InfoNu.nl > Recensies… > Zakelijk > Hoe geef je je eigen boek uit?

Hoe geef je je eigen boek uit?

Er zijn genoeg mensen die rondlopen met het idee ooit eens een boek te schrijven. Als dat boek eenmaal geschreven is, wil je graag dat het wordt uitgegeven. Het boek Uitgever gezocht 3.0 van Maurice Smit is de handleiding om deze wens in vervulling te doen gaan via het crowdfunding systeem van Tenpages.com. Uitgever Gezocht 3.0 biedt heldere informatie voor zowel de schrijvers als de aandeelhouders van manuscripten, die op TenPages.com worden geplaatst.

Drie manieren om je boek uit te geven

Er zijn drie manieren om je eigen boek uit te geven:
  • Uitgever gezocht 1.0 Je manuscript naar een uitgever sturen en maar afwachten of de uitgever er brood in ziet om jouw verhaal uit te geven en die kans is voor beginnende schrijvers gering.
  • Uitgever gezocht 2.0 Er zijn uitgeverijen die zich hebben toegelegd op een manier van produceren die POD (Printing on demand) heet. De uitgever biedt de boeken aan op zijn eigen website zonder het risico van onverkochte boeken. Laagdrempelig voor de beginnende schrijver om bij deze uitgever binnen te komen, maar de nadelen zijn dat de schrijver zelf ruchtbaarheid moet geven aan (zijn boek op) de website van de uitgever en ook zelf een kostendekkend bedrag moet betalen aan de uitgever om toegang te krijgen tot de website.
  • Uitgever gezocht 3.0 De nieuwste trend om iets gedaan te krijgen door gebruik te maken van crowdsourcing, crowdfunding en de sociale netwerken heeft via TenPages.com nu ook de boekenmarkt bereikt. Daardoor kan in principe iedere beginnende schrijver met een goed manuscript zijn boek uitgegeven krijgen via TenPages.com. Maar voor niets gaat de zon op, ook daar moet je het nodige voor doen. Wat dat is lees je verderop in het artikel. Maar als het lukt krijg je te maken met een ervaren uitgever, die je boek zo sterk mogelijk in de markt zet.

TenPages.com

TenPages.com where books are born, is de slogan. De werking van TenPages is tweeledig. Als schrijver kun je tien pagina's van je manuscript op de website van TenPages plaatsen met de kans dat je eigen werk wordt ontdekt. Anderzijds kun je als aandeelhouder investeren in schrijftalent. Schrijftalenten hebben vier maanden de tijd om aan minimaal honderd aandeelhouders tweeduizend aandelen van vijf euro per stuk te verkopen. Als dat lukt, wordt het boek uitgegeven door een gerenommeerde uitgeverij. De aandeelhouders delen dan in de winst. Als het niet lukt, krijgen de aandeelhouders 80% van hun inleg terug. Sinds 2010 zijn er op deze manier al meer dan vijftig boeken uitgegeven. Het gaat hierbij om een systeem van crowdfunding.

Crowdsourcing en crowdfunding

Voor een goed begrip hieronder de uitleg van bovenstaande woorden. Maurice Smit citeert in zijn boek Uitgever gezocht 3.0 de definitie van het woord crowdsourcing, zoals verwoord door de Amerikaanse journalist Jeff Howe van het blad Wired: "Crowdsourcing is de handeling waarbij een taak, traditioneel uitgevoerd door een specifiek individu (meestal een werknemer), wordt uitbesteed aan een ongedefinieerde, vaak grote groep mensen in de vorm van een open verzoek". Met andere woorden het inschakelen van het publiek via diverse (sociale) media ter beoordeling en ter verbetering van een bepaald product.
Crowdfunding is een bijzondere vorm van crowdsourcing en Maurice Smit geeft daaraan de volgende definitie: "De samenwerking van een groot aantal mensen die door het bijeenbrengen van diverse geldbedragen een gemeenschappelijk doel willen verwezenlijken dat door één individu of organisatie is geïnitieerd".

