InfoNu.nl > Recensies… > Electronica > Grand Theft Auto 5: een wereld vol actie!

Grand Theft Auto 5: een wereld vol actie!

Bij Grand Theft Auto denk je aan snelle auto's, geweld en op hoge snelheid vluchten voor de politie. Maar GTA 5 (Grand Theft Auto 5) is zoveel meer dan dat...

Verhaal

In deze versie van GTA speel je niet met één, maar met drie karakters. Alle drie zijn ze heel verschillend. Franklin is de jonge, donkere man die nog maar net in het criminele circuit komt kijken. Hij is nuchter, en komt eigenlijk het aardigste over van de drie. Michael is een rijke kerel, getrouwd en heeft twee kinderen. Maar zijn relatie met zijn familie staat onder grote druk doordat hij altijd in de problemen weet te komen. Als laatste is er Trevor, een echte “redneck”, hij woont in een trailer, drinkt veel, is niet vies van drugs, en wordt snel kwaad. En dat is een understatement.

Elk van deze personen begint met zijn eigen verhaal: Franklin doet kleine klusjes om wat te verdienen, Michael raakt verstrikt in een vervelende situatie met een gangster, Trevor ligt overhoop met een motorbende, the Lost Boys. Maar op een gegeven moment ontmoeten ze elkaar, en gaan ze samenwerken om geld te verdienen. Het brein achter deze missies is Lester, een oude vriend van hen die veel technische kennis heeft. Om een overal te doen, onderzoek je eerst de locaties, zoals een juweliers winkel, dan steel je een busje of wapens, afhankelijk van welke tactiek je kiest en dan gaat de groep de overval beginnen. Zo verlopen de andere missies ook. Die komen later ook van de FIB (Federal Investigation Bureau), die de mannen chanteert zodat ze hen helpen met allerlei louche zaken.

Onderwijl lopen de de drie mannen tegen allerlei problemen aan. Michael en Trevor hebben een gemeenschappelijk verleden, en Trevor komt erachter dat Michael niet eerlijk tegen hem is geweest. Tijdens het verhaal wordt Trevor steeds kwader en vertrouwt hij Michael niet meer. Franklin probeert de lieve vrede te bewaren, maar dat valt niet mee. Michael bezoekt regelmatig een psycholoog, omdat zijn vrouw hem wil verlaten en zijn zoon drugs gebruikt. Trevor krijgt problemen met een groep drugdealende rednecks, hij wordt verliefd op de vrouw van een gangster, en Franklins vriend wordt ontvoerd. Toch moeten ze samenwerken om te overleven. Hun interacties zijn ontzettend leuk: hun gesprekken zijn onvoorspelbaar en ze hebben alle drie wel iets wat het leuk maakt om hun gedeeltes van het verhaal te spelen.

Dit alles vindt plaats in de stad Los Santos en omstreken. De kaart die bij het spel geleverd wordt laat al zien dat er ruimte zat is om van alles te beleven. De wereld van GTA 5 is enorm groot. Los Santos is een grote stad (gebaseerd op Los Angeles) en daarnaast zijn er nog twee dorpen en een groot berggebied. GTA 5 is een zogenaamde "sandbox" game, dit betekent dat het een vrije spelwereld is. Er is geen bepaalde route en er zijn geen gebieden waar je niet naar toe kan. Je kunt zelf bepalen waar je wilt gaan en wanneer je dat wilt doen, en hoe je er wilt komen. Om dit alleen al allemaal te ontdekken ben je al heel wat tijd kwijt.

Hobby's, sport en andere leuke bezigheden

In GTA kun je veel meer doen dan alleen schieten en racen, al zijn er genoeg mensen die zich alleen hiermee al dagen kunnen bezig houden. Naast de verhaallijn is er de mogelijkheid om in de grote stad overal mensen te ontmoeten die je wat te vragen of te vertellen hebben, of je kunt sporten. Hieronder volgt een rijtje met de verschillende onderdelen van het spel, naast de verhaallijn:

