InfoNu.nl > Recensies… > Muziek en film > Finse Film: beste Finse films top 5 en introductie

Finse Film: beste Finse films top 5 en introductie

Finse Film. De beste Finse films top 5. Net zoals Noorwegen, heeft Finland te lijden onder de Scandinavische buren Denemarken en Zweden die alle internationale aandacht voor Scandinavie naar zich toe trekken. Toch zijn er ook een aantal erg goede Finse films gemaakt en is er sprake van enige internationale distributie en succes. Buitenlands is de Finse film meestal door Aki Kaurismäki vertegenwoordigd. Er valt echter meer te ontdekken. Hier een introductie tot de Finse cinema.

Introductie tot de beste Finse Films

Alhoewel Finland technisch gezien tot Scandinavië wordt gerekend, wordt die mening niet door alle Scandinaviërs gedeeld.. Finland is een beetje de vreemde eend in de bijt. Waar de Denen, Zweden en Noren elkaar enigszins kunnen verstaan, had de Finse taal net zo goed aan de andere kant van de wereld ontwikkeld kunnen zijn. Ook is in Finland een sterkere Russische invloed te voelen. Finland komt veel in het nieuws en eindigt hoog in lijstjes over zelfmoord percentages en alcohol misbruik. Deze trieste en beetje kille state of mind is ook in de Finse film te voelen. De Zweedse en Deense knusheid, intimiteit en romantiek is in de Finse films veel minder aanwezig.

De Finse filmindustrie kan rekenen op de support van de eigen bevolking. Binnenlands zijn de Finse films uitermate populair en scoren de nationale films, in vergelijking met buitenlandse films, erg hoog in de bezoekers aantallen. Dat komt goed uit want er is nog geen sprake van grootschalige internationale distributie van de Finse Film. Maar toch heeft Finland wat internationale successen geboekt. Voornamelijk heeft de Finse Film roem vergaard dankzij de successen van regisseur Aki Kaurismäki die ook in mijn top 5 twee keer voorkomt. Zijn films spelen hoofdzakelijk in Helsinki, maar de stad wordt niet door Kaurismäki geromantiseerd. Sterker nog, de personages spreken veelal de hoop uit weg te kunnen uit Finland. Zijn film de Man Without a Past werd genomineerd voor de Oscar voor beste buitenlandse film. En ook een latere film The Lights in the Dusk (2006) werd genomineerd, maar Kaurismäki besloot de award te weigeren in protest tot George Bush zijn buitenlandse beleid.

De top 5 van beste Finse films is gebaseerd op de Finse Films die sinds 1980 het best hebben gescoord op de Internet MovieDatabase (IMDb)

Beste Finse Films top 5

1. The Winter War - Talvisota (1989)

Regie: Pekka Parrika
Cast: Taneli Mäkelä, Vesa Vierikko en Timo Torikka
IMDb Rating: 8.0

Deze Finse film gaat over het verhaal van twee broers, Martti and Paavo Hakala, die hun dorp moeten verlaten om te proberen de aanval van Rusland op Finland in 1939 af te slaan. De broers behoren tot een peloton van reservisten die opeens worden opgeroepen.

De film geeft een prachtig beeld van oorlog en van de impact die een oorlog kan hebben. In tegenstelling tot andere Amerikaanse oorlog films, geeft deze film een realistisch beeld van wat oorlog met mensen en hun families doet. Hier vind je geen sentimentele en geromantiseerde filmversie, maar de ruige en onplezierige werkelijkheid.

2. The Man without a past - Mies vailla menneisyyttä (2002)

Regie: Aki Kaurismäki
Cast: Markku Peltola, Kati Outinen en Annikki Tähti
IMDb Rating: 7.6

Een man wordt bij aankomst in Helsinki dusdanig in elkaar geslagen dat hij zijn geheugen verliest. Hij loopt amnesie op. Doordat hij zich niets van zijn verleden kan herinneren, is hij niet in staat om een baan te vinden. Ook kan hij eerst geen onderkomen vinden. Uiteindelijk weet hij een flatje te huren in de buitenwijken van Helsinki. Daar raakt hij bevriend met een sociaal werkster en hoopt zijn geheugen weer op een rijtje te krijgen.

Deze Finse film is heel royaal in de prijzen gevallen. Hoewel het alleen genomineerd was voor een Oscar voor beste buitenlandse film, heeft het wel veel andere prijzen in ontvangst mogen nemen. Het is een uniek en hartverscheurend stuk. Hoewel het plot erg afgezaagd klinkt, is dat absoluut niet het geval.

3. Mother of Mine - Äideistä parhain (2005)

Regie: Klaus Härö
Cast: Topi Majaniemi, Marjaana Maijala en Maria Lundqvist
IMDb Rating: 7.5

Tijdens de Tweede Wereld Oorlog wordt Eero gescheiden van zijn biologische moeder. Hij behoorde tot de 50000 Finse kinderen die tijdens de oorlog naar neutraal Zweden werden gebracht. Hij voelt zich verlaten door zijn moeder en kan geen gevoel op brengen voor zijn pleegmoeder. Wanneer hij terug moet naar Finland blijft de verwarring aanhouden. Een prachtige film die dit pijnlijke stukje geschiedenis goed weet neer te zetten. Deze film heeft een respectabel aantal buitenlandse awards in de wacht mogen slepen. Het was ook de inzending voor de Oscar voor beste buitenlandse Finse film, maar het is niet genomineerd.

4. Drifting Clouds - Kauas pilvet karkaavat (1996)

Regie: Aki Kaurismäki
Cast: Kati Outinen, Kari Väänänen en Elina Salo
IMDb Rating: 7.5

De tweede Kaurismäki film in mijn lijstje. Deze film gaat over een echtpaar in Helsinki daad bijzonder hard door de recessie wannneer ze beiden hun baan verliezen. Volgens Finland experts is dit de film bij uitstek die inzicht kan bieden in de Finse Cultuur en de Finse mentaliteit. De film is weliswaar, net zoals de meeste Kaurismäki films vrij zwaar op de hand. Het is echter wel de moeite waard. Vooral op het Cannes filmfestival is deze films erg goed ontvangen.

5. Frozen Land- Paha maa (2005)

Regie: Aku Louhimies
Cast: Jasper Pääkkönen, Mikko Leppilampi en Pamela Tola
IMDb Rating: 7.5

In deze film wordt continue de misère van de een overgeheveld op de ander. Beginnend met een leraar die zijn baan verliest, wat tot gevolgd heeft dat zijn zoontje erg komt te lijden onder het alcohol misbruik van zijn vader. Deze film gaat precies over waar Finland bekend om staat: Alcohol misbruik. Dit staat dan ook centraal gedurende de hele film. Deze film was in Finland de op een na best bekeken film van het jaar 2005.

© 2011 - 2017 Euromark, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.