InfoNu.nl > Recensies… > Muziek en film > Firewall - De film

Firewall - De film

Firewall - De film Jack Stanfield, hoofd van de beveiliging in een grote bank in Seattle, heeft een ijzersterk beveiligingssysteem (Firewall) ontwikkeld om de bank te beschermen. Daarom wordt hij door een bende van misdadigers ingezet om zijn eigen systeem te kraken. Maar zal het zover komen dat hij bij zijn eigen firewall moet gaan inbreken?

Firewall, het Verhaal:

Het verhaal van Firewall begint met een serie foto’s die worden gemaakt van Jack Stanfield. (Achteraf bekeken zal dit de spionage zijn van Bill, om Jack beter te leren kennen voor zijn grote plan). We ontmoeten het gezin Stanfield: Jack, vader van het gezin en tevens hoofd computerbeveiliging bij een bank in Seattle, Beth, architect van beroep, vrouw van Jack en moeder van de twee kinderen, zoon Andy en dochter Sarah. Al snel wordt duidelijk dat Jack binnen de bank de beveiliging tegen invloeden van buitenaf regelt. Hij heeft namelijk het best beveiligde computersysteem ontworpen, optimaal beveiligd tegen inbraak en hackers. Maar vanaf deze dag zal zijn leven nooit meer zijn zoals het was. Aan het begin van de film wordt hij al geconfronteerd met een schuld van $95,000 die hij heeft opgelopen door online te gokken. Maar het gekke is dat hij helemaal nooit heeft gegokt. Al snel wordt hem duidelijk dat er iemand van buitenaf moet zijn die hem digitaal een schuld aansmeert. Al heeft dit verder geen duidelijke betrekking tot de rest van de film, het is wel een vervelende bijkomstigheid.

Wanneer Jack een meeting heeft met een of andere zakenman, is Beth met de kinderen alleen thuis. Wanneer de pizzakoerier is gearriveerd en Beth de deur opendoet, stormen er een aantal gewapende mannen heldhaftig naar binnen. Beth en de kinderen worden hardhandig aangepakt en het huis wordt doorzocht. Mijn eerste intuïtie vermoedde dat deze situatie te toevallig was, Jack had vast geen gewone meeting. En niet veel later werd mijn gedachte bevestigd. Wanneer Jack in zijn auto stapt, na de meeting, stapt de zakenman bij hem achter in de auto. Voordat Jack de kans krijgt te vragen waar dit op slaat, wordt hij gedwongen naar huis te rijden. Jack baalt er van dat hij niet weet wat er gaande is, maar hij vermoed weinig goeds. Eenmaal thuis wordt hij geconfronteerd met de situatie. Zijn vrouw en kinderen zijn vastgebonden en hun monden zijn afgeplakt. Bill Cox, de vermeende zakenman, blijkt de leider te zijn van deze criminele bende. Om het simpel te houden legt Bill meteen uit wat de bedoeling is. Hij valt met de deur in huis: Hij vertelt Beth dat het van groots belang is dat Jack precies doet zoals hem wordt opgedragen. Vervolgens vraagt Bill aan Jack of hij een wapen in huis heeft. Hij beweert van niet, maar omdat Bill al voldoende spionagewerk heeft gedaan, en zich goed heeft voorbereid, weet hij al dat Jack liegt. En dat laat hij weten ook. Hij laat eigenlijk gewoon zien dat hij de touwtjes in handen heeft.

Jack gaat gewoon weer naar zijn werk, alleen krijgt hij een zendertje mee. Zo kunnen ze alles horen wat hij zegt en hoort, en kunnen ze ook zien wat hij ziet, via een cameraatje in een pen. Als Jack dan de kans schoon ziet om, buiten het zicht van de camera in zijn pen om, een e-mail te sturen via zijn computer, komt hij er achter dat ze ook zijn computer in de gaten houden. Zijn e-mail wordt namelijk doodleuk weer gewist, en de persoon aan de andere kant typt het bericht: “Thought we had a deal, jack.”

De rest van de film zal ik niet verklappen, dat moet je zelf maar een keer gaan bekijken.

