Boekrecensie: Mannetje & Vrouwtje krijgen een kind

Boekrecensie: Mannetje & Vrouwtje krijgen een kind Een man en een vrouw maken zich lang van tevoren voorstellingen van de baby die op komst is. Ze tekenen het kindje, ze maken het van klei. De tekst is geschreven door Brigitte Minne en de illustraties zijn gemaakt door Kaatje Vermeire. Een mooi kinderboek/prentenboek om voor te lezen aan kinderen vanaf circa zes jaar. Ook volwassenen zullen genieten van de prachtige illustraties.

Gegevens van het boek Mannetje & Vrouwtje krijgen een kind

• Tekst: Brigitte Minne
  • Illustraties: Kaatje Vermeire
  • Uitgeverij: De Eenhoorn
  • Gepubliceerd: 2009
  • Genre: kinderboek/prentenboek
  • Aantal pagina’s: 26
  • ISBN: 978 90 5838 537 6
  • Geschikt voor: kinderen vanaf circa zes jaar

Over de schrijver, Brigitte Minne

Brigitte Minne is geboren in 1962 te Brugge. Ze is schrijfster van literatuur voor de jeugd. Brigitte heeft een groot aantal kartonboeken, prentenboeken en leesboeken gepubliceerd voor kinderen en jongeren. Verder heeft ze scenario’s geschreven voor onder andere De Boomhut, een Vlaams educatief jeugdprogramma en heeft ze meegewerkt aan verschillende tijdschriften en theater- en filmproducties voor de jeugd. Het werk van Brigitte Minne is diverse keren bekroond in Vlaanderen maar ook daarbuiten.

Over de illustrator, Kaatje Vermeire

Kaatje Vermeire is geboren in 1981 te Gent. Na de middelbare school ging ze Grafische en Reclamevormgeving studeren aan de Gentse Academie. Haar afstudeerproject, het boek Ergens (tekst en illustraties van Kaatje), werd bekroond met de René Bruynseraede-De Witte prijs. Kaatje volgde daarna een opleiding Vrije Grafiek, ook aan de Gentse Academie. Ze ontdekte de mogelijkheden van grafische druktechnieken, houtsneden en etsen. Het boek De vrouw en het jongetje (met Geert De Kockere) was haar eerste grote illustratieve opdracht. Kaatje bezoekt graag rommelmarkten en boekwinkels, komt graag in het buitenland en verzamelt op deze plekken haar werkmateriaal zoals verweerde natuurmaterialen, stofjes, tijdschriften, stempels en geel/bruine papiersoorten. De technieken die ze gebruikt: collage-, verf, teken en grafische technieken. Op de website van De Eenhoorn worden haar illustraties beschreven als tekeningen vol spanning en laagjes.

Het verhaal Mannetje & Vrouwtje krijgen een kind

Mannetje roert wat honing in de thee van Vrouwtje en snijdt een boterham voor haar. Als Vrouwtje de mist in zijn ogen ziet weet ze dat hij iets liever dan liefs zal gaan vertellen. Hij vraagt haar of ze een kind wil.

Ze hebben nog nooit een kind gemaakt. Samen proberen ze te tekenen hoe hun kind er uit zou moeten zien. Ze kunnen bijna niet wachten op het echte werk, maar slapen er toch nog een nachtje over. De volgende dag gaan ze aan de slag met verf. Mannetje wil een bruin kindje, Vrouwtje wil een wit kindje, ze kiezen daarom voor chocoladebruin met een beetje melk. Daarna gaan ze het kindje boetseren, het krijgt waterblauwe ogen met groene stipjes, een bos zachte krullen en mollige handjes en de beentjes worden niet te lang en niet te dik, niet te dun en niet te dik. Dan weten Mannetje en Vrouwtje het zeker, ze zijn er helemaal klaar voor. Vrouwtjes buik wordt ronder en ronder en op een dag wordt Kindje geboren.

