InfoNu.nl > Recensies… > Pc en internet > Recensie Thief (2014) : Goed maar met fouten

Recensie Thief (2014) : Goed maar met fouten

Thief is een bekende spelreeks dat zijn debuut vormde met The Dark Project in 1998. In de reeks speel je als Garett, een meesterdief en een kei in het stiekem stelen van allerlei voorwerpen die geld kunnen opleveren. De reeks staat bekend om zijn stealth, first person view en donkere Steampunk atmosfeer.

Nummer vier

Thief (2014) is de vierde in de sluipreeks en is uitgegeven door Square Enix en Eidos Montreal. Aangezien het vorige spel 'Thief : Deadly Shadows' in 2004 uitkwam, heeft het tien jaar geduurd om het laatste telg in de gamewereld te lanceren. Waar de voorgaande spellen (The Dark Project, The Metal Age, Deadly Shadows) een trilogie vormden, is het nieuwste deel eerder een complete reboot van de serie met een nieuw verhaal.

Stelen in The City

The City is de speelwereld waar je als dief je eigen gang kan gaan. In The City kan je zowel hoofd- als zijmissies voltooien die je meestal krijgt van contactpersonen. De hoofdmissies nemen je mee naar een uitgebreide locatie en spelen een grote rol voor het voortbrengen van het verhaal. De zijmissies spelen zich af in kleine gebouwen of huisjes die je in The City kan bereiken door een raam open te breken, je lockpick te gebruiken om deuren te openen etc... Zijmissies zijn korte opdrachten die meestal bestaan uit het stelen van zeldzame objecten.

Het stelen is trouwens prachtig gedaan in dit spel. Garett maakt elke beweging met zijn handen. Als hij naar loot graait dan zie je ook dat hij alles daadwerkelijk vastpakt. Je ziet hem elke schuif openen van de kast, deuren openen, kaarsjes uitdoven met zijn handen en nog veel meer. Als hij een geheime schakelaar wil vinden achter een schilderij moet je met de muis of controller zijn handen manoeuvreren. Hierdoor heb je het gevoel dat je echt als dief aan het spelen bent.

Missies en stealth

Het allerbelangrijkste in een Thief game is uiteraard het sluipen en dat doet deze game heel goed. Het is de bedoeling van je steeds in de schaduwen te verbergen. Aan de hand van een amulet kan je zien of je compleet bent verborgen of niet. Een donkere amulet geeft aan dat vijanden je meestal niet zullen zien. Als het amulet licht geeft dan ben je zichtbaar en zullen de wachters al snel tegen je vechten. Om het je gemakkelijker te maken heb je wapens en tools die je verder kunnen helpen. Met de blackjack kan je bewakers bewusteloos slaan door ze langs achteren te verrassen.

Je hebt ook verschillende soorten pijlen ter beschikking die je kan kopen bij verkopers. De waterpijl is handig voor het doven van toortsen, terwijl de rope-arrow je naar een hoger gelegen gebied kan brengen. Toch zijn de schaduwen je belangrijkste vrienden. Als je ontdekt wordt is rennen en verstoppen de beste optie. Als meesterdief ben je helemaal niet goed in vechten en als er meerdere wachters je ontdekken, leg je heel snel het loodje. De game moedigt je dus aan om heel rustig te spelen. Als je dit goed doet beloont de game je met meer geld.

De hoofd- en zijmissies zijn ook prettig om te doorlopen. Hoewel het design van de missies niet zo origineel was als in de vorige Thiefgames heb ik me nog steeds goed vermaakt. Zoals al gezegd spelen de zijmissies zich af in huisjes. De hoofdmissies laat je spelen in locaties zoals een fabriek, een toren, een bordeel en een psychiatrische instelling.

Foutjes

Helaas heeft de game heel wat foutjes. Hadden de makers deze fouten kunnen oplossen was het spel een ware klassieker geworden. Dat is het nu dus niet. Hieronder noteer ik de foutjes met een korte uitleg.
  • Lip sync is slecht. Als de personages gedaan hebben met spreken zie je de lippen soms nog steeds bewegen.
  • Het geluid is één van de belangrijkste aspecten in een stealth game. In Thief kan het voorvallen dat als je in een huis iets aan het stelen bent je plotseling iemand op straat luid en duidelijk kan horen. Voetstappen mochten ook iets luider zodat wachters makkelijker te horen zijn.
  • Navigatie in The City is om van te huilen. Er is een kaart maar helaas is het opgedeeld uit vierkanten en blokken, wat het moeilijk maakt om te navigeren. The City is namelijk opgebouwd uit verschillende districten, maar er is nooit echt een duidelijke grens op de kaart waar je naartoe moet gaan om het district te verlaten. Dit maakt het navigeren heel frustrerend.
  • Het verhaal kon veel beter en het einde is heel vaag.

Thief is geen slechte game geworden. Het allerbelangrijkste aspect hebben ze volgens mij duidelijk goed gedaan. Het sluipen en de missies zijn zeer geslaagd. Het is gewoon jammer dat de foutjes hierboven soms heel frustrerend kunnen zijn wanneer je het spel aan het spelen bent.
© 2014 - 2017 Sandex, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.