InfoNu.nl > Recensies… > Muziek en film > Dvd-bespreking: BloodRayne 2 Special Edition

Dvd-bespreking: BloodRayne 2 Special Edition

Dvd-bespreking: BloodRayne 2 Special Edition 'BloodRayne 2' is een van de nieuwste films van Uwe Boll, die de dubieuze eer heeft om een van de slechtste filmmakers van en buiten Hollywood te zijn. Net als de meeste andere prenten van deze regisseur is 'Bloodrayne 2' gebaseerd op een computergame.

Wanneer Newton Pyles, een journalist bij de Chicago Chronicle, het onooglijke dorpje Deliverance bereikt, hoopt hij daar voldoende verhalen over het ‘Wilde Westen’ te vinden om zijn onder druk staande carrière te kunnen redden. Het is onduidelijk waarom Pyles net Deliverance heeft uitgekozen voor zijn laatste wanhoopspoging, want er lijkt werkelijk niks te gebeuren, wat de dorpelingen hem overigens ook al snel vertellen. Niet verwonderlijk, dus, dat er reikhalzend wordt uitgekeken naar de komst van de eerste treinen. Deliverance wordt immers een halte aan het nieuwe treinspoor en zowat iedereen hoopt dat die status meer leven in de brouwerij zal brengen.

De inwoners van Deliverance krijgen al snel meer dan waarop ze gehoopt hadden, want al snel krijgen ze bezoek van niemand minder dan Billy the Kid en zijn bende. Die blijkt volledig te bestaan uit vampiers (of wist u dat nog niet). Onze bloedzuigers lijken het vooral gemunt te hebben op kinderen en willen de spoorweg gebruiken om hun Transsylvaans vampirisme over heel Noord-Amerika te verspreiden. Gelukkig hebben ze daarbij de fout gemaakt om ook de kinderen van vrienden van (tromgeroffel)… Rayne te ontvoeren. Rayne is een ‘dhampir (half mens, half vampier) en kan niet echt lachen met de exploten van Billy the Kid en de zijnen. Nu ja, eigenlijk zien we Rayne nooit lachen, maar dat even terzijde. Nabij de plaats delict ontmoet ze ook ene Pat Garrett (Michael Pare), lid van de mysterieuze Brimstone Society, een geheim genootschap van vampierjagers dat al honderden jaren actief is. Pat biedt haar zijn hulp aan, maar als onvervalste ‘macha’ weigert Rayne – om onduidelijke redenen – ’s mans uitgestoken hand… met als gevolg dat ze al snel gevangen wordt. Spannend…

Bespreking

… of toch niet.

Kijk, we zijn de eersten om toe te geven dat journalist zijn een fantastisch beroep is. We hoeven geen trein of bus te betalen, we kunnen min of meer werken wanneer we willen – zolang we maar onze deadlines halen – en de meeste dingen die we bespreken mogen we ook houden. Daartegenover staat echter dat je erg veel tijd besteedt aan het schrijven van artikels – tenminste als je de beroepseer hebt om daar degelijke stukken van te maken – en het bekijken van bijwijlen afschuwelijk slechte films.

Er is echter bijna niets zo erg als een dvd in de bus krijgen waar de naam ‘Uwe Boll’ op staat. Op zulke momenten denk je er als recensent even over om op te houden met jouw beroep, want wie een prent van Boll bekijkt, wenst vaak zelfs op te houden met bestaan. We kunnen dan ook heel wat zaken bedenken die prettiger zijn dan BloodRayne 2 te moeten bekijken. Om even een paar suggesties te geven voor je deze film huurt of koopt hebben we een kort en zeker niet exhaustief lijstje gemaakt:

10 dingen die leuker zijn dan BloodRayne 2 bekijken

- De eigen ogen uitsteken met hete priemnaalden en daarbij per ongeluk de basale hersenen doorboren.
- Wilde groepsseks in het daglicht hebben met beide overgrootouders terwijl de ogen worden opengehouden met plakband.
- Als metalhead 24 uur lang in een discotheek vertoeven en aangesproken worden door johnny’s en marina’s die je voortdurend bekritiseren om je muzieksmaak omdat je daar niet kunt op dansen wegens het ontbreken van ‘een beat’ (waarmee ze dan een eindeloos monotoon elektronisch gedreun in steeds dezelfde maat bedoelen).
- In een beerput omver gekakt worden door een dozijn zwaarlijvige Chinezen die net allemaal een broodje hond hebben gegeten.
- Een broodje hond eten.
- Een nacht na de seks met dat nieuwe lief ontdekken dat het niet gaat om een ‘zij’, maar om een ‘hen’… en dan de trouwring om je vinger vinden.
- Met het hoofd op een treinspoor gaan liggen terwijl er een goederenwagon komt aangedonderd.
- Bij het pulken opeens de eigen tong door de neusgaten trekken, waarna de plastische chirurg per ongeluk beide lichaamsdelen met elkaar verwisselt.
- Verleid worden door een bronstig buitenaards wezen dat een neus heeft waar normaal de tong zou moeten zijn.
- Alleen worden gelaten met de schoonouders tijdens kerstmis.

Natuurlijk is het eigenlijk nog niet zo erg, maar de lichamelijke pijn en plaatsvervangende schaamte die we voelden bij het bekijken van deze prent benadert de hierboven beschreven ervaringen toch wel een beetje.

