Boekrecensie: Neeland van Nic Balthazar

Boekrecensie: Neeland van Nic Balthazar "Neeland" is een boek geschreven door de Belgische Nic Balthazar. Hij schreef het boek na vele gesprekken te hebben gehad met vluchtelingen en asielzoekers. Het boek is heel eenvoudig geschreven, want het is bedoeld voor anderstaligen en laaggeletterden. Ook omdat volwassen vluchtelingen die Nederlands willen lezen niet veel materiaal op hun niveau vinden. In het boek staan ook heel wat foto's die de tekst moeten verduidelijken. De foto's zijn van de hand van fotograaf Nyk Dekeyser, ook gekend als Nyklyn. Het boek vertelt het verhaal van een vluchteling die naar Engeland wil gaan maar uiteindelijk in België strandt waar hij Tanja Uvad en Dikke Willy ontmoet.

Neeland: het verhaal

"Neeland" is het verhaal van een vluchteling. Zijn naam staat niet in het boek, omdat zijn personage fictief is en ontstaan is uit vele interviews van de schrijver met verschillende vluchtelingen. Hij wordt ondervraagd door drie mensen, twee mannen en een vrouw. Mensen met een streng uiterlijk, die niet lachen en hem heel wat vragen stellen. Zijn hart bonst in zijn keel want hij moet de juiste antwoorden geven, anders mag hij niet blijven. Hij vertelt zijn verhaal, met korte zinnen, in het Nederlands. Hoe hij vluchtte uit zijn land, hoe hij zijn broertje verloor. Hoe hij in België aankwam maar dacht dat hij in Engeland was. Hoe hij Tanja Uvad ontmoette, die helemaal niet Tanja Uvad heet. En hoe Dikke Willy vriendelijk voor hen was.

Schrijver Nic Balthazar

Echtgenoot van Lieve Blancquaert

Nic Balthazar is een Belgische filmmaker en regisseur. Hij werd in 1964 geboren in Gent en woont er nog steeds. Hij woont samen met fotografe Lieve Blancquaert, bekend om haar boeken "Birth Day" en "Wedding Day". Oorspronkelijk is Nic Balthazar radio- en televisiemaker. Hij schreef ook columns voor verschillende dag- en weekbladen. Zowel Nic Balthazar als Lieve Blancquaert zijn erg sociaal geëngageerd en dat blijkt in hun werk.

Autisme: "Niets" wordt "Ben X"

Zijn jeugdroman "Niets" verwerkte hij tot een theaterstuk, waarin Roel Vanderstukken (bekend van onder andere "Familie" en "Louis, Louise") de hoofdrol speelde. In 2007 maakte hij van "Niets" een film, die de naam "Ben X" kreeg. Het thema is autisme.

MS: "Tot altijd"

In 2012 kwam "Tot altijd" uit. Het verhaal van Mario Verstraete, een MS-patiënt die streed voor het recht op euthanasie en er ook als eerste van gebruik kon maken in België. Van deze film bestaat ook een boek, uitgegeven bij Lannoo.

Ecologie

Nic Balthazar is ook erg begaan met ecologie. Zo organiseerde hij "The Big Ask" en "The Big Ask again". Hierbij mobiliseerde hij zo'n 6000 mensen om op een bepaalde dag naar het strand van Oostende te komen om op te komen tegen de broeikasgassen. Ook maakte hij een documentaire met Yann-Arthus Bertrand. De problematiek rond de klimaatopwarming ligt hem nauw aan het hart. Hij is dan ook een fervent vegetariër.

Fotograaf Nyk Dekeyser

Fototgraaf Nyk Dekeyser staat ook bekend als Nyklyn. Hij woont in het West-Vlaamse Pervijze en is vooral bekend als setfotograaf. Zo werkte hij aan "Quiz me quick", "Dossier K" en "Het goddelijke monster". De foto's van Nyk Dekeyser in het boek "Neeland" ondersteunen het verhaal en maken er een soort beeldverhaal van voor wie nog moeite heeft met het Nederlands.

Doel van het boek

Gedwarsboomd door de technologie

Oorspronkelijk was het de bedoeling om een documentaire te maken met getuigenissen van vluchtelingen. Nic Balthazar had de gesprekken gevoerd en alles was opgenomen. Toen crashte de computer van Nic Balthazar en was alles verloren. Alleen, de gesprekken stonden in zijn geheugen gegrift en zo kwam het boek "Neeland" er. Een compilatie van de vele getuigenissen die hij had gehoord.

Boek voor anderstaligen en laaggeletterden

Het boek is vooral bestemd voor anderstaligen en laaggeletterden. Mensen die nog worstelen met het Nederlands. De zinnen bestaan uit een onderwerp, een werkwoord en een lijdend voorwerp. Maar het is ook voor mensen die meer willen weten over de vluchtelingen. Daarom werd het ook uitgegeven in de reeks Boektoppers in de reeks 14+. De taal is niet moeilijk maar het onderwerp is zwaar.

Boektoppers

Het boek "Neeland" zit in het pakket van de Boektoppers van 2015 - 2016, voor de categorie 14+. Boektoppers zijn boekenpakketten voor scholen waarin bekende en bekroonde boeken zitten. Op deze manier kan de jeugd van 12 tot 18 op een goedkope manier met heel wat boeken van uiteenlopende auteurs kennismaken. Deze Boektoppers worden samengesteld en verdeeld door Uitgeverij Van In in Wommelgem (België).

Gegevens over het boek

• Titel: Neeland
  • Auteur: Nic Balthazar
  • Foto's: Nyklyn
  • Oorspronkelijke datum van uitgave: 2013
  • Oorspronkelijke uitgeverij: Uitgeverij Lannoo nv, Tielt
  • Oorspronkelijke prijs: 14,99 €
  • Deze uitgave: 2015
  • Deze uitgeverij: Van In, Wommelgem
  • Reeks: Boektoppers
  • Artikelnummer: 563181
  • Aantal bladzijden: 64
  • Voorwoord: Nic Balthazar

Titel van het boek

Een fragment uit het boek, op pagina 10:

"Spreek je Nederlands? vragen ze.
Het eerste Nederlandse woord dat ik hoorde was nee.
Nee, nee. Overal nee.
Ik weet nog dat ik dacht: Ah ...ja.
Daarom noemen ze het nee-lands."

Het Neeland is dus het land waar iedereen altijd nee zegt. Een woord dat vluchtelingen vaak te horen krijgen. Vandaar de titel van het boek.

Toneelvoorstelling

Het boek werd in 2013/2014 ook opgevoerd als toneelvoorstelling. Nic Balthazar was de verteller. Er werd Turkse muziek gespeeld tijdens de voorstelling en gezongen door Melike Tarhan. De berber Soufiane Chilah was de acteur. De muzikale opvoering werd opgevoerd in HetPaleis, duurde zo'n zestig minuten en kende heel wat bijval.

Eigen mening

Het boek leest vlot weg. In pakweg een half uur heb je het uit. Maar het is wel beklijvend. Het verhaal blijft in je hoofd spoken. Zo veel menselijk leed in zo weinig woorden. Hoop ook. Hoop op een beter leven, op werk. Maar eerst moet je toestemming krijgen om te mogen blijven. En liefde. Liefde voor Tanja Uvad, die helemaal niet zo heet. Liefde ook voor het ongeboren kind. Een boek dat iedereen "even" moet lezen, om lang over na te denken.
© 2015 - 2024 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.