InfoNu.nl > Recensies… > Sport > Gebruikerservaring Bulls Cross Bike 2 modeljaar 2015

Gebruikerservaring Bulls Cross Bike 2 modeljaar 2015

Stel je wilt een snelle fiets waarmee je in redelijke vaart over het asfalt kan en lange tochten kunt maken. Maar tegelijkertijd wil je ook af en toe een bospaadje pakken en even lekker over het zand rijden. Dan kom je al snel uit bij een zogenaamde crosshybride fiets. De Cross Bike 2 van het Duitse merk Bulls is er zo een. De fiets wordt gemarkeerd door grote wielen van 28 inch met relatief dunne banden, en door stoere hydraulisch aangedreven schijfremmen. De Cross Bike 2 behoort tot het onderste segment en valt in de lagere prijsklasse. De vraag is dan ook hoe goed deze fiets is en, niet onbelangrijk, krijg je waar voor je geld? De beschreven fiets in deze gebruikerservaring betreft het model uit het jaar 2015.

Wat is een crosshybride fiets?

Een crosshybride fiets is een mix tussen een mountainbike en een tour- of sportfiets. Nederland kenmerkt zich niet door extreem ruige bospaden of steile hellingen met veel stenen of rotsen. Een mountainbike met dikke brede banden is dan ook vaak wat overdreven in het vlakke Nederland. Vaak kan worden volstaan met dunnere banden, dat heeft het voordeel dat je net wat sneller bent en minder zwaar hoeft te trappen. Wil je ook graag langere tochten maken over fietspaden en de fiets af en toe als stadsfiets gebruiken dan is een crosshybride fiets ideaal. De fiets heeft met wielen van 28 inch hetzelfde formaat als een tourfiets, maar beschikt nog steeds over vrijwel dezelfde wendbaarheid als een mountainbike.

De Bulls Cross Bike 2, beschrijving van het model

De Crosss Bike 2 van het Duitse merk Bulls heeft net als een gewone stadsfiets wielen van 28 inch, met daarop relatief dunne banden gemonteerd van circa 3,8 cm. De banden hebben wel een wat steviger profiel, hieraan is een crosshybride fiets te herkennen. Dat we hier met een ruige sportfiets te maken hebben is te zien aan de stoere schijfremmen, deze hydraulisch aangedreven remmen zorgen ervoor dat je meteen stil staat als dat nodig is. De fiets wordt geleverd met een standaardversnelling van 24 speed. Met de kleuren grijs, wit en zwart heeft de fiets een ietwat grauwe uitstraling, het stuur is vrij groot, dit komt mede doordat de stevige handvatten extra groot zijn. Voor het oog ziet het er altijd wat merkwaardig uit, zo’n fiets met 28 inch wielen, dunne banden, en zonder spatbord en bagagedrager. Wat dat betreft zijn de verhoudingen van een mountainbike beter op elkaar afgestemd. Maar een crosshybride fiets koop je niet voor het oog, maar vooral om op te fietsen.

Indruk tijdens het fietsen

De fiets rijdt vlot, en nodigt uit tot het opvoeren van de snelheid. Dit komt onder andere door het prettige stuur en de soepel lopende ketting. Ook heuvelopwaarts is nog steeds iets van die versnelling te merken, er kan dan nog steeds in een grote versnelling worden gereden (3 voor en 3 achter). Je voelt aan het stuur en voorwiel dat het voorwiel de neiging heeft om snel heen en weer te kunnen gaan, hieraan is duidelijk te merken dat we hier met een variant van een snel wendbare mountainbike te maken hebben. Maar geen zorgen, het stevige stuur zorgt er altijd voor dat je stabiel kunt sturen en koersen. Het zadel zit aangenaam zacht, en het rondtrappen van de pedalen gaat goed, al voelt de as een beetje slap aan en zijn de pedalen goedkoop. Het bedienen van de Shimano schakelsystemen gaat erg fijn, wel is te voelen dat met de derailleur achter en de tandwielen niet al te ruig moet worden omgesprongen. Dankzij de schijfremmen kan zowel in een afdaling als in het drukke verkeer snel geremd worden. Pas wel op wanneer het wegdek glad is door de regen, de banden op deze fiets zijn geen mountainbike banden en zullen eerder wegglijden dan je verwacht. Op bospaden zijn boomstronken en takken voor deze Cross Bike 2 geen probleem, ook stoepranden kan de fiets goed aan. Tijdens lange tochten over vlakke fietspaden heb je duidelijk profijt van de dunnere banden en grotere wielen, een versnelling van 3 voor en 4 achter voelt dan niet aan als zwaar.

