InfoNu.nl > Recensies… > Kunst en cultuur > Golf van Ontzetting door Tom Clancy

Golf van Ontzetting door Tom Clancy

Golf van Ontzetting door Tom Clancy Een Palestijnse terroristische organisatie, ontevreden met het vredesplan dat de Amerikaanse President Robert Fowler doorvoert in het Midden-Oosten, plant een nucleaire bomaanslag in de Verenigde Staten. Zij proberen hiermee Rusland de schuld in de schoenen te schuiven. Alle voorbereidingen in het terroristische kamp slagen en de bom kan binnen gesmokkeld worden in Amerika. Op de Amerikaanse football-finale in Denver, met veel prominente politici aanwezig en waar President Fowler ook verwacht wordt, kan de nucleaire bom dan uiteindelijk tot ontploffing gebracht worden.

Onderwerp van het boek

De tegenstelling Rusland-Amerika staat centraal in dit boek van Tom Clancy. Hij diept de politieke spanningen tussen Oost en West uit in een spannend volumineus verhaal dat uitmuntend is in zijn realistische beschrijving van de gebruikte oorlogstechnologie. De basis van de terroristische aanslag wordt gelegd bij het onoplosbaar conflict in het Midden-Oosten, waar drie volkeren, de Joden, de Palestijnen en de Arabieren in een eeuwige strijd zijn gewikkeld om de Heilige Stad Jeruzalem.

De schrijver

Thomas Leo Clancy Jr. (Baltimore, 12 april 1947 - 1 oktober 2013) is beroemd geworden met zijn politieke thrillers die bol staan van militaire weetjes en procedures van bestaande inlichtingsdiensten, waardoor zijn boeken een zeer hoge realiteitsgehalte halen. Hij besteedt een minutieuze aandacht aan het beschrijven de technologie van het militair materiaal die gebruikt wordt in zijn boeken. Een aantal boeken van hem zijn ook verfilmd met onder ander Harrison Ford en Ben Affleck in de hoofdrollen als Jack Ryan (respectievelijk Patriot Games, Clear and Present Danger en The Sum of All Fears) en Sean Connery in 'The Hunt for Red October'.

Hij gaf ook zijn naam aan verschillende computerspellen waaraan hij actief meewerkte (Rainbow-Six serie, Ghost Recon-serie en de Splinter Cell-serie) waar anno 2016 nog steeds nieuwe uitbreidingen voor worden gemaakt. Zijn technothrillers maakten van hem een van de rijkste Amerikaanse schrijvers.

Bibliografie

• 1993 Without Remorse (De meedogenlozen)
  • 1987 Patriot Games (Ongelijke strijd)
  • 2002 Red Rabbit (Het rode gevaar)
  • 1984 The Hunt for Red October (De jacht op de Red October)
  • 1988 The Cardinal of the Kremlin (Kardinaal van het Kremlin)
  • 1989 Clear and Present Danger (De Colombia connectie)
  • 1991 The Sum of All Fears (Golf van ontzetting)
  • 1994 Debt of Honor (Ereschuld)
  • 1996 Executive Orders (Uitstel van executie)
  • 1998 Rainbow Six (Uur van de waarheid)
  • 2000 The Bear and the Dragon (De beer en de draak)
  • 2003 The Teeth of the Tiger (De tanden van de tijger )
  • 2010 Dead or Alive (met Grant Blackwood) (Op leven en dood)
  • 2011 Locked On (met Mark Greaney) (In het vizier)
  • 2012 Threat Vector (met Mark Greaney) (Dubbele dreiging)
  • 2013 Command Authority (met Mark Greaney) (Op commando)
  • 2014 Support and Defend (met Mark Greaney) (Verdenking van Verraad)
  • 2014 Full force and effect (met Mark Greaney) (In de aanval)
  • 2015 Under Fire (met Grant Blackwood) (Onder vuur)
  • 2015 Commander in Chief (met Mark Greaney)
  • 2016 Duty and Honor (met Grant Blackwood)
  • 2016 True Faith and Allegiance (met Mark Greaney)

Het boek

• Titel: Golf van Ontzetting
  • Oorspronkelijke titel: The Sum of All Fears
  • Auteur: Tom Clancy
  • Vertaald door: Jan Koesen
  • Taal: Nederlands
  • Oorspronkelijke taal: Engels
  • ISBN10: 9022986012
  • ISBN13: 9789022986011

Beknopte samenvatting

Qati, een gezochte terrorist en een ten dode opgeschreven kankerpatiënt, wil nog voor hij sterft Rusland en Amerika een slag toebrengen, die het stabiele evenwicht in de wereld moet doen wankelen. Daarvoor wil hij een zoekgeraakte Israëlische nucleaire bom gebruiken. Samen met zijn ingenieur, Ghosni en een Oostduitse kernfysicus Fromm herstelt hij het beschadigde tuig gedurende een periode van vier maanden in een werkend en destructief apparaat.

