De bed & breakfast in Rose Harbor van Debbie Macomber

De bed & breakfast in Rose Harbor van Debbie Macomber De boekenwereld bestaat uit heel wat verschillende soorten boeken. Daardoor is er ook voor ieder wat wils. Sommigen houden van een goeie thriller, anderen geven de voorkeur aan een historisch boek en nog anderen genieten liever van een lekker romantisch verhaal en kiezen dus voor een roman. Uiteraard kun je ook even van van alles proeven en daarna beslissen wat er je het best bevalt. Ben je op zoek naar een goede roman dan klinken namen als Montefiore en Mansell je misschien al bekend in de oren. Macomber is echter ook een schrijfster die meer dan goed verkoopt. Deze Amerikaanse auteur heeft al meer dan 100 verhalen op haar conto staan en ze is nog lang niet uitverteld.

De schrijfster

Debbie Macomber werd geboren op 22 oktober 1948 in de Verenigde Staten van Amerika. Sinds haar kinderjaren droomde ze ervan om schrijfster te worden. Na haar middelbare school ging ze niet meer verder studeren en stortte ze zich op haar gezin en haar carrière. Dat resulteerde uiteindelijk in een schitterende bibliografie waarvan er bepaalde boeken zelfs verfilmd werden. Je kunt Debbie Macomber dus echt wel succesvol noemen. Haar eerste roman kwam in 1983 uit en tot op vandaag schrijft de Amerikaanse met de regelmaat van de klok een nieuw verhaal. Sommige boeken staan op zich, maar Macomber heeft ook tal van reeksen geschreven.

Situatieschets

De bed & breakfast in Rose Harbor is het eerste boek over een zaak in Cedar Cove. Jo Marie Rose is er neergestreken nadat haar man in Afghanistan overleed. De jonge vrouw mist haar man verschrikkelijk, maar wil haar leven terug in handen nemen. Daarom besluit ze een bed & breakfast van een ouder echtpaar over te nemen. Jo Marie voelt er zich onmiddellijk thuis en ze kijkt dan ook erg uit naar de komst van haar eerste gasten. Al gauw blijkt dat ook zij een groot verdriet met zich meesleuren.