De pluspunten op een rij

  • De hydraulische schijfremmen van het merk Tektro zijn goed. Hoewel dit merk tot het onderste segment behoort functioneren ze uitstekend. Achter zit een disk (schijfrem) van 16 cm, voor een van 18 cm. Ook de hendels waarmee geremd wordt voelen fijn aan, ze reageren goed op de vingers. Het voordeel van hydraulische schijfremmen is dat met weinig kracht meteen stevig geremd kan worden, maar het nadeel is dat bij een defect reparatie door de fietsenmaker uitgevoerd moet worden. Het vervangen van de remblokjes is nog goed zelf te doen, maar je moet wel even goed bestuderen hoe dit moet. Veel goedkope fietsen zijn uitgerust met mechanische schijfremmen, let daar goed op bij aankoop van de fiets.
  • Het zadel zit door een wat dikkere vulling erg fijn. Dankzij de rode klikhendel kan het zadel snel en makkelijk in de juiste hoogte versteld worden, er is geen inbussleutel meer nodig zoals vroeger vaak het geval was.
  • Het stuur is aangenaam breed, bijzonder is dat de handvatten een extra steuntje hebben om je onderkant van de handen op te laten rusten, erg fijn. Het hele stuur voelt prettig aan, ook het even naar binnen plaatsen van de handen gaat prima. De montage van het stuur aan de stuurpen voelt stevig en betrouwbaar.
  • De schakelmechanismen van Shimano zijn buitengewoon fijn. De versie op de Cross Bike 2 behoren zichtbaar tot de goedkopere, ze zien er wat plastic uit, maar werken prima en daar gaat het om. Op de wijzers is makkelijk te zien in welke stand de derailleur geschakeld staat, het schakelen gebeurt met twee hendeltjes aan elke stuurzijde.
  • De ketting voelt tijdens het fietsen sterk aan, de fiets loopt, wanneer nieuw gekocht, soepel en stabiel. De indruk is dat deze het wel een tijdje uit gaat houden, ook tijdens het zwaardere fietswerk.

De neutrale punten op een rij

  • Het frame voelt solide aan, maar heeft geen buitengewoon opvallende uitstraling. Het doet wat het moet doen. Er zit wel genoeg veerkracht en souplesse in om samen met de voorvork klappen boomstronken en stoepranden op te vangen.
  • De trapas voelt een enigszins goedkoop aan, het lijkt niet geschikt voor het echte zware werk, maar zolang met beleid en terughoudendheid wordt gefietst kan de trapas het wel een tijdje uithouden.
  • De derailleur aan de voorkant werkt redelijk goed. Ook het overhevelen van het middelste blad naar het veel grotere buitenblad verloopt soepel. Toch hebben we hier duidelijk niet te maken met Shimano Deore onderdelen, dus even stoppen met fietsen tijdens het schakelen is aan te raden.
  • De verende voorvork is van het merk Suntour en is waarschijnlijk de goedkoopste die deze fabrikant in hun collectie heeft. Een gemis is het ontbreken van een lockout, dit is een knop waarmee het veermechanisme op slot kan worden gezet. Op de voorvork van de Cross Bike 2 zit alleen maar aan beide kanten een “preload” knop waarmee de veerspanning verlaagd (meer veerruimte) of verhoogd (minder veerruimte) kan worden. Geen misverstand over deze vork, het functioneert allemaal goed maar voor het ruigere werk moet toch voor een stapje hoger worden gekozen.

De zwakke punten op een rij

  • De pedalen, die van kunststof zijn gemaakt, vormen een zwak punt. Het is duidelijk een onderdeel waar kosten op bespaard zijn. Vanzelfsprekend zitten er op deze fiets in dit prijssegment geen professionele klikpedalen, maar normale pedalen van metaal waren toch wel gewenst geweest. Het nadeel van de gemonteerde kunststof pedalen is dat de voet er sneller vanaf glijdt. Advies is dan ook om de kunststof pedalen te vervangen door metalen pedalen voor een steviger grip, of om met beleid te gaan fietsen.
  • De banden functioneren op zich prima, maar een minpunt is dat de band de neiging heeft om iets te verschuiven wanneer de fiets in schuine positie komt, bijvoorbeeld in een bocht. Ook na hard oppompen van de banden blijft dit gevoel toch bestaan. Bij een nat wegdek glijden de banden sneller weg (wanneer er hard geremd moet worden) dan bij stevige mountainbike banden. Advies is dan ook om de banden een keer zelf te vervangen door goede banden, bijvoorbeeld van het merk Schwalbe, het liefst banden met stevige noppen. Overigens hebben de binnenbanden een autoventiel, zorg er dus voor dat je een juiste fietspomp hebt.
  • De derailleur achter functioneert goed, maar de Shimano Alivio voelt wat minder stevig aan. Het beste kun je tijdens het schakelen niet doorfietsen maar even stoppen zodat de ketting rustig op het juiste tandwiel kan komen. Doe je dit, dan kan de derailleur het jaren volhouden.

