Spel review - Talisman: The Magical Quest Game

Spel review - Talisman: The Magical Quest Game In Talisman, een klassiek fantasy/adventure bordspel voor 2-6 spelers, ga je op zoek naar de Crown of Command. Speel als de warrior, troll, elf, assassin of één van de vele andere karakters en beleef allerlei avonturen in een prachtige fantasy wereld. Iedere speler rolt met de dobbelsteen om zich over het speelbord te kunnen verplaatsen en komt gevaarlijke monsters tegen of vindt krachtige objecten die hem dichter bij de overwinning zullen brengen.

Indeling

Algemene informatie

• Spel: Talisman: The Magical Quest Game - Revised 4th Edition
  • Designer(s): Robert Harris, John Goodenough
  • Uitgever: Fantasy Flight Games
  • Jaar van uitgave: 2007
  • Aangeraden leeftijd: 13+
  • Aantal spelers: 2-6
  • Speeltijd: 90 minuten

Spelintroductie

Thema

Talisman is een avontuurlijk bordspel met een middeleeuws fantasy thema. De spelers kunnen één van de veertien verschillende personages kiezen om het spel mee te beginnen, allen bekende role playing karakters zoals de warrior, wizard, dwarf, troll, etc. Het spel geeft spelers het gevoel een Tolkien-achtige wereld door te reizen op zoek naar wapens, artefacten en metgezellen om sterker te worden en uiteindelijk de Crown of Command te bemachtigen. Onderweg bezoeken ze allerlei locaties, bevechten ze gevaarlijke monsters én elkaar om de weg naar de top te bereiken.

Dwarf in de middelste ring. Dragon op het vak ernaast.Dwarf in de middelste ring. Dragon op het vak ernaast.
Doel
Elke speler probeert vanuit de buitenste wereld zich een weg te banen naar de Crown of Command, welke zich midden op het bord bevindt. De spelers doorzoeken de buitenste twee werelden op zoek naar manieren om sterker te worden. Dit kan zijn door spullen te verzamelen, monsters te verslaan of door net die vriendelijke tovenaar tegen te komen. Zodra een speler in het bezit is van een Talisman, kan hij zijn tocht voortzetten door de binnenste regio te betreden en de laatste testen te doorstaan om de Crown of Command te bemachtigen. De andere spellers zullen hem dan zo snel mogelijk moeten stoppen, voordat hij ze met de Command Spell allemaal doodt.

Gameplay

Om te beginnen kiest iedere speler één van de veertien karakterkaarten. Op deze kaart staat o.a. waar de speler op het bord moet beginnen, de speciale (unieke) eigenschappen en hoeveel Life (levenspunten), Strength (fysieke kracht) en Craft (magische kracht/intelligentie) het personage heeft.

Het spelverloop is relatief eenvoudig: je rolt een dobbelsteen om te bepalen hoeveel stappen je mag zetten in een richting naar keuze. Liggen er nog geen open kaarten op het vak waar je land, dan staat er onder het vak wat er moet gebeuren. Dit is in de meeste gevallen het rapen van één of meerdere kaarten, maar het kan ook zijn dat je aan de hand van een dobbelsteen moet kijken wat er met je gebeurt. Als er wel al kaarten lagen dan bepalen deze wat er moet gebeuren.

De kaarten die je aantreft kunnen objecten zijn die je kunt dragen, vreemdelingen of volgers die je helpen (of niet), bijzondere locaties die je bezoekt of het kunnen monsters zijn die je zult moeten verslaan. Gevechten worden beslist aan de hand van je totale Strength of Craft in combinatie met de worp van een dobbelsteen.

Een laatste mogelijkheid is dat je een andere speler op hetzelfde vak aantreft en dan kun je ervoor kiezen om deze aan te vallen. Gevechten met andere spelers verlopen op dezelfde manier als met monsters.

Karakterkaart van thief, met alle counters, goud en fate.Karakterkaart van thief, met alle counters, goud en fate.
Spelers starten in de buitenste ring van drie regio's en kunnen wanneer zij denken sterk genoeg te zijn een regio verder naar binnen gaan door de rivier over te steken met een boot of door een brug over te gaan (maar daarvoor moeten zij een bewaker verslaan). Tot slot kunnen de spelers door de Portal of Power naar het binnenste gebied, waar zij nog maar één vak per beurt vooruit kunnen en een aantal testen moeten overleven, om uiteindelijk bij de Crown of Command uit te komen. Als zich hier al een andere speler bevindt, dan zal er gevochten moeten worden tot er nog maar één speler op dit vak staat. Daarna kan er iedere beurt een poging gedaan worden de Command Spell te spelen, waarmee alle andere spelers één leven verliezen. Dit gaat door tot een andere speler aankomt bij de Crown of Command of wanneer alle andere spelers gedood zijn. In dit laatste geval is het spel afgelopen en heeft degene die over is het spel gewonnen.

Wat zit er in de doos?

• 1 groot inklapbaar speelbord
  • 1 regelboek
  • 14 karakterkaarten met bijbehorende plastic miniaturen
  • 104 adventurekaarten
  • 24 spreukkaarten
  • 28 aankoopkaarten
  • 4 Talismankaarten
  • 4 Toadkaarten met bijbehorende plastic miniaturen
  • 4 Alignmentkaarten
  • 6 dobbelstenen
  • 120 Strength, Craft en Life counters (40 van elk)
  • 36 Fate tokens
  • 30 gouden munten

Dwarf miniatuur.Dwarf miniatuur.
Kwaliteit onderdelen
Over de kwaliteit van de onderdelen kan ik kort zijn: deze is gewoonweg fantastisch! De karakterkaarten, adventurekaarten en het (behoorlijk grote) speelbord hebben allemaal zeer mooie fantasy artwork, zijn van goede kwaliteit en alle teksten op de kaarten en het speelbord spreken voor zich. Het hoogtepunt zijn de zeer gedetailleerde plastic miniaturen voor de verschillende karakters. Ze zijn precies zo vormgegeven als ze op de karakterkaart staan weergegeven en voelen stevig aan. De miniaturen zijn niet beschilderd, maar zijn grijs, wat de mogelijkheid biedt om ze zelf te beschilderen.

