InfoNu.nl > Recensies… > Kunst en cultuur > Het iPad combi-boek 'Duister Vermoeden' van Anthony Zuiker

Het iPad combi-boek 'Duister Vermoeden' van Anthony Zuiker

In Januari 2011 kwam het boek Duister Vermoeden uit van de 'creator' van de televisie serie CSI Anthony E. Zuiker. Het bijzondere van dit boek is dat het aanschouwelijk wordt gemaakt met images en films die je op je iPad kunt volgen. Wat vindt men van dit 'totaal' boek schrijven? Hoe goed is het boek?

Dark Prophecy of Duister Vermoeden

• Het boek Dark Prophecy kwam uit in januari 2011.
  • De schrijver van dit boek is Crime Scene Investigation creator Anthony E Zuiker in samenwerking met Duane Swiercznski.
  • Het boek wordt aanschowelijk gemaakt door een film die Zuiker heeft geregisseerd en die tesamen met het boek kan worden geladen op de iPad.
  • Voor wie het boek in de boekwinkel heeft gekocht bestaat de mogelijkheid om de film, in 10 deeltjes gesneden, te zien op You Tube.com
  • Dat Zuiker het boek in samenwerking met Duane Swiercznski heeft geschreven betekent waarschijnlijk dat Zuiker met de ideën kwam en Swiercznski ze op papier heeft gezet. Zuiker heeft de bijbehorende film(s) zelf geregisseerd.
  • Het boek Duister Vermoeden is de tweede uit een trilogie. Het eerste boek heet Level 26. Doordat er flashbacks van de hoofdrolspeler in voorkomen is het niet strikt noodzakelijk om het eerste boek te hebben gelezen.
  • Level26 - Duister Vermoeden' Auteur: Anthony Zuiker, Aantal blz: 427, Prijs: 19,95, Uitgeverij: Luitingh of via e-boekhandels op het net.

Waar gaat 'Duister Vermoeden' over?

Steve Dark werkte bij Crime Scene Investigation (CSI) als top profiler. Bestaan er eigenlijk 25 niveau's van moordenaars, Steve Dark onderzoekt, profiles en rekent de ergste in: die van het eigenlijk niet bestaande niveau 26. Als zijn family en zijn vrouw door een serie-moordenaar van het 26ste niveau worden vermoord is Steven Dark in staat om de seriemoordenaar 'op te ruimen' maar daarna kan hij zijn werk bij CSI niet meer vervolgen.

Toch begint zijn bloed sneller te stromen als er een serie-moordenaar in enige dagen tijd verschillende moorden pleegt op een manier die op 'tentoonstellen' lijkt. Elke keer dat er een moord of moorden worden gepleegd worden de slachtoffers op een bepaalde wijze 'tentoongesteld.' Steve komt er achter dat deze tentoonstellingen overeenkomen op afbeeldingen van waarzeggerskaarten, zogenaamde Tarotkaarten. Als Steve aanwezig is geweest bij een moordzaak die overeenkomt met de Arcana-kaart 'de Gehangene' krijgt hij onverwachts hulp van Graysmith, de zus van een meisje dat net zoals zijn vrouw slachtoffer was van de serie-moordenaar uit het eerste boek Level 26: Squeegel. Graysmith is in staat om alles voor hem te vinden wat hij nodig heeft om achter de Tarot Kaart Moordenaar aan te gaan.

De volgende 10 Tarotkaarten werden aan Steve getoond in een sessie toen hij een waarzeggersshop binnen ging: De Gehangene, de Dwaas, drie van Bokalen, 10 van Zwaarden, 10 van Staven, 5 van Pentagrammen, Het Rad van Fortuin, de Duivel, de Toren, de Dood. Uiteindelijk vinden er allerlei moorden plaats die met deze kaarten te maken hebben. Steve Dark kan op het laatst, door zijn nieuw verworven kennis van de Tarotkaarten zelfs voorspellen waar de volgende moorden plaats gaan vinden.

Door het CSI team dat uiteindelijk zelfs meent dat Steve Dark de Tarot Kaart Moordenaar is en waardoor zijn belangrijkste collega's tegen hem opgezet lijken te worden en de openbaringen van een pulp-site journalist Knack, die zijn informatie direct krijgt van de moordenaar(s) wordt het oplossen van deze serie moorden Steve Dark er niet makkelijker op gemaakt. Toch slaagt Steve erin de moordenaars uit te schakelen door zijn ingebouwde profiling talenten.