Conclusie

De Bulls Cross Bike 2 is zoals gezegd een fiets in het onderste segment. Wil je een echte stevige fiets met betere onderdelen, dat tegen een flinke stoot kan, spaar dan even door en koop een fiets met Shimano Deore onderdelen, een betere voorvork en Schwalbe banden. Voor het echte professionele werk moet richting de 2000 euro gedacht gaan worden met onderdelen van het merk Sram en eveneens Shimano Deore. Maar ben je bereid om je fiets niet al te hard te belasten, ben je bereid om voorzichtig te schakelen, en ben je gewoon op zoek naar een leuke recreatieve fiets dan zal de Cross Bike 2 een prima aankoop zijn. Met het fijne stuur en de veilige remmen zit je in elk geval altijd goed. Het leuke van crosshybride fietsen en mountainbikes is dat vrijwel altijd onderdelen op termijn vervangen en verbeterd kunnen worden. Nog een tip, houd je fiets goed schoon met lauw water en tandenborstels om bij moeilijke plekken te komen, zand is namelijk funest voor tandwielen en remblokjes. En zet de fiets na gebruik altijd binnen in de schuur of in de bijkeuken, geen enkele fiets verdient het om buiten in de regen te moeten staan.

Specificaties zoals vermeld door de fabrikant Bulls
Categorie Trekking--Cross
Geschikt voor Cross--Trekking--City
Framedetails 7005 aluminium
Framehoogte 44/48/54/58/61 cm
Gewicht ~ 13,8 kg
Voorvork Suntour NVX-DS, 75 mm, instelbaar
Derailleur Shimano Alivio RD-M4000 SGS, 24-speed
Voorderailleur Shimano Altus FD-M310
Shifters Shimano Altus SL-M310
Crankstel Shimano FC-M361C, 48/38/28T
Cassette Shimano, 11-32T
Remmen Tektro HDC-300 hydraulic disc, 160/160 mm
Stuur STYX aluminium
Stuurpen STYX aluminium
Zadelpen STYX aluminium
Zadel Velo, STYX design
Naven Formula
Velgen STYX DDM-1
Wielmaat 28 inch
Banden Kenda
Pedalen Wellgo
Adv.VP € 649,95
© 2015 - 2017 Blauwevinvis, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kopen van een MountainbikeMountainbiken is een bekende sport, die al een aantal decennia bestaat. De vraag voor beginners is vooral: welke mountai…
De Hort op? Pak de MountainbikeHerfst staat gelijk aan modder en nattigheid. Niet alleen maar vervelend, want het zijn de ideale ingrediënten voor pitt…
Velg- of schijfremmen voor je moutainbike?Velg- of schijfremmen voor je moutainbike?Schijfremmen zijn remmen waarvan het remoppervlak uit een schijf bestaat die aan de naaf bevestigd is. De schijfrem, van…
Oefencrossen en tripalons in 2012, wanneer en waar?De paardensport kent verschillende disciplines. De cross is een onderdeel van een samengestelde wedstrijd. Wanneer je (n…
Nieuwe trapondersteuning maakt allerlei fietsen tot e-bikeHet lijkt een grote stunt om een product aan de man te willen brengen en bij voorinschrijving te laten betalen en nooit…
Bronnen en referenties
  • http://www.bulls.de/nl/bikes/show/cross-bike-2/

Reageer op het artikel "Gebruikerservaring Bulls Cross Bike 2 modeljaar 2015"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 18-04-2016
Gepubliceerd: 03-07-2015
Rubriek: Recensies…
Subrubriek: Sport
Bronnen en referenties: 1
Recensies…
Deze rubriek bevat artikelen welke naast objectieve informatie ook subjectieve informatie in vorm van een recensie bevat.
Schrijf mee!