InfoNu.nl > Recensies… > Kunst en cultuur > Boekrecensie: Het goddelijke monster - Tom Lanoye

Boekrecensie: Het goddelijke monster - Tom Lanoye

Het goddelijke monster is het eerste boek van De monstertrilogie van Tom Lanoye waarin we kennis maken met de familie Deschryver. Katrien Deschryver, het favorietje van de familie, heeft nog maar eens een ramp veroorzaakt en de hele familie staat op zijn kop.

Het boek

ISBN: 978-90-446-2011-5
Uitgever: Prometheus

Katrien Deschryver schiet haar man dood tijdens het jagen in Zuid-Franse bossen. Zoals bij alle rampen die ze veroorzaakt, was het niet haar bedoeling om Dirk Vereecken neer te knallen, ze dacht dat hij een bronstig zwijn was. Deze daad heeft verregaande gevolgen voor de rest van haar familie. Als boekhouder van tapis-plainboer en Katriens oom, Leo Deschryver, hield Dirk aantekeningen bij over de frauduleuze praktijken die haar vader Herman en zijn broer Leo bezigden. Leo stuurt zijn broer er direct op uit om de kluizen in Luxemburg en Zwitserland van bezwarende bewijzen te ontdoen. Eenmaal thuis wordt Katrien opgevangen door haar zus Gudrun en de drie zussen van haar vader, Marja, Madelein en Milou. Zwijgend nestelt ze zich in haar favoriete zetel waar ze zich altijd ophoudt nadat ze een ramp heeft veroorzaakt.

Het duurt echter niet lang voor de politie aan haar zetel staat en rechercheur De Decker haar arresteert. Tijdens de ondervragingen hult Katrien zich in stilzwijgen; het is niet dat ze niet wil spreken, ze kan het gewoonweg niet. Tijdens de koffietafel na de asverstrooiing van Dirk slaagt ze er in om het stilzwijgen te doorbreken en veroorzaakt zo een nieuwe ramp.

In dit deel van De monstertrilogie maken we uitgebreid kennis met de familie Deschryver. Omdat Tom Lanoye in de hij-vorm schrijft en vanuit het standpunt van het personage, krijgen we een uitgebreid beeld van elk lid van de familie. Elk personage heeft een duidelijke, eigen stem. Zo gebruikt Steven veel Engelse woorden waarmee hij zijn liefde voor de States en New York in het bijzonder wil tentoonstellen en is Leo een platvloerse boer. Zo wordt het makkelijk om de zestien personages uit elkaar te houden, enkel de drie tantes zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden.

Tom Lanoye maakt veelvuldig gebruik van flashbacks om de geschiedenis van zijn personages uit de doeken te doen. Dit zorgt ervoor dat je het idee hebt dat er maar weinig gebeurt in het verhaal maar anderzijds krijg je een goed beeld van de West-Vlaamse ondernemersfamilie.

Het goddelijke monster is doorspekt met humor, veelal van de macabere soort, zoals de geest van Dirk Vereecken die op het dak van de lijkwagen zijn lijk vergezelt van Zuid-Frankrijk tot West-Vlaanderen. Er zit ook veel fantasie in, Katrien heeft een levendige fantasie (geërfd van haar moeder?) die haar de meest bizarre waanvoorstellingen brengt. In haar dagdromen komen telkens dezelfde personages voor, o.a. Gilles de Binche en de garnalenvisser.

De gebeurtenissen in het boek verwijzen naar politieke gebeurtenissen eind de jaren '90. Je moet al goed op de hoogte zijn van de politieke wereld in die jaren om de links te kunnen leggen. Maar ook zonder dat je deze links kan leggen, is het boek aangename ontspanning.

De schrijver: Tom Lanoye

Tom Lanoye werd geboren op 27 augustus 1958 en woont in Antwerpen en Kaapstad. Hij heeft verschillende literaire genres onder de knie, gaande van poëzie over column tot toneel. In 1985 kwam zijn prozadebuut Een slagerszoon met een brilletje. Daarna volgden Kartonnen dozen, Het goddelijke monster en zijn vervolgen, Zwarte tranen en Boze tongen, Het derde huwelijk en Sprakeloos, over de dood van zijn moeder. De monstertrilogie heeft de openbare omroep één in een tiendelige televisiereeks verfilmd en veel werken zijn in twaalf talen vertaald. In 2007 won Tom Lanoye de Gouden Ganzenveer voor zijn volledige oeuvre.
© 2011 - 2017 Lilkim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.