Personages

• Jo Marie Rose was een jaar getrouwd toen ze haar man verloor in de oorlog in Afghanistan. Ze had lange tijd gewacht op de ware en was dan ook heel erg gelukkig geweest met Paul. Het leven lachte hen toe tot op die verschrikkelijke dag toen de politie voor de deur stond. Jo Marie haar leven stortte in en beetje bij beetje probeert zij uit dat diepe dal te kruipen.
  • Paul was militair bij het Amerikaanse leger. Hij leerde Jo Marie op een sportwedstrijd kennen en was meteen verkocht. Niet veel later zagen de twee elkaar heel regelmatig en werden ze een koppel. Het ging hen beiden voor de wind tot op de dag van het ongeluk.
  • Mark is een nukkige klusjesman. Jo Marie kreeg zijn naam van de vorige eigenaars van de bed & breakfast. Mark is heel kortaf, maar Jo Marie mag hem wel. Hij helpt haar tenslotte bij het maken van een bord voor haar zaak en bij het aanleggen van een prachtige rozentuin.
  • Joshua Weaver is een van de eerste bezoekers van de bed & breakfast. Hij woont al een hele tijd niet meer in Cedar Cove en komt eigenlijk ook niet graag terug. Er is niets dat hem nog bindt met het stadje. Zijn stiefvader - waar hij een heel verstoorde relatie mee heeft - ligt echter op sterven. Het vroegere buurmeisje belt hem op om hem ervan te overtuigen dat hij best langs komt. Joshua ziet er heel erg tegenop, maar zijn bezoek brengt hem meer dan één verrassing.
  • Richard is de stiefvader van Joshua Weaver. Nadat de vader van Joshua zijn vrouw en zoon in de steek heeft gelaten leert de alleenstaande moeder Richard kennen. Hij heeft ook een zoon uit een vorige relatie en samen vormen ze een nieuw samengesteld gezin. Richard is verknocht aan zijn vrouw, maar heeft helemaal geen goeie band met zijn stiefzoon. Ze hebben elkaar nooit gemogen. Op zijn sterfbed beseft de doodzieke man echter dat Joshua nog zijn enige levende familie is. Zijn vrouw en zoon zijn immers al gestorven.
  • Michelle helpt Joshua bij het verzorgen van zijn stiefvader. Ze kennen elkaar al jaren en vinden elkaar eigenlijk na zoveel jaren terug. Michelle is een echte steun bij het verwerken van al dat verdriet. Joshua wordt door de situatie immers terug herinnerd aan de doodstrijd van zijn moeder. Zij stierf zoveel jaren terug aan kanker.
  • Abby Kincaid logeert in de bed & breakfast van Jo Marie. De jonge, alleenstaande vrouw is helemaal niet op haar gemak in Cedar Cove. Jaren terug verloor ze er haar hartsvriendin na een tragisch verkeersongeval. Abby zat daarbij aan het stuur. Ze heeft het zichzelf nooit kunnen vergeven dat zij nog leefde en Angela niet. Een tijd later verhuisde het hele gezin van Abby naar andere oorden. Ze werden voortdurend overal met de vinger gewezen en konden niet met dat schuldgevoel om. Nu trouwt de broer van Abby met een plaatselijke schone en is ze wel verplicht om terug te keren naar dit 'verdoemde gat'.
  • Angela was de hartsvriendin van Abby. Ze brachten heel wat tijd bij elkaar door en beloofden elkaar plechtig om elkaars bruidsmeisje te zijn. Zo ver komt het echter niet want na een leuke avond verongelukt Angela.
  • Patty is een jeugdvriendin van Abby. Abby verbrak na het ongeval alle contact, maar wanneer Patty Abby terug tegenkomt tijdens haar blitzbezoek besluiten ze samen te gaan eten. Patty nodigt zelfs nog veel andere mensen uit. Het wordt een blij weerzien en ze beslissen om elkaar dit keer niet meer uit het oog te verliezen. Er is trouwens niemand die Abby iets kwalijk neemt. De dood van Angela was een ongeluk.
  • Roger is de broer van Abby en trouwt nu in Cedar Cove.
  • Victoria is de aanstaande vrouw van Roger en dus de aanstaande schoonzus van Abby.
  • Steve was het liefje van Abby in de tijd van het ongeval. Abby vond echter dat zij niet het geluk verdiende en zocht geen contact meer met hem. Ze ontmoet hem echter weer op de trouw van haar broer. Hij is immers de getuige van Richard.

Verhaal

Jo Marie Rose wil haar hart en ziel in de bed & breakfast steken. Daarom wil ze haar bezoekers echt in de watten leggen. Ze maakt plannen om een schitterende rozentuin aan te leggen en ze is elke morgen druk in de weer voor een verzorgd ontbijt. Jo Marie wil immers dat de mensen zich thuis voelen in haar zaak. Joshua wil het bezoek aan Cedar Cove zo snel mogelijk afhandelen, maar er zijn enkele onvoorziene omstandigheden. Hij ontdekt gevoelens die hij nog nooit eerder voelde en zijn stiefvader sterft sneller dan verwacht. Gelukkig heeft hij Michelle. Abby wil verder met haar leven, maar moet daarvoor eerst vergiffenis van haar omgeving krijgen. Ze gaat voor de eerste keer naar het graf van Angela en gaat ook op bezoek bij de ouders van het verongelukte meisje. Het wordt een zware confrontatie, maar ze krijgt de vergeving waar ze al zo lang naar snakte. Abby kan nu eindelijk terug opnieuw beginnen met haar eigen leven.

Mijn beoordeling

Ik vond dit boek helemaal niet slecht en het las heel erg vlot. Het is dan ook op een aangename manier geschreven. Dit verhaal lees je echt ter ontspanning en kun je een typische roman noemen. Je weet tenslotte halverwege het boek al hoe alles zal aflopen. Het brengt dus eigenlijk niets nieuws aan de horizon.
© 2013 - 2024 Gietje711, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.