Uitgever gezocht 3.0

Het boek Uitgever gezocht 3.0 van de schrijver Maurice Smit is met behulp van TenPages.com uitgegeven bij Uitgeverij Van Lindonk & De Bres te Amersfoort, ISBN 978-90-816935-6-1, 19,95. De schrijver is dus door de wol geverfd; een ervaringsdeskundige. Maurice Smit heeft meer dan twintig jaar ervaring in sales en marketing en een passie voor boeken. Aanvankelijk was hij alleen actief als aandeelhouder op TenPages.com, maar hij realiseerde zich dat de auteurs van de ingediende manuscripten hun werk veel beter zouden moeten promoten. Hij schreef er een boek over en promootte zijn manuscript met succes op TenPages.com.

Je eigen boek promoten

Toen de website TenPages.com net was opgericht, was het nog mogelijk dat je manuscript "ontdekt" werd door de aandeelhouders, zonder dat je daarvoor al teveel hoefde te doen. Maar die mooie tijden zijn al voorbij. Je kunt je manuscript plaatsen en vervolgens kun je er alleen maar een "booming business" van maken door het te promoten. Overigens zij hier vermeld dat het altijd gaat om een goed manuscript. Een slecht manuscript kun je promoten wat je wilt, maar zal het toch niet redden. Daar tegenover staat dat een goed manuscript het vaak ook niet redt, als je het niet op de juiste wijze promoot. Daarvoor moet je een beetje in de huid kruipen van de investeerder, de aandeelhouder. Een aandeelhouder zal niet snel investeren in een manuscript, waarin (nog) niemand heeft geïnvesteerd. Daarom moet je je manuscript "liften" door zelf ook in aandelen in je eigen manuscript te investeren en ervoor zorgen dat je manuscript op de voor investeerders belangrijke lijsten blijft staan zoals "laatst aandelen gekocht" en "bestverkocht afgelopen week". Om je manuscript verder te promoten kun je denken aan familie, vrienden, kennissen, sociale media, posters, flyers, eigen website, actieve benadering van potentiële of bestaande aandeelhouders etc. Maurice Smit schetst al deze mogelijkheden met de pro's en con's. In het boek is tevens een aantal interviews opgenomen met schrijvers van via TenPages.com uitgegeven boeken. Eén van de vragen aan deze schrijvers is wat ze zoal gedaan hadden om hun manuscript te promoten en de rode draad in deze verhalen is dat zij allemaal op hun eigen manier op zoveel mogelijke manieren zoveel mogelijk mensen hadden benaderd.

De aandeelhouders van TenPages.com bestaan uit een gemêleerd publiek. De mensen die graag bereid zijn te helpen bij het uitgeven van jouw manuscript (vrienden, familie), mecenassen - kunstminnende mensen die het leuk vinden om een goed project te ondersteunen - en degenen die meer naar de cijfertjes kijken en uit zijn op een mooi rendement. Dat laatste is dan wel betrekkelijk, want echt rijk worden doe je niet als investeerder bij TenPages.com. Wat het manuscript in alle gevallen moet doen is de aandacht trekken en dat kan al door een goede samenvatting te maken. Intrigeert de samenvatting, dan zal de aspirant-investeerder eerder geboeid zijn en het manuscript gaan lezen.

Deze en andere wijze raadgevingen zijn te vinden in het boek Uitgever gezocht 3.0, waarin overzichtelijk en stap voor stap aangeven staat hoe je je manuscript op TenPages.com moet plaatsen, hoe je je profiel moet aanmaken en hoe je je manuscript het beste kunt promoten.

Investeerders

Het boek is ook voor potentiële aandeelhouders een bron van informatie. Het gaat over beleggingstactieken, het promoten van het manuscript waarin je geïnvesteerd hebt, maar ook over het promoten van een uitgegeven boek. Want een uitgegeven boek, moet ook een goed verkocht boek worden. In een aantal interviews komen aandeelhouders aan het woord met hun beweegredenen om te investeren in een bepaald manuscript en met de acties die zij hebben genomen om e.e.a. te promoten. Eén van de kwesties is wat een goed moment is om in te stappen in een bepaald manuscript. Zo kunnen investeerders die gaan voor maximale zekerheid daardoor een financiële kans missen. Door dit gebrek aan durf kan een potentieel goed boek wel eens niet van de grond komen. Jammer natuurlijk voor de investeerder, maar "kansen zijn net als bussen. Wanneer je er een mist, komt er altijd weer een volgende"(Richard Branson). Maar nog meer jammer voor de schrijver van het manuscript, want als het je na vier maanden niet is gelukt om de benodigde aandelen te verkopen, is het voor dat manuscript over en uit bij TenPages.com.
© 2012 - 2017 Plato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.