InfoNu.nl > Recensies… > Muziek en film > Noorse film: top 5 beste Noorse Films en introductie

Noorse film: top 5 beste Noorse Films en introductie

Noorse film: top 5 beste Noorse Films en introductie Beste Noorse films. Naast filmlanden zoals Denemarken en Zweden, steekt Noorwegen nogal bleekjes af. Met maar 2 Oscar winnaars in de geschiedenis, vergeet men wel eens dat er wel degelijk prachtige films van Noorse bodem komen. Toegegeven, Noorse films kijken vaak iets minder makkelijk weg in vergelijking met andere Scandinavische films, maar de films zijn absoluut de moeite waard. Hier vind u een introductie en een top 5 van de beste Noorse films zodat u zich in de Noorse cinema kunt verdiepen.

Een introductie tot de beste Noorse films

De twee Oscars voor Noorse films die Noorwegen op zijn naam heeft staan, zijn helaas niet voor een speelfilm. Het betreft een documentaire in 1951 en een korte film in 2006. Ondanks het uitblijvende grote internationale succes heeft Noorwegen toch een redelijk imposante film industrie op weten te bouwen. Binnenlands heeft het een aantal bekende filmfestivals, zoals het filmfestival in Bergen en ook de Amanda Awards is niet zonder faam. Ook buitenlands zijn er een aantal Noorse regisseurs die een poging in Hollywood hebben mogen wagen, zoals Harald Zwart (oorspronkelijk geboren in Nederland) die bekend is van The Karate kid and Pink Panther 2.

De Noorse cinema wordt wel eens verweten te stijf en te pretentieus te zijn. Deze kritieken niet geheel onterecht, maar desondanks zijn de films echt de moeite waard. Soms is enige intellectuele inspanning vereist, maar uiteindelijk heb je daar geen spijt van. Net zoals in Denemarken, zijn er in Noorse films erg vaak dezelfde acteurs die rollen vervullen in verschillende films. Dit is echter absoluut geen probleem, aangezien ze het elke keer weer met een hoge mate van authenticiteit en originaliteit weten te doen.

De volgende top 5 van Noorse films is gebaseerd op de films uit Noorwegen die sinds 1975 het best zijn gewaardeerd op IMDb en het meest zijn bezocht.

Top 5 van de beste Noorse Films

1. Pinchcliffe Grand Prix - Flåklypa Grand Prix (1975)

Regie: Ivo Caprino
Cast: Wenche Foss, Per Theodor Haugen en Harald Heide-Steen Jr.
IMDb Rating: 8.0

Een animatie film over een fiets monteur die verraden wordt door een vriend. Deze vriend heeft zijn plannen voor een auto gestolen. Hij besluit de strijd met deze vriend aan te gaan in een aanstaande Grand prix. Zo is een historisch duel geboren.

Deze film wordt in Noorwegen op handen gedragen en heeft in Noorwegen een echte cult status bereikt. In de jaren 70 was dit voor heel Scandinavië een ontzettend vernieuwende film. Tot nu toe is het de Noorse film die het meest heeft opgeleverd. Het is een film voor alle generaties.

2. Me, My Friend and I - Elling (2001)

Regie: Petter Næss
Cast: Per Christian Ellefsen, Sven Nordin and Marit Pia Jacobsen
IMDb Rating: 7.6

Tijdens Elling zijn veertigste levensjaar komt zijn moeder te overlijden, en moet Elling eindelijk uit huis en naar een staatsinrichting. Daar ontmoet hij een op vrouwen beluste, maar zachtaardige Reus. Samen verlaten ze na twee jaar de inrichting en gaan de wereld in. Ze moeten leren zich te handhaven in de buitenwereld en tijdens dit proces maken ze de meeste vreemde vrienden en geraken ze in de meeste merkwaardige situaties.

Deze met een Oscar genomineerde film weet altijd precies de goede snaar te raken in een combinatie van komedie en sympathie. De film is ontzettend grappig en tegelijkertijd hartverwarmend. Naast dat het een goede komedie is, weet het ook een sterke boodschap over brengen over het uit laten komen van dromen. Het is een van de meest internationaal bekende Noorse low-budget films.

3. Max Manus (2008)

Regie: Directors: Joachim Rønning en Espen Sandberg
Cast: Aksel Hennie, Agnes Kittelsen en Nicolai Cleve Broch
IMDb Rating: 7.5

De verfilming van het waar gebeurde verhaal over een van de meeste briljante saboteur van tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het verhaalt niet alleen over zijn daden, maar ook over zijn innerlijke strijd en zijn relatie met zijn toekomstige vrouw. De film is bijzonder goed ontvangen onder de critici. Goede actie/drama/oorlog films uit Noorwegen zijn uiterst zeldzaam. Ondanks dat het in het buitenland geen prijzen heeft mogen winnen, heeft het in Noorwegen zelfs erg veel Amanda Awards in ontvangst mogen nemen

4. Insomnia (1997)

Regie: Erik Skjoldbjærg
Cast: Stellan Skarsgård, Maria Mathiesen en Sverre Anker Ousdal
IMDb Rating: 7.3

Twee rechercheurs moeten naar een plaatsje in het noorden van Noorwegen om de lokale politie te assisteren bij het oplossen van de moord van een jong meisje. Aldaar vindt nog een moord plaats en dit brengt ook het tweetal in gevaar. De hoofdrol in deze film word gespeeld door Stellan Skarsgård die ook in Hollywood in een aantal films heeft geacteerd. Deze film is in 2002 ook door de razend populaire regisseur Christopher Nolan verfilmd. Het speelt zich dan alleen af in het afgelegen Alaska.

5. Reprise (2006)

Regie: Joachim Trier
Cast: Anders Danielsen Lie, Espen Klouman-Høiner and Viktoria Winge
IMDb Rating: 7.3

Twee vrienden met literaire aspiraties hebben een competitieve maar goede vriendschap. Naast hun droom om bekende (of eerder obscure) schrijvers te worden, groeien ze op en maken samen dieptepunten en hoogtepunten mee. Deze film is ook in Nederland vrij bekend en wordt vaak als Noorse 'arthouse film' aangehaald. De film heeft zeven nationale prijzen in de wacht gesleept, waaronder een Amanda Award. Het is de eerste film van Joachim Trier (geen familie van) die onlangs een nieuwe film heeft uitgebracht Oslo, 31 August, waarin je een goed beeld krijgt van de stad Oslo.

Alle bovenstaande films zijn inmiddels uitgebracht op DVD of Blu-ray

© 2011 - 2017 Euromark, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.