InfoNu.nl > Recensies… > Muziek en film > The Bourne Ultimatum

The Bourne Ultimatum

The Bourne Ultimatum Dit is de derde film uit de Jason Bourne reeks. Ook hier weet Matt Damon weer een sterk verhaal weg te zetten. Hij gaat op zoek naar de persoon die verantwoordelijk is voor zijn leven, de man die van hem een special agent heeft gemaakt.

The Bourne Ultimatum:

Na The Bourne Identity en The Bourne Supremacy is hier: The Bourne Ultimatum. Ik hoorde een heleboel goede berichten over The Bourne Identity, dus besloot ik op mijn beurt The Bourne Ultimatum te kijken. En nu snap ik ook meteen waarom het eerste deel al direct zo’n groot succes was.

Algemene Informatie:

• Regisseur: Paul Greengrass
  • Releasedatum: 8 september 2007 (in Nederland)
  • Genre: Actie / Avontuur en beetje Mysterie
  • Awards: 2 gewonnen, 9 nominaties
  • Speelduur: 115 minuten
  • Leeftijd: 12+, vanwege geweld en scenes met intense actie
  • Talen: Engels, Frans, Arabisch, Russisch, Spaans
  • Nederlandse ondertiteling: Ja

Acteurs:

In deze film speelden onder andere mee*:

• Matt Damon als Jason Bourne: De hoofdrolspeler van de film.
  • Julia Stiles als Nicky Parsons: De dame die Jason naar Daniels locatie leidt.
  • David Strathaim als “CIA Deputy Director” Noah Vosen: De man die de zoektocht naar Jason Bourne doorzet.
  • Scott Glenn als “CIA Director” Ezra Kramer: De baas van de CIA.
  • Paddy Considine als Simon Ross: Journalist. Jason wil weten wie zijn bron is.
  • Albert Finney als Dr. Albert Hirsch: De man die Jason Bourne heeft “gecreëerd”.
  • Joan Allen als Pamela Landy: Wordt erbij gehaald, omdat ze eerder aan deze zaak heeft gewerkt. Wil al vrij snel Jason laten gaan en focusen op een ander doel.
  • Joey Ansah als Desh Bouksani: De ingehuurde agent die Jason uit de weg moet ruimen.
  • Colin Stinton als Neal Daniels. De verrader en het lek in Operation Blackbriar.

(De reden waarom ik in mijn reviews weergeef welke acteurs en actrices er meespelen, en dan vooral diegenen die de wat belangrijkere rollen vervullen, is vrij simpel. Er is een groot aantal mensen dat wel degelijk wordt beïnvloed in het koopgedrag van films wanneer er bekende namen meespelen in de film. Ook zijn er mensen die al van te voren een beetje willen inschatten hoe de kwaliteit zal zijn van het acteerwerk.)

Casting:

Voor deze review heb ik besloten het stukje casting eens statistisch te beargumenteren. Als we kijken naar het lijstje van acteurs en actrices, zien we meteen Matt Damon eruit springen (Hij heeft 1 oscar op z’n naam staan, en daarnaast nog 18 prijzen en 44 nominaties). Ook Julia Stiles staat bekend om haar goede acteerwerk. Deze twee zijn voor mij toch wel de bekendste uit het rijtje. Dat wil niet zeggen dat de andere acteurs onder doen aan Matt Damon en Julia Stiles. Dat zie je ook aan de awards die bijvoorbeeld Joan Allen heeft gewonnen, of voor is genomineerd: 3 oscar nominaties, 27 overige nominaties en heeft 26 keer een prijs in ontvangst mogen nemen.

Matt Damon heeft in deze film de rol van Jason Bourne, een kalme en vooral slimme denker. Hij speelt een man die alles op rolletjes heeft, die een plan opzet waar geen speld tussen te krijgen is. En dat laat hij zien. Matt Damon is erg goed in het spelen van serieuze types. Toch vind ik Matt nou niet echt een acteur die uitblinkt in vechtscènes, maar in deze film is zijn personage verschillende malen verwikkeld in een portie actie.

David Strathaim, die in deze film de rol heeft van Noah Vosen, werd voornamelijk genomineerd voor beste acteur, beste mannelijke rol e.d. Hij weet ook hier weer een typische leidinggevende te spelen zoals we gewend zijn van Amerikaanse films waar ook maar enigszins de CIA aan te pas komt. Boos, woedend, of slechts geïrriteerd, wanneer een bad-guy wederom onder z’n handen wegglipt.

Het verhaal:

De film begint waar het vorige deel is afgelopen. Jason Bourne is op de vlucht voor de politie. Hij heeft een schotwond in z’n schouder en breekt bij een apotheek in om pijnstillers in te nemen. Wanneer hij echter wordt ingesloten door 2 politieagenten, weet hij er een te ontwapenen met een razendsnelle beweging (de eerste van vele acties waar ik Matt Damon niet echt geschikt voor vind). Hij weet daarmee de andere agent te dwingen zijn “radio” te geven, die hij vervolgens vernietigt.

