InfoNu.nl > Recensies… > Hobby en overige > Bespreking: Olympus SP-570 UZ

Bespreking: Olympus SP-570 UZ

De Olympus SP-570 is een mooie, elegante digicam met een zeer krachtige zoom die de kloof tussen 'point-and-shoot' en digitale reflexcamera's moet opvullen. De wereld van de ‘point-and-shoot’ digicams lijkt al een poosje verzadigd te zijn. Wie echt met fotografie bezig is, kiest consequent voor een reflexcamera, terwijl leken toch nog steeds vaak naar een ‘point-and-shoot’-model grijpen. Zij hebben daarbij echter zoveel keuze dat het moeilijk wordt om nog door de bomen het bos te zien. Veelal zijn dit soort camera’s binnen eenzelfde prijscategorie trouwens sterk aan elkaar gewaagd, waardoor het moeilijk is om, een bepaald budget in acht genomen, een echt verkeerde keuze te maken. Om de gapende kloof tussen digitale reflexcamera’s en ‘point-and-shoot’ digicams wat meer te dichten, bracht Olympus enkele maanden geleden echter de SP-570 UZ uit, een elegante, mooie camera met een atypische, uitschuifbare lens die danig indruk maakte op ons.

Sexy

Het eerste wat opvalt, is dat de SP-570 UZ bijzonder knap oogt. Ondanks de indrukwekkende 20x optische zoomlens is dit model duidelijk kleiner dan de meeste compaxte digitale reflexcamera’s. De SP-570 UZ ligt bovendien erg gemakkelijk in de hand en is heel licht. Dat is een groot voordeel voor hobbyisten of reizigers die niet graag met een grote tas vol lenzen zeulen. Deze knaap heeft immers een bereik van 26 tot 520 mm (zonder de digitale zoom van 5x) en als je hetzelfde wilt bereiken met een traditionele reflexcamera zal je al snel een behoorlijk zware tas moeten meezeulen.

De SP-570 UZ ziet er zoals gezegd ook erg mooi uit. Het is een sexy, slank model, met veel afgeronde hoeken en knoppen die gemakkelijk bereikbaar zijn met de vingers zonder dat je de camera voor de ogen moet weghalen. Ook de ergonomische handgreep voelt lekker aan, waardoor rechtshandige gebruikers zeker geen moeite zullen hebben om dit apparaat in evenwicht te houden. De drie gekleurde vakjes bovenop mogen gerust verwijderd worden, maar verder is dit wel een camera om verliefd op te worden. Bovenaan blijft alles vrij proper en overzichtelijk. Er zijn niet teveel knopjes aanwezig, terwijl de twee draaiwielen toch voldoende groot zijn en telkens met een goed voelbare klik aankondigen wanneer je een andere functie hebt gekozen. Overigens maakt de camera nog meer indruk wanneer de lange lens naar buiten is geschoven!

De verschillende modi die met het linkerwiel te selecteren zijn, zullen de meeste fotografen bekend in de oren klinken: op Auto selecteert de camera alle waarden, Program laat de gebruiker zelf de flash en andere parameters instellen, Aperture Priority betekent dat je zelf de diafragmagrootte kiest, waarna de camera de gepaste sluitersnelheid selecteert, Shutter Priority betekent dat de fotograaf de sluitersnelheid selecteert, waarna de camera voor de juiste diafragmaopening zorgt, in Manualmodus worden zowel de diafragmaopening als de sluitersnelheid manueel ingesteld, SCeNe laat je in dit geval kiezen tussen maar liefst 23 erg duidelijke scèneprogramma’s (altijd handig voor leken), Guide toont de gebruiksaanwijzing en het filmicoontje start de filmmodus op. Die laatste opnames worden weergegeven in een grootte van 640 x 480 pixels en met een snelheid van 30 fps (‘frames per second’).

