InfoNu.nl > Recensies… > Mens en samenleving > Recensie: Complot - De 30 spannendste samenzweringstheorieën

Recensie: Complot - De 30 spannendste samenzweringstheorieën

Heeft de maanlanding wel echt plaatsgevonden? Wie waren de echte verantwoordelijken achter de aanslag op de Twin Towers? Wat stond er echt op de Nixon tapes? En zijn er echt buitenaardse wezens gevonden in Area 51? Dit zijn slechts enkele van de spannende complottheorieën die Kesseler en Polak onderzoeken in hun boek "Complot - De 30 spannendste samenzweringstheorieën".

• Titel: Complot - De 30 spannendste samenzweringstheorieën.
  • Auteurs: André Kesseler & Leo Polak
  • Uitgeverij: Nieuw Amsterdam Uitgevers
  • Jaar: 2009
  • ISBN: 978 90 468 25051
  • Pagina's: 192

Auteurs

André Kesseler en Leo Polak waren ten tijde van het schrijven in dienst van het populair-wetenschappelijke maandblad KIJK.

Complottheorieën zijn overal op het internet te vinden. Over vrijwel elke gebeurtenis van enig maatschappelijk en politiek belang zijn wel alternatieve verklaringen te vinden. Vaak onlogisch en op weinig meer gebaseerd dan de mening van een enkeling, maar soms ook goed beargumenteerd, wijdverspreid en hardnekkig.

Het zijn deze laatste theorieën die Kesseler en Polak in hun boek grondig onder de loep nemen en waarin zij feiten en geruchten van elkaar scheiden. In totaal betreft het 30 van de bekendste (vermeende) samenzweringen ter wereld. Ze behandelen onder meer de moord op Pim Fortuyn, Area 51, de CIA als drugshandelaar, Zuid Afrika's atoombom, de moord op John F. Kennedy, de Illuminati, de aanslag op de Twin Towers van 9/11, HAARP, de tempeliers, de rol van Edward Hoover bij (het gebrek aan) de bestrijding van de maffia, de Nixon tapes, de Bilderbergers, de massa(zelf)moord in Jonestown en de maanlanding.

Elk complot wordt in een hoofdstuk van circa 5 - 7 pagina's besproken en de opbouw is telkens hetzelfde. Er wordt begonnen met een algemene uitleg van de gebeurtenis, waarna de geruchten en complottheorieën worden besproken. Dit wordt gevolgd door de aantoonbare feiten met uiteindelijk een eindoordeel waarin de auteurs aangeven of de zaak wel of niet gesloten kan worden.

Oordeel

Het boek Complot weet van begin tot eind te boeien. Doordat elk complot in slechts een paar bladzijden wordt besproken, leest het boek als een trein. De korte hoofdstukken zijn echter ook een nadeel. Soms blijft er hierdoor te weinig ruimte om echt diep op alle aspecten van de complottheorie in te gaan. Vaak wordt de aandacht dan gericht op één of twee van de belangrijkste punten. Deze aanpak werkt bij de meeste onderwerpen erg goed, maar soms (bijvoorbeeld bij het hoofdstuk over 9/11) leidt het ertoe dat de lezer het gevoel heeft dat slechts het topje van de ijsberg wordt besproken en blijven er vragen over.

Binnen elk onderwerp is het duidelijk dat de schrijvers hun huiswerk goed hebben gedaan. Telkens wordt de lezer goed en deskundig geïnformeerd over achtergronden, motivaties en alternatieven. Ook is het erg prettig dat de auteurs niet naar één bepaalde kant zijn doorgeslagen. Ze blijven objectief en rationeel feiten en motivaties afwegen en doen dit zowel voor officiële verklaringen als voor alternatieve theorieën.

Dit boek is bijzonder geschikt voor een ieder die meer wil weten over de meest intrigerende gebeurtenissen in de afgelopen eeuwen. Het is vermakelijk geschreven, blijft objectief en rationeel, leest goed weg en geeft bovenal een uitstekende uitleg van de verschillende onderwerpen. Nadeel is echter dat het boek in veel gevallen te weinig ruimte geeft om echt diep op één specifiek onderwerp in te gaan. Daarom is het boek ook minder geschikt voor lezers die specifiek meer over één onderwerp willen weten. Gelukkig geven de auteurs aan het eind van elk hoofdstuk wel bronnen waar verdere informatie gevonden kan worden.

Kortom, een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in complotten, maar die niet de tijd of zin heeft om de chaotische jungle van complot-websites af te struinen.
© 2014 - 2017 Alexjef, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.