Boekrecensie: Eén miljoen vlinders (over verliefdheid)

Boekrecensie: Eén miljoen vlinders (over verliefdheid) Als olifantje Stach een wolk vlinders om zich heen ziet, vertellen zijn ouders hem dat het tijd is dat hij de wijde wereld in gaat. Eén miljoen vlinders is een verhaal over opgroeien, loslaten, verliefd worden en opnieuw thuis komen. Een prentenboek voor kinderen vanaf een jaar of zes. De tekst is geschreven door Edward van de Vendel, de prachtige illustraties zijn gemaakt door Carll Cneut.

Gegevens van het boek Eén miljoen vlinders

• Tekst: Edward van de Vendel
  • Illustraties: Carll Cneut
  • Uitgeverij: De Eenhoorn
  • Gepubliceerd: 2007
  • Genre: kinderboek/prentenboek
  • Aantal pagina’s: 32
  • ISBN: 978 90 5838 434 8
  • Geschikt voor: kinderen vanaf ongeveer zes jaar

Over de schrijver, Edward van de Vendel

Edward van de Vendel is geboren in 1964 te Leerdam. Als klein jongetje las hij niet zoveel, maar toen hij ouder werd ging hij wel veel lezen. Boeken van Guus Kuijer, jeugdromans van Imme Dros en ook was hij fan van de boeken van Paul Biegel, Wim Hofman en Els Pelgrom. Astrid Lindgren noemt hij de kinderboekenkampioen. Edward wilde voetballer worden maar kon niet goed voetballen. Zanger was een andere optie, maar hij kon niet mooi zingen. Meester worden leek hem ook wel wat en dat lag ook een beetje in de lijn der verwachtingen, zijn moeder was kleuterjuf en later remedial teacher, zijn vader was directeur van een school. Edward werd meester en dit beroep beviel hem prima. In 2001 is hij gestopt met lesgeven en is nu fulltime schrijver. Hij schrijft teksten voor prentenboeken, gedichten voor jonge kinderen, voor oudere kinderen. Verder liedjes en gedichten voor volwassenen en boeken voor alle leeftijden (vanaf een jaar of zes). De schrijver schrijft met de hand, in een schriftje, daarna zet hij het in de computer. De uitgevers waar hij voor werkt zijn Querido en De Eenhoorn. Er zijn boeken van Edward in andere talen vertaald, in het Duits, Frans, Italiaans (Eén miljoen vlinders), Noors, Deens, Portugees, Chinees en in het Georgisch.

Over de illustrator, Carll Cneut

Carll is geboren in 1969. Hij studeerde grafische vormgeving aan het Sint Lucas Instituut in Gent. Hij heeft als illustrator meegewerkt aan diverse kindertijdschriften en sinds 1996 heeft hij een tiental kinderboeken geïllustreerd. Carll Cneut tracht met zijn illustraties iets teweeg te brengen bij de lezers. De tekeningen zijn niet helemaal af en op die manier probeert hij de kinderen te prikkelen. Het eerste prentenboek waarvoor hij zowel tekst als tekeningen leverde was Het ongelooflijke liefdesverhaal van Heer Morf. Carll vindt het verbazend dat hij door kleur aan te brengen op een wit blad een gevoel kan creëren. Hij gebruikt acrylverf omdat dat hem technisch het beste ligt. Door de stugheid en het droge van acryl kan hij kleuren in meerder lagen gebruiken. Hij voegt er wel vaak iets aan toe zoals pastel, potlood, inkt of wasco.

Het verhaal Eén miljoen vlinders

Als de jonge olifant Stach een wolk vlinders om zich heen ziet, vertellen zijn ouders hem dat het tijd is dat hij de wijde wereld in gaat. Hij krijgt een veldtas mee met eten en drinken en moet gaan. Stach weet niet waarheen, maar zijn ouders zeggen dat hij dat vanzelf zal begrijpen. Als hij vraagt wanneer hij weer terugkomt, geven zijn ouders hetzelfde antwoord.

