InfoNu.nl > Recensies… > Muziek en film > Stephen King's IT

Stephen King's IT

Stephen King's IT Alles waar je ooit bang van hebt gehad blijkt een reden te hebben. Soms is die reden iets dat teruggaat naar je jeugd.

ALGEMENE INFORMATIE

Stephen King's IT is eigenlijk geen echte film maar een mini serie voor televisie gemaakt in 2 delen. Het is de zoveelste Stephen King verfilming op rij. Het blijft natuurlijk steeds een huzarenstuk om zo'n dikke truf als King ze scrhijft in korte tijd met beelden te vertellen. Om het boek IT te vertellen zou je eigenlijk minstens een uur 7 à 8 nodig hebben zoniet meer zelfs.

HET VERHAAL

Het verhaal speelt zich zoals steeds weer af in Maine. In het stadje Derry is er 'iets' dat onder de grond leeft. Een vreemde kracht waar volwassenen niet in geloven. Het verhaal begint met 7 kinderen Bill,Eddie,Mike,Bev,Stan,Richie en Ben die samen 'the losers club' hebben opgericht. Allemaal hebben ze vreemde dromen en nachtmerries waar een clown die Pennywise heet in opduikt. Ze zien en horen ook vreemde dingen. Als kinderen slagen ze er in om Pennywise te verdrijven en de boze kracht die hij in zich heeft een halt toe te roepen. Ze groeien op en gaan elk hun eigen weg doch niet zonder elkaar te beloven dat als Pennywise ooit terugkomt in hun leven ze samen zullen strijden om hem opnieuw te verslaan. 30 jaar later is het dan zover. Het monster dat ze eigenlijk allemaal al vergeten waren is terug. De kinderen van toen komen hun belofte na en keren als volwassenen terug naar Derry om nogmaals de strijd aan te gaan met de vreselijke Pennywise. Meer wil ik over de film niet vertellen want dan zou ik teveel prijs geven en is de fun er af om te kijken.

FILMINFORMATIE

• Titel : Stephen King's IT
  • Land : Verenigde Staten / Canada
  • Genre : Horror / Drama
  • Lengte : 187 Minuten (2 delen)
  • Regisseur : Tommy Lee Wallace
  • Hoofdrolspelers : Harry Anderson,Dennis Christopher,Richard Masur,Annette O'Toole,Tim Reid,John Ritter,Richard Thomas,Tim Curry e.a.
  • Jaar : 1990
  • Distributeur : Lorimar Television / Warner Home Video

WEETJES OVER STEPHEN KING'S IT

• De nachtwaker in de instelling z'n voornaam is Koontz. Dat is een grapje in de richting van Dean Koontz. Deze auteur kan zo'n beetje als de rivaal van Stephen King beschouwd worden qua oplage en verdiensten.
  • Tim Curry speelde de rol van Pennywise zo angstaanjagend dat tijdens de pauzes iedereen hem vermeed omdat ze echt bang van hem hadden.

DVD DETAILS

• Aantal Discs : 1
  • Audiocommentaar van Dennis Christopher,Tim Reid,John Ritter,Richard Thomas en regisseur Tommy Lee Wallace

GHOSTWRITER'S MENING

Ik ben fan van Stephen King maar over het algemeen te lui om z'n dikke boeken te lezen,dus ik ben altijd blij met zo'n verfilming van 3 uur of meer. Deze verfilming heeft sterke momenten en dan vooral tijdens de kinderjaren van de personages. Eens er de sprong van 30 jaar gemaakt is (vooral het tweede deel is dat) is het soms een beetje langdradig. In het einde was ik een beetje teleurgesteld om eerlijk te zijn. Ik heb al betere verfilmingen van Stephen King gezien maar als fan mag je deze verfilming zeker ook niet missen of moet je hem zeker in je collectie hebben. Vergeet echter niet dat deze mini-reeks al meer dan 15 jaar oud is. De effecten zijn dus niet zo spectaculair als je gewoon bent uit meer recentere verfilmingen van de grootmeester. De acteurs spelen goed doch ook hier zijn het weer kind-personages die veel beter scoren dan hun volwassen versies achteraf vond ik. Met uitzondering van Tim Curry die over heel de lijn schittert als Pennywise de clown. Tim Curry (ook gekend als Frank N Furter uit The Rocky Horror Picture Show) is gewoon geknipt voor deze rol en ik zie dat niemand anders zo goed doen. Als extra is er audiocommentaar dat redelijk te noemen is en interresant genoeg om in z'n totaliteit te beluisteren. Het audiocommentaar had op mijn versie echter geen ondertitels en dat was jammer. Het is allemaal vrij griezelig en dit is best een leuke film om op een donkere avond te bekijken terwijl het buiten koud is en stormt. Geen hoogvlieger omwille van het nogal domme einde maar ok om zo eens te zien.

Ghostwriter's Beoordeling : 6,5/10

© 2006 - 2017 Ghostwriter, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.