Het suikerfeestcadeau, door Elly van der Linden

Het suikerfeestcadeau, door Elly van der Linden Een prentenboek om te verduidelijken aan kinderen wat ramadam is. Ook wordt verteld over het Suikerfeest, het feest waarmee ramadam wordt afgesloten. Elly van der Linden heeft de tekst geschreven, de illustraties zijn gemaakt door Suzanne van Diederen. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar en kost rond de 14 euro.

Inhoud artikel

Over de auteur, Elly van der Linden

Elly van der Linden is verbonden aan Bureau Leesbevordering & Taalstimulering 0 tot 7 jaar, dit bureau bestaat sinds 1998. Er worden in opdracht educatieve programma’s ontwikkeld, maar ook leesbevorderingsprogramma’s en materialen. Er worden trainingen gegeven en workshops, adviezen gegeven over kinderboeken voor kinderen tussen de 0 en de 7 jaar. Er wordt vooral gewerkt op het terrein van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). VVE-programma's: Piramide, Boekenpret en de Taallijn VVE. Het Bureau Leesbevordering & Taalstimulering werkt voor bijvoorbeeld Cito, Stichting Lezen, onderwijsbegeleidingsdiensten, Vereniging van Openbare Bibliotheken, uitgeverij Zwijsen, uitgeverij Clavis. Elly van der Linden is gecertificeerd Piramidetrainer en begeleidt en traint organisaties bij de invoering van de door Cito ontwikkelde Piramidemethode. Enkele boeken geschreven door Elly van der Linden: Egeltje prikkeprik, Jop en Boeboe, Twaalf kleine peuters, Seizoentjes, Wollewolschaap, De snoepjes van Aisha. Het laatste boek gaat ook over het Suikerfeest.

Over de illustrator, Suzanne Diederen

Suzanne Diederen is geboren in 1974. In 1997 is ze afgestudeerd aan de kunstacademie in Maastricht. Ze woont in Valkenburg samen met man en kinderen, haar echtgenoot Mark Janssen is ook illustrator. Suzanne Diederen illustreert prentenboeken en kartonboekjes voor peuters en kleuters. Verder heeft ze illustraties gemaakt voor een tijdschrift voor kinderen en voor lees- en andere lesmethodes.

• Titel: het suikerfeestcadeau
  • Tekst: Elly van der Linden
  • Illustraties: Suzanne Diederen
  • Advies gekregen van: Karen Ghonem-Woets, Yvette Goltstein, Aicha Tou
  • Uitgeverij: Clavis
  • Gepubliceerd: 2010
  • Genre: kinderboek, prentenboek
  • Aantal pagina’s: 26
  • ISBN: 978 90 448 1386 9
  • Geschikt voor: kinderen vanaf vier jaar

Het verhaal Het suikerfeestcadeau

Samir versiert op school een schoenendoos en vult deze met cadeautjes voor een kind dat het minder goed heeft. Als ramadam voorbij is, dan moet iedereen het Suikerfeest kunnen vieren met een feestmaaltijd, nieuwe kleren en cadeautjes. Samir gaat met zijn vader naar de moskee, tijdens ramadam vasten niet alleen veel mensen, er gaan ook veel mensen naar de moskee om te bidden.

Als de ramadamdag is afgelopen, de zon is onder, mag iedereen weer eten en drinken. Samir krijgt van zijn opa wat geld om iets te kopen om in de doos te doen die Samir op school heeft gemaakt. Samir krijgt van zijn moeder een envelop om het geld in te doen en daarna moet hij een goede plek vinden om het geld te bewaren.

Samen met zijn zusje Yasmine en moeder gaat Samir naar de bibliotheek, ze brengen boeken terug en kiezen nieuwe boeken uit. Samir kiest voor een boek met platen van kastelen, paleizen en een moskee en een boek met foto’s van de maan en de sterren. Als ze weer thuis zijn, gaat Samir met Yasmine spelen. Samir probeert met blokken de gebouwen uit het boek van de bibliotheek na te maken, Yasmine zoekt poppetjes die bij de gebouwen passen. De moeder van Samir maakt het huis schoon, want het is al bijna Suikerfeest.