Zoals de meeste camera’s van zijn soort heeft de SP-570 UZ een eigen, openklapbare flits. Die kan op Off, On, Auto, Red-Eye Reduction, Red-Eye Reduction met Fill Flash en Slow Sync gezet worden. De laatste optie zorgt voor een goed evenwicht tussen flashsterkte en (een tragere) sluitersnelheid, waardoor je meer organische, natuurlijker uitziende beelden kunt bekomen. Zolang er voldoende licht is, tenminste. De flash staat, zoals dat bij de meeste ‘point-and-click’-camera’s het geval is, wel iets te dicht bij de lens, waardoor de ogen vaak rood zien op foto’s. Dit effect is minder uitgesproken als de lens helemaal is uitgeschoven, maar wie portretfoto’s wil maken doet er toch best aan de Red-Eye Reduction-modus te gebruiken. Overigens kan je gelukkig wel externe flasheenheden en draadloze flashapparatuur aansluiten op deze camera.


De monitor

De monitor van de SP-570 UZ is een HyperCrystal lcd-scherm van 6,9 centimeter, een meer dan respectabele grootte die ook nog eens het volledige omkaderde beeld weet te vatten. Dankzij de BrightCapture-technologie zou je bovendien betere beelden moeten krijgen dan gewoonlijk het geval is bij donker licht. Dat klopt grotendeels. De kijkhoek bedraagt een vrij indrukwekkende 140 graden en het scherm blijkt zelfs in vrij donkere omgevingen nog uitstekend bruikbaar te zijn. We merkten al snel dat de camera de helderheid zelf automatisch aanpaste wanneer het beschikbare licht in intensiteit veranderde, maar natuurlijk kan je dat ook manueel instellen.

Nog beter: de beelden blijven op dit lcd-scherm quasi altijd erg helder en behoorlijk scherp. Bovendien worden de werkelijke kleuren erg accuraat weergegeven en dat hebben we wel eens anders geweten.

Het menu dat je op dit scherm kunt bekijken is erg uitgebreid, maar zoals we dat al gewoon zijn ook een beetje onoverzichtelijk. Zoals de meeste andere camera’s van deze soort wordt er na een opname standaard overgeschakeld naar ‘image review’, wat we persoonlijk wel handig vinden. Op deze manier hoef je immers niet in het menu te gaan zoeken of telkens een knopje indrukken als je wilt weten hoe een zopas gemaakte foto er zal uitzien. Wanneer een bepaald vlak te helder of onderbelicht is, wordt dat ook telkens duidelijk aangeduid.

De elektronische zoeker is helderder en duidelijker dan een optische variant, maar toont ook iets minder detail en staat redelijk hoog op de camera. Persoonlijk zijn we in ieder geval gecharmeerd door de uitstekende resolutie, terwijl ook de kleuren erg getrouw worden weergegeven. Dat de elektronische zoeker zowat exact weergeeft wat ook op het lcd-scherm te zien is, is wat ons betreft een voordeel. Je moet namelijk telkens kiezen of je het lcd-scherm of de elektronische zoeker aanzet en als er een groot verschil is in het bestreken veld riskeer je met een foto te eindigen die een ander kader heeft dan voorzien.

Fotograferen

Met een zoomcapaciteit van 26-520 mm f/2.8-4.5 was de lens van de SP-570 UZ bij het verschijnen, niet zo lang geleden, de sterkste die op dat moment beschikbaar was en daar is weinig aan veranderd. De zoomlens wordt wel elektronisch en niet mechanisch gestuurd, waardoor het wel even duurt voor de zoomring voldoende gedraaid is. Daardoor is de SP-570 UZ niet goed geschikt voor het fotograferen van snel bewegende beelden als je daarbij moet in- of uitzoomen. Wel waren de we danig onder de indruk van de vergrotingen. Zelfs bij het maken van concertfoto’s bleek de SP-570 UZ een meer dan waardig alternatief voor duurdere reflexcamera’s, terwijl ook natuurfotografen ongetwijfeld verrukt zullen zijn met dit toestel. De Super Macromode, die een scherpstelafstand heeft van slechts 1 cm, laat toe om bij het fotograferen van planten of zelfs kleine dieren de kleinste details in beeld te brengen, terwijl we op het einde van onze straat een perfect kiekje konden maken van de deurknop aan de andere kant. Natuurlijk zorgt de complexe constructie voor meer vervormingen dan je zou bekomen met een klassieke reflexcamera, maar dat is enkel echt belangrijk voor professionele fotografen. Die zullen wellicht een duurder en meer veelzijdig model met afzonderlijke lenzen willen.