De vlinders wijzen Stach de weg. Wilde katten vragen hem om met hen mee te spelen, maar Stach wil verder. Telkens als Stach andere dieren tegenkomt verdwijnen de vlinders even, maar als de andere dieren weg zijn, komen ze weer terug. De Oude Eland zegt dat hij de vlinders heel lang geleden gezien heeft en dat Stach moet genieten en alles moet onthouden. Alle dieren die hij daarna tegenkomt, weten van de vlinders.

Net als Stach denkt dat hij misschien wel altijd achter de vlinders aan moet blijven lopen ziet hij een meisje. Ze zit op een bruggetje op een hek en er vliegen ook vlinders boven haar hoofd. Nu begrijpt Stach waarom hij deze hele reis heeft gemaakt en rent naar het bruggetje. Hij weet niet zo goed hoe het verder moet. Maar als hij praat over de vlinders moet het meisje lachen en legt haar poot op de buik van Stach. Hij schrikt ervan en denkt dat de vlinders in zijn buik zijn gaan zitten. Maar dat gekriebel in zijn buik komt van heel iets anders. Het meisje legt haar poot weer op zijn buik en Stach legt zijn poot op de buik van het meisje. Alles is precies zoals het hoort te zijn. En de vlinders? Die vliegen weg, op zoek naar nieuwe jongens en nieuwe meisjes, op zoek naar iedereen voor wie het bijna tijd is om vlinders te zien.

Op de voorkaft een olifantje, zittend op de grond, rond zijn hoofd vliegen drie vlinders. Onder zijn broek kun je nog net een papiertje zien met een hartje erop getekend. De titel Eén miljoen vlinders doen volwassenen direct denken aan verliefdheid en vlinders in de buik. Een kind zal hier waarschijnlijk niet aan denken, maar het papiertje met het hartje zal hen wel op het spoor kunnen zetten. Op de achterkant heel veel vlinders in prachtige kleuren, in kleine letter staat in het kort beschreven waar het verhaal over gaat. De schutbladen zijn in fel roze. De illustraties beslaan een pagina maar ook wel een dubbele pagina. Het zijn expressieve tekeningen, felle kleuren. Bij bijna iedere illustratie vind je tekst, op een pagina de tekening en op de pagina ernaast de tekst, maar soms staat de tekst ook bij een illustratie. Korte en lange zinnen wisselen elkaar af. Leuk om de namen van de vlinders te lezen zoals waggelvlinders, vlinders met komma’s, knalmotten, glimlachvlinders en zelfs een Grote Blote uit Moesmenistan. Er zullen woorden zijn die je moet verklaren aan een kind van zes, maar het verhaal is prima te volgen. Er is gekozen voor rode letters in dit boek, dit staat heel mooi op de crèmekleurige achtergrond en bij de kleurige tekeningen.

Een fragment uit het boek

Daar stonden ze, Stach en het meisje. Hoe moest het nu verder? Stach wist het niet. Daarom zei hij maar iets doms. Hij zei: ‘Kijk! Eén miljoen!’ Het meisje lachte, en de vlinders boven haar hoofd tolden door de lucht op het ritme van haar lach. Stach wees ernaar en zei: ‘Nee! Twéé miljoen!’ Het meisje lachte nog harder. En ze kwam zomaar dichterbij. En legde zomaar haar poot op de buik van Stach.

Mijn mening over Eén miljoen vlinders

Wat een prachtig boek over verliefd worden. Vlinders brengen olifant Stach naar het meisje wat bij hem past. Alleen verliefden zien de vlinders, als Stach onderweg andere dieren ontmoet zijn de vlinders weg, vervolgt hij zijn weg dan verschijnen ze weer. Oude dieren praten graag over de vlinders, het herinnert ze aan de mooie tijd van verliefdheid die ze ook ooit hebben meegemaakt. Een mooi prentenboek, ik heb het met plezier voorgelezen.
© 2011 - 2024 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.