InfoNu.nl > Recensies… > Kunst en cultuur > Boekrecensie: Een onbeminde vrouw - Nele Neuhaus

Boekrecensie: Een onbeminde vrouw - Nele Neuhaus

Boekrecensie: Een onbeminde vrouw - Nele Neuhaus Een onbeminde vrouw van Nele Neuhaus is het eerste boek in een serie over rechercheurs Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff. Hoofdofficier van justitie Hardenbach schiet zichzelf door het hoofd. Even later wordt het lichaam van een jonge vrouw gevonden. Zij heeft duidelijk geen zelfmoord gepleegd. Bodenstein en Kirchhoff ontdekken dat deze vrouw niet bepaald geliefd was en daardoor wordt de lijst verdachten snel langer. Ze zullen hun uiterste best moeten doen om de juiste persoon op te pakken.

De boeken van Nele Neuhaus

De boeken van Nele Neuhaus kenmerken zich door de vele personages die een rol spelen en verdachte zijn in een moordzaak. In alle boeken hebben de slachtoffers banden met verschillende personen die ook weer onderling verbonden zijn. Dit levert een groot aantal verdachten op. Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff hebben het dan ook niet gemakkelijk. Ook de lezer moet wat moeite doen: je raadt niet zomaar wie de dader is en je moet goed je aandacht bij het boek houden om te kunnen volgen wie wat voor relatie met wie heeft. Dat zorgt dat de boeken spannend zijn en dat je er helemaal in opgaat.

Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff

Een onbeminde vrouw is het eerste boek in de serie over Bodenstein en Kirchhoff. Het is niet het eerste deel dat in Nederland is verschenen: dat is Sneeuwwitje moet sterven, het vierde boek uit de reeks. Daarna pas verscheen deel drie, Diepe wonden. Nu zijn de boeken wel los van elkaar te lezen, maar in de juiste volgorde krijg je ook de ontwikkelingen van de steeds terugkerende hoofdpersonen beter mee.

De belangrijkste personages zijn Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff. Bodenstein is getrouwd met Cosima, die voor haar werk veel reist. In dit boek is ze dan ook steeds afwezig. Pia Kirchhoff staat op het punt te scheiden van haar man en woont sinds kort op een boerderij met haar beesten. De scheiding is ook aanleiding haar oude werk weer op te pakken. Daardoor zit ze nu in het team van Bodenstein.

Korte samenvatting

Nadat het een tijdje relatief rustig is geweest, zijn er opeens twee ogenschijnlijk ongerelateerde sterfgevallen op een dag. Hoofdofficier van justitie Hardenbach heeft zichzelf door het hoofd geschoten. Hier is geen twijfel over mogelijk dat het zelfmoord was. Verderop wordt een mooie, jonge vrouw dood onder een toren gevonden. Het lijkt of ze is gesprongen, maar al snel blijkt de zelfmoord in scène gezet te zijn.

Voor Pia Kirchhoff is dit de eerste grote zaak sinds ze weer aan het werk is. Ze is er enige tijd tussenuit geweest toen ze getrouwd was en geacht werd thuis te zitten. Nu gaat ze er op volle kracht tegenaan. Samen met Bodenstein ontdekt ze dat de jonge vrouw, Isabel Kerstner, zich niet bepaald geliefd heeft gemaakt. Ze gebruikte andere mensen om zichzelf te verrijken en liet ze weer vallen als ze ze niet meer nodig had.

De lijst met verdachten groeit met de dag. Isabels echtgenoot Michael zou het gedaan kunnen hebben, omdat Isabel vreemdging. Ze werkte af en toe voor een manege, waar ze alle mannen het hoofd op hol bracht. De beheerder van de manege, Robert Kampmann, is een van hen. Hij houdt zich bezig met louche zaakjes waar Isabel van op de hoogte was. Zijn vrouw Susanne heeft een motief omdat ze jaloers is op Isabel. Ook de eigenaar van de manege, Marianne Jagoda, heeft zo haar problemen met Isabel. En haar man Hans Peter ook. Dan zijn er nog Friedhelm Döring, zijn vrouw Anna Lena en hun zoon Philipp.

Door deze lange lijst verdachten en hun bezigheden die het daglicht niet kunnen verdragen, zien Bodenstein en Kirchhoff steeds minder de bomen door het bos. Gelukkig krijgen ze wat hulp van Thordis, de dochter van een oude jeugdliefde van Bodenstein. Zij is regelmatig op de manege en kent er veel mensen. Met haar hulp en een flinke portie gezond verstand weten Bodenstein en Kirchhoff de puzzel uiteindelijk in elkaar te leggen.

Mijn mening over Een onbeminde vrouw

Algemeen beeld

Het is een beetje apart om het eerste deel uit een serie te lezen nadat je deel drie tot en met zeven al hebt gelezen. Je gaat als het ware terug in de tijd. Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff werken voor het eerst samen, terwijl ze in andere boeken al goed op elkaar ingespeelde collega's zijn. Pia Kirchhoff is net gescheiden en op een boerderij gaan wonen, terwijl ze in andere boeken al lang en breed een andere man heeft. De volgorde van uitgeven in Nederland is dus niet erg logisch. Maar dat neemt niet weg dat het erg leuk is om eindelijk te kunnen lezen hoe het allemaal begon.

Nele Neuhaus heeft ook een aantal jeugdboeken geschreven. Daarin spelen paarden een grote rol. De liefde voor paarden van de schrijfster komt ook in Een onbeminde vrouw duidelijk terug: een groot deel van het verhaal speelt zich af op en rond de manege en in een paardenkliniek.

Wie de onbeminde vrouw is, is snel duidelijk. Het ligt er misschien wel wat dik bovenop: er wordt eigenlijk niets positiefs over Isabel Kerstner gezegd. Ook veel andere personages komen voornamelijk onsympathiek over.

Schrijfstijl

Een onbeminde vrouw is geschreven vanuit het gezichtspunt van Bodenstein en Kirchhoff. Daardoor weet je als lezer niet wat de verdachten allemaal denken en gedaan hebben. Je weet niet meer dan wat de rechercheurs weten. Dat houdt het lekker spannend. De grote hoeveelheid verdachten maakt het ook spannend, het is lastig om al vroeg te raden wie de dader is. Soms wordt het echter een beetje veel van het goede. Het is gemakkelijk de draad kwijt te raken als je even niet oplet.

Een opvallend puntje in de schrijfstijl is dat er vaak gesproken wordt over 'op stal' en 'op wedstrijd' als het over de paardensport gaat. Het komt wat Vlaams over, maar na enig googelen blijkt het in de paardenwereld kennelijk een normale term te zijn. Voor een totale paardenleek klinkt het echter wat vreemd. Verder leest het boek prettig.

Meer informatie over Een onbeminde vrouw

• Oorspronkelijke titel: Eine unbeliebte Frau
  • Uitgeverij: Uitgeverij Q