Uwe Boll is de meest gehate regisseur in Hollywood en ver daarbuiten. Google zijn naam maar en je weet genoeg. Hij wordt dan ook ‘de slechtste filmmaker ter wereld’ genoemd. Nu, eerlijk gezegd is dat niet waar. Boll bezit wel degelijk een klein beetje talent, maar heeft veel te weinig technische en verhalende vaardigheden om zijn visies degelijk op film te krijgen. Een van de redenen waarom zoveel recensenten Uwe Boll zo respectloos behandelen is dat de man er steeds opnieuw in slaagt om meer dan degelijke budgetten vast te strekken en zelfs bekende acteurs te strikken. Zijn prenten worden niet geadverteerd als B-films, krijgen mooie pakketten en geraken gewoonlijk probleemloos aangekocht en verdeeld. Het zijn die factoren die zoveel journalisten wraakroepend vinden.

Wat BloodRayne 2 betreft is het zelfs een klein mirakel dat deze film ooit werd gemaakt. De eerste BloodRayne, die ook op de gelijknamige computergame is gebaseerd, wist immers maar 3 miljoen dollar aan ticketverkoop binnen te slepen. Dat lijkt misschien veel voor een slechte film, maar de hele prent kostte in totaal 25 miljoen dollar om te maken! Dat het vervolg rechtstreeks op dvd uitkomt, hoeft dan ook niet verbazen, dat men toeliet om Uwe Boll zich ook met dit tweede deel bezig te houden, wel. Straffer, nog: de man is momenteel BloodRayne 3 aan het inblikken! Leg dat maar eens uit aan jouw bevriende visionaire filmmaker, die zijn eerste project moet afronden met nauwelijks 10 000 euro.

BloodRayne
was een slechte film, maar kon hier en daar toch iemand bekoren dankzij de verrassende aanwezigheid van sterren als Meat Loaf, Billy Zane, Michael Madsen en zelfs Oscarwinnaar Ben Kingsley, die Boll meteen beloonde met zijn slechtste acteerprestatie ooit. Een dieptepunt voor de vier genoemde acteurs, die allemaal dan ook ‘andere verplichtingen’ hadden tijdens het filmen van BloodRayne 2. Zelfs de oorspronkelijke Rayne, de bevallige Kristanna Loken, is op dit vervolg niet van de partij. In de plaats krijgen we Natassia Malthe, die ook knap staat in haar strakke kleertjes, maar die nog minder persoonlijkheid met zich meebrengt. Haar Rayne is een echte zuurpruim zonder veel charisma, die niet echt veel indruk maakt. Komt daarbij nog dat enkele andere elementen die de oorspronkelijke BloodRayne nog enigszins draaglijk maakten – zoals een expliciete naaktscène – niet meer in dit deel terug te vinden zijn. In de plaats daarvan wordt Rayne vele decennia de toekomst in gestuurd, naar het Wilde Westen, en krijgen we enkele vechtscènes die best wel de moeite waard zijn. De degelijke choreografie kan echter niet het gestuntel van Uwe Boll verhullen: een enorm slecht gevoel voor timing, beelden die in het begin en in het slot van de film gecorrumpeerd zijn, houterige acteerprestaties en verschrikkelijk slechte dialogen. Wel is het zo dat het midden van de film er visueel wel goed uitziet.

Het verhaal zelf is eigenlijk – en Boll geeft dit zelf toe – opgebouwd uit oude westernfilms, waardoor BloodRayne veel meer aanvoelt als een ouderwetse cowboyprent dan als een vertelsels over vampiers. De regisseur heeft zelf aangegeven dat hij dialogen en scènes uit andere prenten heeft aan elkaar geplakt om BloodRayne 2 mee te maken. Kenners kunnen dan ook hier en daar hun hart ophalen aan bekende dialogen, al kan het ook zijn dat ze zich ter plekke door het hoofd zouden willen schieten omdat hun favoriete jeugdherinneringen door onkunde verkracht worden.

Nu is het zo dat dit soort films vaak nog leuk is om naar te kijken. Ook wij houden van slechte films, want soms is de filmmaker zo onbekwaam dat het echt grappig wordt. Zeker tijdens een evenement als het Brussels International Festival of Fantastic Film gaan we graag in de zaal zitten om samen met de andere toeschouwers tegen de bewegende beelden te schreeuwen. Het probleem is dat je van de fouten in BloodRayne 2 nooit vrolijk wordt. Dit is geen Leprechaun of Kung Fu Master II. Dat zijn prenten die zo mogelijk nog slechter zijn, maar wel hilarisch worden als je ze met wat vrienden of gelijkgezinden bekijkt. In feite is het ergste nog dat BloodRayne 2 samen met het audiocommentaar van Uwe Boll plots wel het bekijken waard is. Boll getuigt in zijn commentaar immers wel degelijk van een aanstekelijke gedrevenheid en een duidelijke visie, die hij zoals gezegd niet weet te vertalen naar de film zelf. Samen met de verwijderde scènes maakt net dat audiocommentaar dit BloodRayne 2 toch nog het bekijken waard, al is het alleen maar om de cultus rond de figuur die Uwe Boll is te begrijpen.

We hebben afgezien tijdens het bekijken van deze film, maar ook in zekere mate genoten van Bolls commentaar. Tja, wat moet je dan zeggen? Dat de man een zoveelste kans verdient? Of dat we liever enkel films zouden zien waarin de regisseur zelf staat te praten? Waarschijnlijk het tweede.

½ (van 5 sterren)

TECHNISCHE FICHE

• Regie: Uwe Boll