Ook de 26 mm grote hoek is het vermelden waard, want die zorgt ervoor dat er vrij veel past binnen een fotokader.

Overigens is de SP-570 UZ wel sneller dan de meeste andere camera’s met een lange zoomlens, behalve dan als je veel moet in- of uitzoomen, zoals we hierboven al aanstipten. De snelheid van ‘point-and-click’-camera’s met minder krachtige zoomlenzen wordt echter niet gehaald en wanneer de lens voor het eerst uitrukt, duurt het ook een paar seconden voor je kunt beginnen te fotograferen.

Wanneer er op voorhand gefocust wordt, gaat er haast geen tijd voorbij voor de sluiter dicht gaat, maar hetzelfde geldt zeker niet wanneer je ‘koud’ een ‘AF-lock’ moet doen, want dan is alles al gauw een tiental keer trager (we meten cijfers van 0,61 tot 0,82 seconden, maar). Buitenhuis wordt dat al snel een stuk sneller. Het is vooral binnen of ’s avonds dat we problemen kregen met de snelheid. In die omstandigheden duurde het vaak net iets te lang voor de camera werd scherpgesteld. Op die momenten hoorden we het mechanisme binnenin een beetje besluiteloos zoeken.

De verschillende AF-functies zijn in vergelijking met oudere modellen binnen deze serie overigens onveranderd gebleven: Single, Predictive, Face-Detection, Macro and Super Macro Autofocus.

Als je blijft JPEG-foto’s nemen aan hoge resolutie, duurt het 4 beelden en iets meer dan 3 seconden voor de camera even stopt om de buffer leeg te maken. Het is ook mogelijk om in hoge snelheid (13,5 kiekjes per seconde) te werken, maar dan is de beeldgrootte beperkt tot slechts 3 megapixels.

Minstens even belangrijk is dat we haast geen problemen hadden met onvrijwillige handbewegingen. Normaliter veroorzaken die trillingen heel wat problemen bij digicams met sterke zoomlenzen, maar dankzij de mechanische en de digitale beeldstabilisatie konden we met lustig zonder statief verder fotograferen. Dit is de gepatenteerde Dual Image Stabilization van Olympus, waarbij niet alleen de sensor mechanisch wordt verplaatst om te compenseren, maar waarbij ook de ISO-gevoeligheid digitaal wordt vergroot om zo voor een kortere sluitersnelheid te zorgen. Wel merkten we al snel dat we soms vrij afhankelijk waren van de Anti-Shakeknop, want het verschil tussen een foto waarbij we deze optie niet hadden geselecteerd en een foto waarbij Dual Image Stabilization actief was, bleek bijwijlen behoorlijk groot, vooral bij het vergroten achteraf.

Beeldkwaliteit

Misschien wel de grootste troef van de SP-570 UZ is zijn schitterende beeldkwaliteit. Vooral de heldere, krachtige, soms wel lichtjes verzadigde, kleuren springen onmiddellijk in het oog, terwijl ook het contrast goed is, met duidelijk contouren die enkel bij bewegende beelden en vergroting minder duidelijk worden. Bovendien blijkt de autofunctie consequent goede keuzes te maken, waardoor we meer dan degelijke foto’s bekomen bij elke soort verlichting en dat is vooral een zegen voor amateurfotografen die moeite hebben met het correct instellen van een reflexcamera. Hier en daar is wel wat overbelichting te zien, maar meestal krijgen we erg goede resultaten. Wel kan je niet in zwart-wit of in sepia fotograferen. Dat is spijtig, vooral omdat zulke beelden er toch vaak kunstiger uitzien en meer ‘emotie’ vertonen. De meeste digitale fotoprogramma’s hebben echter functies om kleurenfoto’s om te zetten, dus een groot euvel is dit niet. Er is we een mogelijkheid om in ‘Natural’ of ‘Vivid’ kleuren te fotograferen, waardoor de verzadiging en kleurtonus al onmiddellijk wordt aangepast.