Mijn mening over de diverse aspecten van de film:

Allereerst de beeldkwaliteit. In deze film was het beeld vanzelfsprekend scherp, maar tegenwoordig zul je ook weinig slechte beeldkwaliteit meer zien bij de films uit Hollywood. Het camerawerk is ook goed. De verschillende gebeurtenissen in deze film worden allemaal goed in beeld gebracht. Wanneer het nodig is zul je een verder ingezoomd beeld zien, met nog altijd een hoge resolutie.

Van het beeld gaan we over naar het geluid. In deze film wordt verschillende keren gebruik gemaakt van effectverstekende muziek. Daarmee bedoel ik dat op spannende momenten precies de goede muziek wordt gebruikt, die bij de situatie past. En dat zijn dan ook mooie muziekfragmenten.

Ook het menu van de DVD is duidelijk opgebouwd. Echter vind ik het hier wel verwarrend welk submenu wordt geselecteerd, omdat het lampje telkens tussen twee verschillende submenu’s staat. Is het niet veel logischer dat de “cursor” voor het gekozen submenu staat, in plaats van erachter?

En dan de ondertitels. Er zijn een aantal talen te selecteren, maar ik koos toch gewoon voor het Nederlands. Oude gewoonte denk ik. Maar de ondertiteling is wel nodig vind ik, maar daarover straks meer. De ondertiteling was duidelijk en helder, wat kun je er verder over zeggen?

Over het acteerwerk ben ik over het algemeen ook zeer tevreden. Harrison Ford weet zijn personage fantastisch neer te zetten. Ondanks de situatie houdt Jack in deze film zijn hoofd koel, en Harrison weet dat goed tot uiting te brengen in zijn acteerwerk. Hij kan erg goed een emotie tonen van onderdrukte woede, om het zo maar te zeggen. Wanneer zijn personage zich in probeert te houden om niet in een woedeaanval tegen Bill uit te barsten, weet Harisson dat ook in z’n expressie te laten blijken. Helaas vind ik Harrison niet altijd even goed verstaanbaar. Ik weet niet of dat zozeer aan zijn geluidsniveau ligt, die toch vaak wel wat lager ligt dan de andere acteurs, maar het zal vooral ook zijn articulatie zijn. Hij praat nogal binnensmonds lijkt het.

Ook Paul Bettany weet zich goed in te leven in zijn personage. Hij laat hier zien dat hij wel degelijk een dominant type kan spelen. Hij straalt ook zelfverzekerdheid uit, wat terugslaat op de goed voorbereide plannen van zijn misdaad. Hij praat gelukkig wel duidelijk.

En Mary Lynn Rajskub, ook bekend van haar rol in de TV-serie 24, wat een figuur is dat zeg. Op de een of andere manier geeft ze me het gevoel dat ze echt geen ander karakter kan spelen dan hoe ze dat in 24 al deed. Ze trekt soms echt zo’n vreemd gezicht, waar ik geen duidelijke emotie aan kan hangen. Een soort van quasi-verbaasd, maar dan met teleurstelling erbij. Het zal toch echt haar eigen manier van acteren zijn, maar echt goed vind ik het niet.

Als laatst wil ik nog even iets over het verhaal kwijt. Persoonlijk houd ik wel van films waarin het over computergerelateerde onderwerpen gaat. Steeds vaker zie je dat films over dit onderwerp gaan, zoals bijvoorbeeld in Die Hard 4.0. Echt origineel is het niet meer, maar het plan van Bill Cox is wel goed uitgewerkt. Er zit ook zeker een erg goede opbouw in. Begint de film nog met een vrij onschuldig geval van een gokschuld, later in de film zullen de gebeurtenissen een steeds grotere impact hebben. Het eind van de film vind ik eigenlijk wel tegenvallen. Nadat de spanning zo hoog wordt opgevoerd, wordt de film in zo’n kort tijdsbestek ineens afgesloten. Waar de laatste actie eindigt, eindigt ook meteen de film.
© 2008 - 2017 Dominique, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.