Het speelbord is van een behoorlijk formaat, wat er niet alleen voor zorgt dat het flink wat tafelruimte in beslag neemt, je zult ook niet altijd in staat zijn om zelf je karakter te verplaatsen omdat deze zich bijvoorbeeld aan de andere kant van het bord bevindt.

Regelboek

Het regelboek bestaat uit 24 pagina's stevig papier van A4-formaat. De tekst is goed leesbaar en duidelijk geschreven. Alle regels worden goed uitgelegd, eventueel met voorbeelden. Daarnaast staan er genoeg afbeeldingen in die extra duidelijkheid geven. Er staat helaas geen inhoudsopgave vooraan in het boekje, maar er staat achterin wel een index om alles alsnog gemakkelijk terug te kunnen vinden. Een groot pluspunt aan het regelboek is dat op de achterkant een zeer uitgebreide flowchart staat met het verloop van een beurt, waarmee je eenvoudig kunt zien welke stappen je moet doorlopen tijdens je beurt en wat er tijdens die stappen moet gebeuren.

Opmerkingen

Strategie vs. geluk

De geluksfactor die gemoeid gaat met het spel Talisman kan het spel zowel maken als breken voor nieuwe spelers. Er gaat namelijk een flinke portie geluk gepaard met dit spel: de willekeur van het kaarten rapen en het gooien van dobbelstenen kan ervoor zorgen dat je op het ene moment heel goed gaat en een paar beurten later op de rand van de afgrond staat. Als je Talisman begint met in je achterhoofd dat dit er nu eenmaal bijhoort, dan zul je waarschijnlijk een positieve ervaring krijgen met dit spel. Begin je echter met de gedachte er alles aan te zullen doen om te winnen, dan kan het wel eens tegenvallen.

Er is echter toch iets van strategie en tactiek gemoeid met het spel en dit kan zeker je kans om te winnen vergroten. Je zult namelijk keuzes moeten maken of je de Strength- of Craft-richting opgaat, welke objecten je meedraagt (er is namelijk een maximum), wanneer je andere spelers aanvalt, wanneer je naar de moeilijkere binnenring gaat en wanneer je besluit om voor de Crown of Command te gaan. Verkeerde keuzes kunnen ervoor zorgen dat je achter raakt op andere spelers of zelfs dat je binnen de kortste keren dood bent en met een nieuw karakter van voor af aan moet beginnen.

Tot slot bestaat er de mogelijkheid om een Fate-token in te zetten om een dobbelsteen opnieuw te mogen gooien. Er mag mag één keer per worp slechts één Fate-token worden ingezet.

Variatie

De veertien unieke karakterkaarten, het immense speelbord en de vele adventure- en spreukkaarten zorgen ervoor dat elk potje Talisman anders zal zijn. Daarnaast bestaat er een groot scala uitbreidingen, welke allemaal nog meer variatie te bieden hebben door nieuwe karakters, nieuwe kaarten en alternatieve speleindes toe te voegen. Er zijn zelfs uitbreidingen die een compleet stuk speelbord toevoegen (alsof het bord nog niet groot genoeg was?!). Al met al genoeg variatie dus.

Huisregels

Iets wat erg fijn is aan Talisman, is dat het eenvoudig is om met een paar huisregels het spel naar eigen smaak aan te passen. Zo kun je er bijvoorbeeld met een paar kleine aanpassingen voor zorgen dat het spel minder lang duurt (deze mogelijkheid staat zelfs in het regelboek). Een andere mogelijkheid is om iedere speler niet één willekeurige karakterkaart te geven, maar bijvoorbeeld drie kaarten waaruit vervolgens één gekozen kan worden om mee te beginnen. Dit verkleint de kans dat er iemand met een veel minder goed karakter moet beginnen dan de andere speler(s) en zorgt dus voor meer evenwicht in het spel.

De speelduur

Er wordt weliswaar een speelduur aangegeven van 90 minuten, maar in de praktijk is dit veel langer. Zelfs een spel met twee spelers duurt al zo'n twee uur. Voor iedere extra speler kun je hier gemakkelijk een half uur tot een uur bij optellen, waardoor een spel gemiddeld dus zo'n 2-5 uur in beslag zal nemen. Het is dus geen spel dat je er zomaar even bij kunt pakken, maar een waar je echt de tijd voor moet nemen.

Eindoordeel

Talisman is een goed vormgegeven fantasy spel met veel mogelijkheden en een mooi thema waarin je helemaal kunt opgaan. De speelduur zorgt ervoor dat je er makkelijk een hele avond mee kunt vullen, maar als je al snel achter ligt op andere spelers kan dit er juist voor zorgen dat je liever zou stoppen dan het hele spel nog uit te zitten. De hoge geluksfactor speelt hier zeker ook een rol in. Begin je het spel echter met de gedachte dat "de weg" belangrijker is dan "het doel", dan zul je je goed kunnen amuseren en inleven in het fantastische thema van Talisman.
© 2016 - 2024 Kekkie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.