Jason Bourne is in deze film van plan wraak te nemen op de persoon die verantwoordelijk is voor het leven van Jason. Een tijd geleden is Jason, toen nog David Webb, door ene Dr. Albert Hirsch gebrainwashed, waarna hij een soort special agent zou zijn. Hij zou zich niets meer kunnen herinneren van het voorval, sterker nog, van zijn hele verleden. Maar langzaamaan komt hij steeds meer te weten hoe het eigenlijk zit. Nu is het zover gekomen dat hij er achter wil komen wie hem dit heeft aangedaan.

Via de journalist Simon Ross, die eerder een artikel schreef waarin Jason Bourne en een zekere operatie Blackbriar werden genoemd, wil hij er achter komen wie zijn bron was. Via deze bron zou hij dan uiteindelijk te weten komen wie er achter zijn brainwash zit. Maar de CIA komt te weten van zijn contact met deze journalist en bemoeilijkt hem de journalist te ontmoeten. Via allerlei sneaky plannetjes weet hij uiteindelijk in een drukke stationshal terecht te komen, samen met Simon, maar de undercover agenten zijn hem op het spoor. Uiteindelijk wordt Simon door een ingehuurde assassin neergeschoten en weet Jason de aantekeningen van Simon uit zijn zak te mee te krijgen voordat de agenten bij hem zijn.

Maar hoe zal het verder gaan? Wie zal het winnen: De CIA of Jason? Zal Jason er achter komen wie hem dit allemaal heeft aangedaan? Zal hij te weten komen hoe het precies is gegaan, en wie hij nou eigenlijk voor dit alles was?

DVD-cover:

Op de voorkant van mijn DVD-cover staat Jason Bourne met z’n rug naar ons toe. Hij kijkt over het kanaal naar New York. Daar is hij opgegroeid, daar is zijn thuis. Het moraal van het verhaal luidt ook: This summer Jason Bourne comes home.
Op de achterkant zien we een vrij druk geheel. Bovenaan zien we een collage van scènes uit de film. Daaronder de gebruikelijke “flaptekst” om het zo maar uit te drukken. Uit deze achterkant valt niet echt op te maken of hier een gedachte achter zit.

Beeld en Geluid:

Het beeld in deze film is van goede kwaliteit. Er is ook een aparte wide-screen DVD. De scènes zaten ook goed in elkaar en liepen ook goed over. Ondanks dat er soms wel chaotische scènes waren, zoals in de drukke stationshal, bleef het beeld vanwege het gerichte camerawerk duidelijk. Door de positionering van de camera’s leek het nog meer alsof je zelf in het verhaal zat. Alsof je een toeschouwer was, een van de vele reizigers op het station.

Ook het geluid was goed. Zoals de meeste films tegenwoordig heeft ook deze de mogelijkheid voor Dolby Surround geluid. Helaas komt dit niet genoeg tot zijn recht in deze film. De meeste actiescènes spelen zich aan een kant van de camera af, waardoor al het geluid nog steeds van voren hoort te komen. Ook de dialogen tussen de spelers waren duidelijk en helder. De soundtrack in deze film was echter niet zo geweldig, maar was ook niet zo markant aanwezig.

Ondertitels:

Op de DVD is een ruime keuze aan ondertitels beschikbaar. Engels, Nederlands, Deens, Fins, Noors, noem het maar op. Voor ons is dat niet van toepassing, dus houden wij het gewoon bij Nederlands. En die ondertiteling was, op een aantal vertalingen na, die gewoon alleen in het Engels goed klinken, gewoon goed. Echt veel kun je daar ook niet over zeggen.

Mening:

Als je alles als geheel bekijkt, is dit een geweldige film. Allereerst vind ik het verhaal erg sterk. Ik houd wel van dit soort denkfilms, films waarbij de hoofdpersoon een zeer strak plan voor ogen heeft, en met zijn tegenspelers speelt als het ware. Hij weet ze gewoon telkens voor te zijn, of hij weet ze te misleiden. En dat is leuk om naar te kijken.
Neem nou eens deze scène, die ik zelf erg leuk vind: Jason staat in het kantoor van Noah Vosen, die op zijn beurt bij het park staat, omdat Jason daar een afspraak zou hebben met Landy. Jason belt hem op vanuit het kantoor. Jason vraagt hem: “Where are you?” Noah antwoordt: “In my office”. Waarop Jason reageert: “I doubt it.” “Why do you doubt it?” vraagt Noah verbaasd. En Jason sluit af met: “Because if you were in your office, we'd be talking face to face right now”.
Matt Damon is de ideale persoon om Jason Bourne te spelen. Hij gaat erg goed in zijn rol op. Dit komt de kwaliteit van de film natuurlijk ten goede. Ik heb deze film met veel plezier bekeken, en hij is zeker de moeite waard voor iedereen die hem nog moet zien.

Feitjes en weetjes:

• Het Waterloo station, waar de achtervolgingsscène plaatsvond, kon niet worden afgesloten voor de opnames. Daarom zie je toevallige voorbijgangers ook kijken en wijzen naar de cameramensen.
  • De openingsscène, waar Jason per auto wordt achtervolgd door de politie, is opgenomen met een snelheid van slechts 35 mijl per uur, omdat de lokale politie geen hogere snelheid toestand, wegens “public safety”

* In deze lijst worden echter alleen de acteurs/actrices genoemd die een belangrijke rol hadden in de film, of enigszins een belangrijke rol hadden voor het verhaal.
© 2008 - 2017 Dominique, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.