Als de vader ’s avonds samen met Samir de boeken van de bibliotheek inkijkt, lezen ze over een spelletje met een zaklantaarn. Samir lijkt het leuk om een zaklantaarn te kopen om in de doos te doen. Maar dan heeft hij het geld nodig wat hij gekregen heeft en Samir weet niet meer waar hij de envelop heeft opgeborgen. Samen met zijn vader en moeder zoekt Samir overal, maar ze kunnen het geld niet vinden.

De juffrouw van de bibliotheek belt, zij heeft de envelop in een boek gevonden. Samir en zijn vader gaan de envelop direct ophalen en onderweg kopen ze een mooie rode zaklantaarn om in de doos te doen. Ze brengen de doos naar school, daar worden alle dozen in een bestelauto gestapeld om weg te brengen. Nu wordt het toch nog een mooi Suikerfeest!

Tekst

Bij iedere illustratie hoort tekst, zo’n tien regels. De auteur heeft korte zinnen gebruikt die prettig voorlezen. Woorden die je mogelijk uit moet leggen aan een kind: Suikerfeest, ramadam, moskee, zakaat, moslim.

Illustraties

Op de voorkaft zie je Samir en zijn zusje Yasmine. Samir zet een mooi versierde doos op de tafel. Op de tafel staat een mooie theepot, enkele theeglazen en wat lekkernijen. De titel van het boek staat gedrukt in sierlijke letters. Aan de achterkant, op een mooie lichtblauwe achtergrond, staat in het kort waar het boek over gaat. Op de zachtgroene schutbladen staat niets afgebeeld. Ook in het boek veelal zachte kleuren als achtergrond: groen, blauw, beige. Alle illustraties beslaan een dubbele pagina, leuke details op de tekeningen, maar ze ogen heel rustig. Je ziet Samir die een doos versiert, Samir in de moskee met zijn vader naast hem, zijn moeder en zusje zitten achter hen, op een ander kleed. Je ziet de woonkamer van de familie van Samir, een ronde tafel met hapjes en een prachtige theepot met kopjes. Je ziet op een van de tekeningen de bibliotheek, de moeder van Samir draagt een hoofddoek. De illustrator heeft naast de lichte achtergrond gekozen voor felle kleurtjes voor de personen die in het boek voorkomen. Zo draagt Samir een felrode trui en zijn zusje felroze kleren.

Een fragment uit het boek

Samir doet zijn best om heel stil te zijn.
Hij zit naast zijn papa in de moskee.
Naast zijn papa zit opa. Wat is het druk!
Tijdens ramadam vasten niet alleen
veel mensen, er komen er ook heel veel
naar de moskee om te bidden.
Samir luistert. Sommige woorden herkent hij al.
Stilletjes kijkt hij om zich heen. Hij ziet een pot
waar je zakaat in kunt doen. Dat is het geld
dat je geeft voor arme moslims.
Daarom denkt Samir nu aan zijn doos.
Welk cadeautje zal hij erin stoppen?

Extra informatie (staat niet in het boek)

Ramadam

De negende maand van het islamitische jaar waarin men vast van zonsopgang tot zonsondergang. Het begin en het einde van de ramadam is afhankelijk van de nieuwe maan en wordt past één of twee dagen van te voren bekend.

Suikerfeest

Suikerfeest is het feest der verzoening en valt op de eerste dag na de ramadam. Men gaat naar de moskee, het huis is schoongemaakt, iedereen heeft nieuwe kleren aan en er is lekker eten. Ook arme mensen doen mee aan de feestelijkheden, zij krijgen voedsel en soms kleding van de rijke mensen. Men bezoekt familie en de graven van overledenen worden bezocht.
© 2011 - 2024 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.