InfoNu.nl > Recensies… > Hobby en overige > Battlefield 4 Gameplay

Battlefield 4 Gameplay

Battlefield 4 Gameplay Battlefield 4 is de elfde uitgave in de Battlefield-reeks, ontwikkeld door DICE en EA. De game is uitgebracht voor PC, Xbox 360 en Playstation 3. In de toekomst zal het spel ook beschikbaar zijn voor Xbox One en Playstation 4.

Overzicht


Singleplayer

De singleplayer van Battlefield 4 gaat over een Russisch-Amerikaans-Chinees conflict. Hierin gaat de speler met een eenheid het gevecht aan. De speler kan zijn eenheid aansturen en bepaalde doelen laten aanvallen. Hiermee wordt de mogelijkheid om omtrekkende bewegingen te maken veel groter, en zijn omgevingen beter te verkennen op eigen initiatief. Het systeem waarbij de speler zijn eigen uitrusting kiest, uit Battlefield: Bad Company 2, is weer terug. De speler speelt door wapens op te pakken deze vrij voor de rest van de singleplayer.

Verwacht, naast de explosies, niet teveel van de singleplayer. Net als vorige delen moet dit beschouwd worden als een introductie op de gameplay in de multiplayer.

Multiplayer

Dat waar iedere Battlefield-speler het voor doet, de multiplayer, staat weer stevig in zijn schoenen. De gameplay is veel sneller en meedogenlozer. De multiplayer brengt een paar interessante vernieuwingen, herstelt een aantal oude aspecten met een nieuw vleugje, en houdt vol waar het bekend om is. De speelbare facties landen zijn Rusland, China en de Verenigde Staten.

  • Nieuw zijn onder andere de Battlepacks. Veel wapenuitbreidingen en camouflages zijn alleen vrij te spelen door een battlepack te openen. Deze kan de speler kopen, of verdienen door de reguliere XP-vooruitgang. Er zijn Bronze, Silver en Gold Battlepacks. Deze soorten bevatten van lage naar hoge waardering steeds meer bijzondere voorwerpen, camouflages en dergelijke. De camouflage patronen zijn in veelvoud aanwezig. Deze kunnen worden aangebracht op wapens en voertuigen naar eigen gerieven.
  • Hersteld is bijvoorbeeld de Commander-functie. De bevelhebber kan net als in eerdere Battlefield delen de eenheden aansturen en ondersteunen met bevoorrading en voertuigen. Ook kan deze, afhankelijk van bijvoorbeeld de veroverde vlaggen, verschillende speciale acties uitvoeren. Zoals het sturen van een AC-130 Gunship, die bemand kan worden door spelers in het spel, of een Cruise Missile die in één klap meerdere voertuigen en manschappen kunnen uitschakelen.

Classes

Nieuw is dat de speler nu zelf kan indelen welke gadgets deze selecteert. Deze zijn niet langer gebonden aan bepaalde knoppen. Het is dus mogelijk voor bijvoorbeeld een hospik om niet langer een defibrillator en Medic Pack te dragen, maar een M320 granaatwerper te combineren met een M26 shotgun.

  • De Assault-klasse is wederom verantwoordelijk voor het welzijn van de troepen. Reanimatie tijden zijn veel korter, de hospik zal er heel snel bij moeten zijn. Ook werkt de defibrillator iets anders dan voorheen. Deze moet opgeladen worden voor betere helende eigenschappen. Bij minimaal opladen zal de speler een ander reanimeren vanaf 20 XP. Des te langer de speler oplaadt, des te hoger de punten en des te gezonder de gereanimeerde weer deelneemt aan het gevecht. De assault klasse draagt aanvalsgeweren zoals de AK-12 (AK-74 in een nieuw jasje) en M416
  • De Support-klasse is niet langer direct verantwoordelijk voor de C4, waar deze zo bekend om stond. De laatste unlock voor deze klasse is pas de C4. Deze klasse staat echter nog steeds in het teken van troepenbevoorrading en vuursteun met oner andere mortieren en lichte machinegeweren.
  • De Engineer gaat nog steeds over de raketwerpers, voertuigreparatie en (antipersoneels- en) antitankmijnen. Hierbij draagt deze PDW's, Personal Defense Weapons.
  • Recon draagt weer bij aan de lange-afstandsschoten en het in kaart brengen en laseren van voertuigen en manschappen. Hiervoor heeft deze van begin af aan C4 en een PLD, vergelijkbaar met een draagbare SOFLAM, in de uitrusting. Interessant is de mogelijkheid om de verhoging van het schot in te stellen. Zit een doelwit op 200-1000 meter afstand, dan kan de speler de afstand instellen, en zal de kogel eerst stijgen voordat deze weer zakt. Deze mogelijkheid heeft de speler bij meerdere types geweren.

