Neem een geit – boek van Claudia de Breij

Neem een geit – boek van Claudia de Breij Claudia de Breij is cabaretière die verschillende succesvolle theatervoorstellingen heeft gemaakt. Ze is ook columniste en schrijfster. 'Neem een geit' is de bijzondere titel van een boek vol levenslessen. 'Neem een geit' is een uitspraak in een van de verhalen die in het boek staan. Claudia sprak met een aantal mensen op leeftijd die hun sporen in de Nederlandse televisie- en theaterwereld, of in de wetenschap of als schrijver hebben verdiend en waaruit de schrijfster, gepaard aan haar eigen ervaringen en wijsheid, levenslessen destilleert.

Het heerlijke boek van de Breij

Levenslessen van Geert Mak, Hanneke Groenteman en anderen

Neem een geit, met als ondertitel Levenslessen voor gevorderden, beschrijft in 69 hoofdstukken 69 levenslessen, waarvoor Claudia de Breij en Jessica van Geel op bezoek gingen bij Willeke Alberti, Hedy d’Ancona, Anne-Wil Blankers, Hanneke Groenteman, Nico ter Linden, Geert Mak, Erica Terpstra, Herman van Veen, Paul van Vliet en Hans Wiegel.

René Gude

René Gude, denker des Vaderlands, heeft een belangrijke rol in het boek. Hij staat voorin speciaal genoemd met een ‘voorafje’. Daarin wenst hij zichzelf toe dat hij efficiënter gebruik had kunnen maken van de ervaringen van anderen. Dat helpt bij het vinden van je eigen weg. “Ik heb te vaak gedacht dat ik het zelf moest uitzoeken.” Ga vooral te rade bij anderen, geeft Gude de schrijfster mee en dat is wat Claudia de Breij ter harte heeft genomen. René Gude maakte de presentatie van het boek niet meer mee, tot spijt en verdriet van Claudia. Hij stierf een half jaar voor het boek uitkwam. De filosoof gaf haar wel het laatste zetje om het te schrijven.

Titelverhaal 'Neem een geit'

Het titelverhaal komt uit de koker van Hanneke Groenteman en is een verhelderende les wat je met ballast (de geit) in je leven moet doen. Je moet hem nemen (of je hebt hem al) om hem vervolgens weg te doen en de opluchting te ervaren van een last minder. Hanneke vertelt het verhaal dat ze ooit van Renate Rubinstein hoorde en geeft hem door als levensles waar je veel aan kunt hebben. Neem een geit zit vol met dit soort verhalen en wijze lessen van mensen die smakelijk kunnen vertellen en wijs kunnen oordelen. Naast de verhalen van de bekende Nederlanders verwerkte Claudia haar eigen ervaringen en de verhalen van de mensen om haar heen en haar familie er in. De humoristische saus leveren de geïnterviewden zelf en anders drapeert Claudia die er wel overheen.

Leven, hoe moet dat?

Leven doen we allemaal, waar hoe moet dat eigenlijk? Als we klein zijn zeggen onze ouders wel hoe het moet en daarna volgen de onderwijzers en leraren voor de lessen. Maar dan komt er een periode waarin je het zelf moet doen en wordt geacht dat ook te kunnen. Wezenlijke vragen en problemen komen op ons pad, vragen op het gebied van liefde, dood, vriendschap, seks, werk, kinderen. Deze onderwerpen passeren in de gesprekken met de geïnterviewden de revue en bieden kijkjes in hun keuken. De lezer kan eruit filteren wat hem of haar te pas komt. In alle gevallen zijn de hoofdstukken interessant, leuk, humoristisch, ontroerend en leerzaam en dat in wisselende combinatie en volgorde.

Lezen

De hoofdstukken zijn kort en elk afzonderlijk te lezen. Je hoeft niet perse de volgorde van het boek aan te houden. Wie eenmaal begint aan dit boekje legt het niet eerder neer dan wanneer het uit is, want de verhalen zijn te heerlijk om lang te laten liggen. Claudia de Breij heeft samen met Jessica van Geel, die met haar de interviews afnam, een verrukkelijk boek geschreven dat na een keer lezen vaker ter hand genomen kan worden om nog eens na te lezen hoe die of die dat probleem ook alweer tackelde. En dat zonder zwaarmoedigheid.

Claudia de Breij

Caudia de Breij (1975) is cabaretier, liedschrijver, televisiemaker, columnist en radio-dj. En ze schrijft boeken. Ze groeide op in de provincie Utrecht, in het dorp Hagestein en ging in Culemborg naar school. Na haar middelbare school studeerde ze twee jaar Algemene Letteren in Utrecht, maar stopte om te gaan werken. Ze nam kleinkunstlessen en won het cabaretfestival van Parnassos, maar werd afgewezen aan de Amsterdams Kleinkunstacademie. Op eigen kracht werkte ze vervolgens verder aan haar theaterloopbaan. Wat volgde zijn diverse theaterprogramma’s en liedjes. In 2010 vond een vakjury haar voorstelling Hete Vrede het beste cabaretprogramma van het jaar. Ze won er de Poelifinario mee. Het is de voorstelling met het lied Mag ik dan bij jou.

Oudjaarsconference

In 2015 ontving de cabaretière de Louis Davidsring uit handen van Herman van Veen. Die ring verbindt haar met cabaretgrootheid Wim Kan die hem ook heeft gedragen. In 2016 doet Claudia de Oudjaarscenference. Ze is de eerste vrouw die dit presteert.

Krijg nou tieten!

Neem een geit is Claudia’s derde boek. Eerder schreef ze Krijg nou tieten!, over de ongemakken van zwangerschap en bevallen. Het tweede boek heet Dingen die fijn zijn. Neem een geit schreef ze samen met haar vrouw Jessica van Geel.

Neem een geit – Levenslessen voor gevorderden

• Claudia de Breij
  • Uitgeverij Lebowski
  • ISBN 978 90 488 2620 9
  • Eerste druk november 2015
© 2016 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.