Ze vertellen aan Kindje dat zijn vader heel slim is en dat zijn moeder heel mooi kan zingen. Mannetje en Vrouwtje hopen dat Kindje later ook slim wordt en mooi kan zingen. Maar Kindje wordt tureluurs van cijfers en letters en vindt die honingzoete liedjes maar niets. Als Mannetje en Vrouwtje jaren later door een raam naar Kindje kijken, zien ze dat hij heel anders is geworden dan ze bedacht hadden. Zijn jasje is verkeerd geknoopt, hij springt in een plas, telt verkeerd en zingt als een verkouden kater. Maar als hij naar hen lacht en zwaait vullen de ogen van Mannetje zich met mist en valt er een wonderzachte lappendeken om de schouders van Vrouwtje.

Op de voorkant van het boek staat een afbeelding van een klein kindje, het kruipt op de grond en wil een kraal pakken. Op de achtergrond een kapot telraam, hier komt de kraal vandaan. Op de achterkant van het boek vind je een afbeelding die je ook weer tegenkomt in het boek: Mannetje en Vrouwtje staren naar de sterrenhemel. Verder een paar zinnen uit het boek die goed weergeven wat de strekking is van het verhaal. Voor het verhaal begint staat er een mooie afbeelding in het boek. Mannetje en Vrouwtje staan bij een waslijn waar kledingstukken aan hangen maar ook allerlei tekeningen. Op deze tekeningen afbeeldingen van kindjes, hartjes, een kalender. Mooie royale tekeningen in dit boek, ze beslaan een dubbele pagina. Grijs- en blauwtinten gecombineerd met felle kleurtjes. Als Mannetje aan Vrouwtje vraagt of ze een kindje wil, speelt de kleur roze de hoofdrol. De liefde straalt van de twee af. Daarna zie je ze tekenen, naar de sterren kijken en wordt afgebeeld wat ze allemaal bedacht hebben. De werkelijke geboorte van het kind wordt uitgebeeld als dat het zwemt tussen vissen, de navelstreng is een hele dunne draad. Op het schutblad aan het einde van het boek zie je twee kinderen die spelen met bloemen en een lieveheersbeestje. Bij iedere illustratie vind je tekst, soms in het zwart gedrukt, soms in het wit, afhankelijk van de achtergrondkleur. Het zijn korte zinnen die prettig voorlezen. Een kind van zes/zeven zal de tekst begrijpen, een volwassene zal de schoonheid zien van de woorden.

Een fragment uit het boek

De volgende dag zetten Mannetje en Vrouwtje verfpotjes op tafel.
Mannetje wilde een bruin kindje, Vrouwtje een wit.
Dus kozen ze voor chocoladebruin met een beetje melk.
Zachtroze voor de blosjes, kersenrood voor de lippen en waterblauw
met groene stipjes voor de ogen. Alleen de allermooiste kleuren waren goed genoeg.
Toen was het tijd voor het grote werk, maar Mannetje durfde nog niet zo goed.
‘Een kindje maak je niet elke dag,’ fluisterde hij met een trilstem.

Mijn mening over Mannetje & Vrouwtje krijgen een kind

Een prachtig boek over twee mensen die heel veel van elkaar houden en graag een kindje zouden willen hebben. Ze maken zich een voorstelling van het kindje door tekeningen te maken, een kindje te schilderen en te boetseren. Op een gegeven moment zijn ze toe aan het grote werk en wordt het kindje geboren. Het kindje houdt niet van de honingzoete liedjes van zijn moeder en ook niet van cijfers en letters. Als het kindje in een plas staat te springen met zijn jas verkeerd geknoopt en ook nog eens verkeerd telt, constateren de man en de vrouw dat het kindje helemaal anders is geworden dan ze verwacht hadden. Maar als het jongetje lacht en zwaait voelen ze zich zo gelukkig: Mannetjes ogen vullen zich met mist en een wonderzachte lappendeken valt om Vrouwtjes schouders. Zo mooi en lief zijn de beschrijvingen in dit boek, een aanrader!
© 2011 - 2024 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.