Samen met een Amerikaanse terrorist Russell en Bock een Europese terrorist, smokkelen Qati en Ghosn de bom binnen de Amerikaanse grenzen en laten het tuig ontploffen op de finale van het Amerikaanse football in Denver.

Jack Ryan, het hoofdpersonage in dit boek van Tom Clancy, moet als DDCI (Deputy Director Central Intelligence) inlichtingen geven aan de president in een ontvlambare situatie tussen de twee grootmachten, Rusland en de Verenigde Staten, die mogelijks kan escaleren in een nucleaire wereldoorlog.

De Amerikaanse president, bijgestaan door zijn 'National Security Adviser' en minnares Elizabeth Elliot proberen het hoofd te bieden aan een steeds stijgende oorlogsdreiging. Er wordt overgegaan op het hoogste alarmniveau in de beide landen. De laatste stap voor de druk op de knop en het begin van een nucleaire oorlog die de wereld kan vernietigen zoals wij hem kennen.

Narmanov, de Russische president, bijgestaan door zijn raadgevers, denkt dat President Fowler een spel aan het spelen is om Rusland als kerngrootmacht van de kaart te vegen. Fowler, zijn Amerikaanse tegenhanger, denkt dat Narmanov niet meer aan de macht is en door het leger van zijn functie is ontheven en dat hij aan het onderhandelen is met een plaatsvervanger uit het Russische militaire apparaat.

Zowel de Amerikaanse legereenheden als hun respectievelijke Russische tegenstanders komen zowel ter land in Europa, ter zee als in het luchtruim tegenover elkaar te staan. Een patsituatie die op verschillende plaatsen reeds licht ontvlamt. Jack Ryan staat voor een bijna onmogelijke taak om deze situatie te ontmijnen vooraleer een vonk deze stelling kan doen ontaarden in een alles verwoestende nucleaire nachtmerrie.

De Koude Oorlog mag dan al een geschiedenis-onderwerp zijn, Tom Clancy kan zoals altijd zijn lezer meeslepen in de onderhuidse spanning die toentertijd leefde tussen de beide grootmachten.

Net zoals in de andere boeken van zijn hand waar Jack Ryan de hoofdrol in speelt, krijgt de lezer een sympathie voor dit personage. Eerlijk, maar hard als het nodig is en recht door zee, laat hij zich niet meesleuren in de arrogantie die in de kringen van het Witte Huis leeft. Zelfs, met alle respect, geeft hij gewild of ongewild zijn mening aan de President en zijn vertrouwelingen. Hijzelf is hij daarom een niet zo'n graag gezien persoon, alhoewel iedereen zijn professionalisme en kennis kan waarderen.

Men kan duidelijk, reeds vanaf de eerste bladzijden, zien dat Tom Clancy een minutieuze research voert, vooraleer hij zijn boeken schrijft. Het militaire arsenaal heeft voor hem geen geheimen en hij goochelt met soorten kalibers, militaire afkortingen en hoogtechnologische wapentermen. Echter op bepaalde momenten wordt het technologisch aspect ietsje te zwaar in het boek. Niet iedereen is een nucleair deskundige. De uitvoerige beschrijving, hoe de terroristen een nucleaire bom maken, doet echter niet af aan de spanning van het boek.

Langzaam maar zeker wordt de lezer meegevoerd in de verschillende verhaallijnen die uiteindelijk te samen komen in een nagelbijtende finale. Enerzijds wordt de terroristische cel vanaf het begin gevolgd, hoe deze groep wordt samengesteld en hoe de beschadigde zoekgeraakte kernbom wordt hersteld en naar Amerika verscheept. Anderzijds volgen we de beide kampen waar de Russische President te maken heeft met een interne machtsstrijd tussen leger en KGB. Aan de Amerikaanse zijde zit President Fowler en zijn minnares en raadgeefster Elizabeth Elliot, die Jack Ryan niet kan lijden, met de vinger op de knop klaar om Rusland te vernietigen.

Het plot is detaillistisch uitgewerkt, want Tom Clancy houdt nooit van losse eindjes. Alles past in elkaar als een goede puzzel met vele stukjes. Zoals het zich meestal voordoet, is het boek beter dan de film waar we op het einde nog altijd met een aantal vragen zitten. In het boek niet, alles is afgewerkt, opgenoemd en afgevinkt.

Een aanrader voor mensen die van een kanjer van een boek houden. Met zijn meer dan 800 bladzijden leest hij echter heel vlot. De technische passages eisen wel wat meer aandacht, maar zonder deze zou het echter geen Tom Clancy-boek zijn. Een aanrader voor op de vakantie of tijdens koude winteravonden.
© 2016 - 2017 Nitriet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.