Upgrade -en unlocksysteem

Wapens zijn nu minder klassegebonden. Iedere klasse, behalve Assault, kan een bepaald type wapen vrijspelen. Ook is het vrijspelen van wapens niet langer klassegebonden. Zodra een eerste wapen via klasse-vooruitgang is vrijgespeeld, zal het spelen met het wapen een volgende van dat type vrijspelen. Wapentypes zijn Sniper Rifles, Assault Rifles, Light Machineguns (LMG), Personal Defense Weapons (PDW), Carbines, Shotguns en Designated Marksman Rifles (DMR). De laatste drie zijn respectievelijk vrij te spelen met Engineer, Support en Recon. Wapenuitbreidingen zijn beperkt vrij te spelen met het wapen zelf. De meeste uitbreidingen zijn te verkrijgen met Battlepacks. Hetzelfde geldt voor camouflage voor kleding, wapens en voertuigen. Eenheden hebben nu niet langer per soldaat een upgrade, zoals sneller kunnen sprinten. Iedere soldaat kiest voor een eigen set van 4 upgrades, zoals de mogelijkheid om meer C4 te dragen, minder schade te krijgen van vallen, en minder schade van explosieven. Als een eenheid goed werk levert in het spel, zal deze voortgang boeken in de upgrades en zal ieder lid van de eenheid zijn of haar upgrades ontvangen. Als heel de eenheid uitgeroeid wordt, raakt deze 'Field Upgrade Score' verloren en moeten de upgrades opnieuw verdiend worden. Voertuigen hebben hun unlock systeem behouden. Er zijn echter wel een aantal nieuwe upgrades en voertuigtypes beschikbaar.

Maps

Iedere map heeft in Battlefield 4 een groot voorwerp dat kan worden vernietigd, en de indeling van de map drastisch verandert. Zoals een wolkenkrabber die in eerste instantie op het dak de vlag heeft staan die bereikbaar is met de lift en helikopter, totdat iemand de constructie opblaast en heel de wolkenkrabber naar de vlakte stuurt. Vanaf dat moment bevindt de vlag zich in de ruïnes van het zojuist ingestorte gebouw.
© 2013 - 2017 Majoorknots, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Battlefield 3 (BF3)Battlefield 3 (BF3)Battlefield 3 is een First-person shooter (fps) spel dat gemaakt wordt door Digital Illusions CE (DICE) en uitgegeven do…
Battlefield 2 (BF2)Battlefield 2 (BF2)In juni 2005 kwam Battlefield 2 uit, het derde spel in de uiterst succelvolle Battlefield reeks. In tegenstelling tot de…
Battlefield Hardline: release, pre-order aanbieding en plotOp 19 maart 2015 komt de game Battlefield Hardline uit. Het gevecht tussen criminelen en politie staat centraal in de si…
Battlefield 1942Battlefield 1942In 2002 kwam het spel Battlefield 1942 uit. Als snel groeide het uit tot een van de populairdere tweede wereldoorlog spe…
De Sims 4 verschijnt herfst 2014De Sims 4 verschijnt herfst 2014Het nieuwste deel van de Sims serie laat nog even op zich wachten. In de herfst van 2014 zal De Sims 4 op de markt versc…

Reageer op het artikel "Battlefield 4 Gameplay"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Majoorknots
Gepubliceerd: 08-11-2013
Rubriek: Recensies…
Subrubriek: Hobby en overige
Recensies…
Deze rubriek bevat artikelen welke naast objectieve informatie ook subjectieve informatie in vorm van een recensie bevat.
Schrijf mee!