Recensie: Menno Pot - Vak 127

Recensie: Menno Pot - Vak 127 Mijn vriend leest niet tot nooit, tot hij dit boek in handen kreeg. Het fantastische verhaal over vier AJAX-supporters die met elkaar heel Europa doorreizen met alle rare situaties van dien, is een echte aanrader voor alle voetballiefhebbende mannen. En natuurlijk hun vrouwen die in dit verhaal meer van hun vent terugzien als menigeen zou willen.
  • Auteur: Menno Pot
  • Titel: Vak 127
  • Uitgever: Uitgeverij 521
  • Jaar: 2005
  • Blz.: 247
  • ISBN: 978-90-499-7004-4

Daan is al vanaf jongs af aan helemaal verslingerd aan zijn club Ajax. Sinds hij een keer met zijn oom is mee geweest is hij er zeker van: als hij het geld heeft, neemt hij een seizoenskaart en gaat hij alle wedstrijden van deze geweldige club bezoeken. In de loop der jaren ontwikkelt hij met medesupporters een hechte band. Samen met Neus, J.J. en Meijer bezoekt hij zowel de wedstrijden als de kroeg. De mannen, ondertussen allen rond de dertig, komen op een keerpunt in hun leven als J.J. vertelt dat hij promotie gaat maken én zijn vrouw Liesbeth zwanger is. De heren beseffen zich ineens dat het vriendengroep zal gaan veranderen als J.J. vaker thuis zal blijven.

In het boek wordt je meegenomen naar situaties door de jaren heen. Zo worden verschillende uitwedstrijden beschreven zoals die tegen Bayern Munchen tijdens het Oktoberfest en tegen Juventus in Turijn. En de geweldige beschrijving van een vriendschappelijk duel tegen Everton waar Daan en een vrouwelijke Evertonsupporter het er flink van nemen en hij beseft dat hij het doet voor zijn club.

Het boek beschrijft een echte kameraadschap tussen de jongens en later mannen. Samen uit, samen thuis, zolang het maar met Ajax te maken heeft. Zelfs wanneer de club zo slecht presteert, blijven deze die-hards gewoon komen. Wanneer dan, bij een van de laatste wedstrijden van het seizoen J.J. wordt gebeld dat hij meteen naar het ziekenhuis moet komen, twijfelen de anderen ook geen moment. Nu is Ajax even niet meer belangrijk maar het steunen van onze maat wel.

De schrijver

Menno Pot (1975) is popjournalist voor de Volkskrant en is sinds 1983 hopeloos verslingerd aan Ajax. Naast Vak 127 schreef hij in 2008 het boek De Derby. Tevens schrijft hij columns voor Avantgarde en Off the record.

Mening

Als mijn vriend een boek leest tot aan de laatste bladzijde, is het in ieder geval grappig. Anders zou hij het niet volhouden. Hij heeft me zelfs een stukje voorgelezen, omdat ik het moest horen! Enorm gelachen en meteen enthousiast om het boek ook zelf te lezen. Nu woon ik in een Ajax huis en ga om met aan aantal gasten die inderdaad, net zoals Daan, thuis en uit met de club meegaan. Ik herkende hen ook volledig in de personages uit het boek. Je denkt dat ook: ‘Zou die dat ook zo meemaken of voelen?’.

Het boek is voor iedereen die van platte humor houdt een echte aanrader. Hoewel de ziektes en scheldwoorden heen en weer geslingerd worden, vat ik dat niet op als storend. Het hoort bij de platte Amsterdamse manier van zijn. Als ‘voetbalvrouw’ ben ik niet anders gewend op zondagmiddag. Ik heb me kostelijk vermaakt met dit boek en ik denk dat anderen, voetballiefhebbers of niet dat ook zullen doen.
© 2009 - 2024 Dekonink, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.