InfoNu.nl > Recensies… > Muziek en film > Speelfilm Cape Fear

Speelfilm Cape Fear

Speelfilm Cape Fear De speelfilm Cape Fear dateert uit 1991 en is geregisseerd door de bekende filmmaker Martin Scorsese. Het betreft een remake van de oorspronkelijke versie uit 1962 waar Robert Mitchum de hoofdrol vertolkt. Verschillende bekende Hollywood acteurs maken hun opwachting in de 1991 versie, maar de inspanning en het spel van hoofdrolspeler Robert de Niro overstijgt alles.

De speelfilm/het verhaal

Basis van het verhaal

De film gaat over Max Cady, gespeeld door Robert de Niro, die na 14 jaar gevangenisstraf vrij komt en verhaal gaat halen bij zijn toenmalige advocaat Sam Bowden, gespeeld door Nick Nolte. Inmiddels is dit een bekende advocaat die veel geld verdient en samen met zijn vrouw Leigh, gespeeld door Jessica Lange en puberdochter Danielle, gespeeld door Juliette, in de ingeslapen stad New Essex (North Carolina) woont.

Veroordeling

Destijds is Cady veroordeeld vanwege aanranding, maar Bowden heeft bewust informatie achtergehouden over de aangerande dame. Deze dame was zelf ook niet vies van het verleidingsspel en had Cady zeker minder gevangenisstraf opgeleverd. Cady kon destijds niet lezen en schrijven en heeft nooit het betreffende rapport gelezen, maar in de gevangenis heeft hij rechten gestudeerd en is zelfs advocaat. Hij heeft inmiddels het rapport gelezen en vindt dat Bowden straf verdient en wel wat het is om te verliezen … en wat dat verliezen is, laat hij blijken.

Straf

Cady dringt langzaam door in het leven van Bowden en zijn gezin en ook geboden geld laat hem niet weg gaan. De detective, gespeeld door Joe Don Baker, die Bowden inhuurt en Cady in elkaar laat slaan, bezuurt het zelf als eerste en de politie staat machteloos. Cady manoeuvreert op het randje en dat maakt dat hij niet te grijpen is.

Er vandoor gaan…

Als het Bowden en zijn gezin te heet onder de voeten wordt, gaan ze even naar de hun boot (bij Cape Fear) om hem te ontlopen. In de hoop dat de politie Cady in de tussentijd op kan pakken. Maar het pakt anders uit, want Cady reist gewoon maar niet zichtbaar mee met het gezin en dan wil hij in de avonduren zijn slag slaan. Echter, het weer zit niet mee en heeft invloed op de strijd die Cady met Bowden en zijn gezin voert als ze eenmaal op het water zitten. Lukt het hen om Cady te baas te worden of neemt hij hen mee in zijn wraak.

De recensie

Achter de schermen

Martin Scorsese, ook bekend van Goodfellas, Raging Bull en Taxi Driver, regisseerde en zijn toenmalige vrouw Barbara de Fina produceerde de speelfilm. Mede producenten waren De Niro zelf, maar ook Steven Spielberg en Kathleen Kennedy. Met een budget van 35 miljoen dollar maakte ze deze film die maar liefst 185 miljoen dollar zou opleveren. Zowel in de bioscoop als kunstzinnig een succes voor filmmaatschappij Universal Pictures en de cast.

De acteurs/het script

Wesley Strick bouwde het oorspronkelijk verhaal van John MacDonald om tot een spannende speelfilm die behalve het publiek ook door de critici goed ontvangen werd. Er werden verschillende Oscar nominaties uitgedeeld. Geen zijn er helaas verzilverd, maar de film moest dat jaar dan ook wedijveren met Silence of the Lambs, nog zo’n kanjer.

Robert de Niro ging maanden in training om het lichaam te realiseren wat hij uiteindelijk in de film veelvuldig zou laten zien en absoluut geloofwaardig overkwam. Dit moest ook wel, want wat hij moet doorstaan is iets wat je niet voor elkaar krijgt met een “gemiddeld” lichaam. Nolte zou fysiek de mindere van de twee moeten zijn en viel aanzienlijk wat kilo’s af. Het spel tussen De Niro en Nolte is goed en ze zijn aan elkaar gewaagd. Jessica Lange heeft een basale rol en valt niet echt op, maar dochter Danielle, gespeeld door Juliette Lewis zou ook een nominatie krijgen. Ze zet een erg geloofwaardige puberdochter neer. Een die onder invloed van Cady komt en wat past in het totale plaatje, haar jeugd bij ouders die niet echt van elkaar houden, wat haar onzeker en onbegrepen maakt. Toch neemt zij in het heetst van strijd een onverwachte beslissing.

Verschillende bijrollen van bekende acteurs zoals Gregory Peck en Robert Mitchum maken het plaatje voor een goed in elkaar gezette film met veel spanning compleet. Voor de liefhebbers van goede films in een stevig tempo en de liefhebbers van thrillers een absolute must. De koop en te huur op DVD/on demand en soms op televisie.

© 2012 - 2017 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.