In het menu vind je ook verschillende opties om de witbalans aan te passen. Die worden voorgesteld door een aantal icoontjes. Buiten de accurate automatische witbalansregeling (die onder een minder goede verlichting wel iets warmere kleuren produceert) zijn er nog acht andere modi, waaronder zonlicht, bewolkt en manueel. Wie erg gedetailleerd wil werken, kan de witbalans instellen op een grafiek met twee assen (een rode en een blauwe) die geijkt zijn van -7 tot +7.

Als we een groot diafragma gebruiken, zien we zachte hoeken, maar dat fenomeen verdwijnt als het diafragma verkleind wordt. De vervormingen zijn verder wat je kunt verwachten van een camera met een krachtige zoomlens, maar op ISO-waarden 64, 100 en 200 is de ruis verrassend laag en blijven de kleuren en schaduwen vrij accuraat. Wanneer er gewerkt wordt met hogere ISO-waarden, vallen details echter al snel weg en de hoogste waarden (ISO 3200 en ISO 6400) zorgen voor flauwe kleuren en veel ruis. Ook bij een ISO-waarde van 800 en 1600 zien de beelden er merkbaar zachter uit. Wie van plan is om aan zulke waarden te fotograferen, blijft dan ook best weg van dit model, maar dan hebben we het wellicht weer vooral over vaklui.

Conclusie

Zolang je niet van plan bent om veel in- en uit te zoomen bij bewegende beelden of aan hoge ISO-waarden te fotograferen, is de knappe SP-570 UZ een waardig alternatief voor het meesleuren van een digitale reflexcamera en een aantal aparte lenzen. Dit model is immers licht, bezit over indrukwekkende zoommogelijkheden en heeft genoeg functies om zelfs beroepsfotografen bij sommige opdrachten gelukkig te maken. Wie als professional werkt, zal deze camera waarschijnlijk als alternatief in het arsenaal willen plaatsen, want de SP-570 UZ is nu eenmaal niet geschikt voor elk mogelijke job. Amateurfotografen die graag een veelzijdig toestel hebben zonder dat ze voortdurend van lens moeten verwisselen, weten echter wat ze moeten doen.
© 2009 - 2017 Dvandereyken, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beste camera's en videocamera's in 2017De nieuwe beste digitale fotocamera's en videocamera's voor 2017 en van 2016. De beste camera's (compact camera's en spi…
Zenitar Fisheye 16mm F/2.8 LensBent u opzoek naar een goedkope fisheye lens en wilt u geen nog goedkopere screw-on/adaptor fisheye, dan is de Zenitar F…
Welke digitale camera kopen?Welke digitale camera kopen?Altijd al ee digitale camera willen kopen, maar u heeft geen flauw benul welke? Neem dan gerust een kijkje in dit artike…
Fotocamera kopen: tips voor de beste keuzeFotocamera kopen: tips voor de beste keuzeDe beste keuze wanneer je een fotocamera gaat kopen, maak je door vast te strellen wat het doel is van de digitale camer…
Handige tips bij het kopen van een digitale fotocameraHandige tips bij het kopen van een digitale fotocameraTegenwoordig gebruiken veel mensen een digitale fotocamera om foto's te maken. Er zijn veel verschillende digitale fotoc…
Bronnen en referenties
  • http://www.olympus.be

Reageer op het artikel "Bespreking: Olympus SP-570 UZ"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Dvandereyken
Gepubliceerd: 30-03-2009
Rubriek: Recensies…
Subrubriek: Hobby en overige
Bronnen en referenties: 1
Recensies…
Deze rubriek bevat artikelen welke naast objectieve informatie ook subjectieve informatie in vorm van een recensie bevat.
Schrijf mee!