• “Stranger and Freaks”: vreemdelingen die je tijdens het rondrijden kunt ontmoeten en kleine opdrachten voor je hebben. Zoals Tanya, die je vraagt een sleepauto te gebruiken en auto's te verslepen. Een drugshandelaar die je opdrachten geeft, lifters en andere afwisselende opdrachten.
  • Sporten: Yoga, tennis, golf, darten, hardlopen, triathlon, parachutespringen, autoraces, vliegschool, schietbaan, jagen.
  • Stuntjumps: overal in de stad zitten stuntjumps verstopt, die je perfect moet uitvoeren.
  • Het verzamelen van verschillende voorwerpen: brieven, onderdelen van een onderzeeboot, en stukken van een ruimteschip. Als je deze allemaal hebt gevonden krijg je een nieuw stuk verhaallijn.
  • Je kunt alle personen uniek maken, door hun haar in verschillende stijlen te doen, en ze kleding te geven die je leuk vindt (of niet leuk vindt natuurlijk). Er zijn winkels met allerlei stijlen kleding. Leuk voor de vrouwelijke spelers, of vinden de mannen dit ook wel leuk?
  • Handelen in aandelen (en je zuurverdiende geld verliezen, of juist meer verdienen), op internet surfen en allerlei grappige, vreemde en interessante websites bekijken. Ook hier kunnen weer missies uit voort komen.
  • Het beheren van verschillende bedrijven: daaruit volgen ook korte missies, waarmee je extra geld kunt verdienen.

GTA Online

Het spel kun je ook online spelen. Er is dan niet echt sprake van een verhaallijn. Wel kun je je eigen personage maken en je ziet dan hoe “jijzelf” aankomt in Los Santos. De stad Los Santos is ook nu weer te ontdekken, alleen deel je deze wereld met een heleboel anderen, die op datzelfde moment ook via het internet online zijn, en met je meespelen. Dit betekent dat je deze mensen kunt ontmoeten, alleen is er een grote kans dat ze je meteen neerschieten. Dan kunnen ze namelijk een deel van je geld afpakken.

In deze online wereld valt ook veel te doen.
  • Meer races met allerhande voertuigen, zoals auto's, waterscooters, vliegtuigen, fietsen.
  • Verschillende soorten gevechten, waarin je als team kunt samenwerken (Last Team Standing), of Team Deathmatch
  • Missies waarin er iets gevonden moet worden, waarna je het naar een eindpunt moet brengen.

Je kunt voor dit soort missies uitgenodigd worden, of je kunt er zelf een opstarten. Er zijn veel verschillende missies, waarin het soms draait om snelheid, soms om tactiek.

De online mogelijkheden zorgen ervoor dat je nog meer verschillende activiteiten kunt doen en dat je meer uit het spel kan halen.

Eindeloos plezier

Doordat er zoveel te doen is in de wereld van GTA 5 is het een zeer afwisselend spel. De missies, het verhaal, de karakters, ze zijn allemaal zeer goed uitgewerkt en dat maakt het spel erg leuk. Natuurlijk zit er geweld in het spel, maar omdat er meer is dan dat, is het niet alleen een schietspel.

GTA is een beproefde franchise, het spel gaat al mee sinds 1997, toen de eerste GTA op PC en Playstation uitkwam. De spellenserie heeft een trouwe schare fans, en die zijn ook met GTA 5 weer zeer tevreden. Het spel speelt soepel, de kwaliteit van de beelden is prachtig en het vechtsysteem is als vanouds prima.

Voordeel van deze versie van GTA met de vorige is het feit dat er vaker opgeslagen wordt tijdens de verhaallijn. Als je tijdens een missie doodgaat, begin je een klein stukje terug weer, en hoef je niet de hele missie over te doen. Ook kun je, als je niet in een missie zit, gemakkelijk zelf opslaan. Dit is een grote verbetering ten opzichte van GTA 4.

Het is wel even wennen aan het feit dat er drie hoofdpersonen zijn, maar eigenlijk voegt dat alleen maar aan het spel toe. Alle drie de karakters hebben wel iets wat ze leuk maakt. Vooral Trevor steelt de show, met zijn waanzin en zijn woede aanvallen. Wat dat betreft doen de acteurs (echte mensen hebben model gestaan voor de karakters, en doen het stemwerk) geweldig werk.

Al met al is dit een geweldig spel van grote kwaliteit. De verhaallijn is lang, om die uit te spelen heb je in ieder geval 30 uur nodig, maar er zijn mensen die met gemak bijna 100 uur in het spel steken. Er zijn veel verschillende missies, de karakters zijn uniek en goed uitgewerkt, het schietsysteem werkt goed. Je kunt kiezen voor een auto-aim (je hoeft niet zelf te mikken) of zelf richten. Er is nauwelijks een ander spel te bedenken waarin je zoveel verschillende missies, opdrachten, hobby's kunt uitvoeren als in GTA 5. Er zijn geen nadelen te verzinnen!

Karakteristieken

• Uitgegeven door: Rockstar Games
  • Datum van uitgifte: september 2013