Over de plot in het boek

• Het boek is helaas nogal rommelig geschreven. De auteurs doen er alles aan om het boek visueel te maken op de site die bij de up-load van het e-boek hoort, maar doordat ze zoveel mogelijk gruwelijke details willen aangeven gaat het logische van de verhaaltrant wat verloren.
  • Steve Dark gaat samen met Graysmith achter de moordenaars aan. De achtergrond voor beide is wel logisch gemaakt, ze hebben beide een geliefde aan de serie-moordenaar Squeegel van 5 jaar geleden verloren, maar er wordt niet echt duidelijk wie er dan achter Graysmith staat en bijzonder dure innovatieve technische produkten ter beschikking stelt. Van CSI kan men het zich voorstellen, maar de organisatie achter Graysmith blijft schimmig en onwaarachtig.
  • In het begin wordt geïnsinueerd dat het DNA van Steve Dark overeenkomsten vertoont met dat van Squeegel, de serie-moordenaar die door Steve 5 jaar eerder onschadelijk gemaakt werd. Daar wordt verder niet op ingegaan behalve dat de unit van CSI Steve gaat wantrouwen en denkt dat hij is overgegaan naar de 'duistere kant.'
  • De eerste drie moorden worden vrij gedetailleerd uitgewerkt in het boek maar daarna wordt het allemaal slordiger. Blijkbaar vinden de schrijvers dat het allemaal goed te zien is in de bijbehorende films. Veel vragen blijven door de visualisatie onbeantwoord. Bijvoorbeeld, waarom staan de 10 doden in het vliegtuig voor de 10 van Staven? Waarom staat een priester die integer is voor de Duivel etc.?
  • Ook de achtergrond van de serie-moordenaar(s) is een wankel excuus voor de slachtoffers die zij uitkiezen. Weer is daar de indruk dat de schrijvers eerder schreven vanwege de eventuele gruwelijke details die ze in hun film kunnen tonen dan dat het over de logische trant van het boek gaat.
  • De opvolging van 10 moordzaken is in zoverre vervelend dat er geen kans bestaat om dit allemaal naar je toe te trekken en er zelf over na te denken. De lezer krijgt de indruk bij de hand te worden genomen en te worden geholpen door de visualisatie. Het is op zich een nieuw gegeven, maar het lijkt alsof er niet gekozen kan worden voor het uitlezen van een boek of het volgen van een t.v-serie.
  • De opeenvolgende Tarotkaarten en de daaraan opgehangen moordzaken hebben geen logisch verband en je komt er ook niet achter waarom er voor zulke kaarten wordt gekozen.
  • De visuele uitleg van Hilda, de eerste Tarotlezeres is helaas langdradig, waardoor de aandacht snel verslapt voor die uitleg en het boek zegt er ook nauwelijks iets over behalve wat gemeenplaatsen.

Anderen over het boek

• 'Drijfveer achter het boek is de website level26.com. Telkens word je in het boek naar de website gestuurd om filmpjes te bekijken. Zelf vind ik het niet echt prettig om telkens naar een website te moeten gaan om filmpjes te kijken. Het maakt het boek overigens niet minder leesbaar als je de video´s overslaat. En gelukkig maar. Het is bijvoorbeeld in de trein nogal lastig om je laptop erbij te pakken en de site te bezoeken.' ....'. Nu is de vraag natuurlijk of je het boek moet kopen. Als je van intelligente thrillers houdt vol smerige details dan raad ik het boek met films zeker aan. Het blijft tot het einde spannend al is het hier en daar wat onwerkelijk.' vlg. Mark van Dorresteijn op Studenten.net
  • 'Doodeng'
  • 'Griezelig en zwart'

Het boek is in zoverre bijzonder dat er zoveel moeite is gedaan door Zuiker om het te visualiseren op de iPad. Je kunt stellen dat het hier over een 'nieuwe generatie' lezen gaat. De opeenvolging van moorden en de visualisering van de Tarotkaarten is redelijk verwarrend en uiteindelijk slecht uitgewerkt. Het motief van de serie-moordenaars is wat zwak te noemen, maar soms hebben serie-moordenaars niet veel nodig. De motivering van Graysmith en Steve Dark zijn nogal raadselachtig, maar wie weet wordt dat opgelost in het derde deel van de trilogie. Is het boek een aanrader? Misschien onder voorbehoud als het je alleen om lezen gaat. Als je de combinatie van film en boek op je iPad aantrekkelijk vindt dan is dit boek wel een aanrader.
© 2011 - 2017 Hermesse, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.