InfoNu.nl > Recensies… > Pc en internet > Review: X-Com Enemy Unknown

Review: X-Com Enemy Unknown

Jaren geleden werd er door de broers Gollop een spel op de markt gebracht (UFO: Enemy Unknown) waarbij een intrigerende vorm van hybride spelstijl werd geïntroduceerd: een combinatie van tactische beslissing op macro-niveau en het leiden van een klein team specialisten voor het behalen van specifieke doelstellingen. In 2012 werd een nieuwe versie hiervan aangeboden - zal dit opwegen tegen het origineel?

De feiten op een rijtje

• Naam: X-Com Enemy Unknown
  • Genre: Sci-Fi RPG
  • Speltype: Tactical Sim + Turn-based Strategy
  • Uitgever: Zombie Games en Perfect World
  • Verschijndatum: 2012
  • Platform review: PC-versie
  • Verdienmodel: Aankopen van het spel, plus uitbreiding sets zoals Enemy Within

Overzicht van het spel

Onbekende vaartuigen landen op aarde en er worden mensen ontvoerd. Een klein team van elite soldaten die de rampplek onderzoekt wordt gedecimeerd door een enkel buitenaards wezen dat wordt aangetroffen. Genoeg reden voor de meest invloedrijke landen van de wereld om een geheime organisatie op te richten die de wereld moet beschermen tegen buitenaardse invasie: X-Com.

Als commandant wordt er van de speler verwacht dat de soldaten worden uitgerust en nieuwe technologieën worden onderzocht en uitgebouwd tot functioneel wapentuig en voertuigen. Daarnaast moeten er satellieten worden gelanceerd om op tijd te zien wanneer de buitenaardse wezens op aarde arriveren, om ze uit de lucht te schieten en onschadelijk te maken. Als ze erdoor glippen, omdat je bijvoorbeeld nog niet de hele wereld onder surveillance hebt, lopen mensen risico om ontvoerd te worden. Daarnaast lanceren de buitenaardse wezens terroristische missies op belangrijke steden, en willen de landen die in je organisatie investeren ook wel eens dat je bijzondere missies voor ze onderneemt.

Deze missies nemen dan de vorm aan van een turn-based strategie spel; elk karakter heeft actiepunten, en deze worden uitgegeven om te bewegen, dekking te zoeken of op buitenaardse wezens te schieten. Hierbij moet er rekening mee worden gehouden dat je niet onvoorzichtig beweegt, anders wordt je omsingeld of vanuit een hinderlaag onder vuur genomen.

Je soldaten krijgen na hun eerste promotie een klasse aangemeten: scherpschutter (Sniper), zware jongen (Heavy), commando of ondersteuning (Support). Elke klasse heeft zijn eigen voordelen, en naarmate een soldaat een hogere rang krijgt, worden er allerlei nieuwe vermogens beschikbaar, waar de speler dan een keuze uit mag maken. Snipers kunnen van veraf accuraat vijanden uitnemen, Heavies krijgen raketten, Commando's zijn goed op de korte afstand en Support maken het beste gebruik van medikits maar zijn ook erg mobiel.

Naarmate het spel vordert komen er steeds sterkere wezens ten tonele, die elk een bepaalde tactiek nodig hebben om uit te schakelen. Het spel schaalt dus voortdurend omhoog in moeilijkheidsgraad, en als je achter begint te lopen met je onderzoek dan heb je de vuurkracht niet om goed met de wezens af te rekenen.

Aan het eind van elke maand wil de landenraad je voortgang bespreken; als je het goed hebt gedaan dan krijg je een nieuwe toelage om je organisatie mee te verbeteren. Als je echter niet genoeg hebt gedaan en de angst in de wereld toeneemt, dan kan het zijn dat een land besluit je geen geld meer te geven en zich uit het project terug te trekken.

Grafische kwaliteit

De grafische kwaliteit is overwegend goed, en er zijn weinig tot geen grafische bugs die de plezier van het spel verminderen. Wel is er opzettelijk gekozen voor een iets strip-achtiger stijl dan momenteel gebruikelijk is, om te zorgen dat het spel grafisch minder snel veroudert. Dit betekent wel dat zelfs op de hoogste grafische instellingen dit spel onderdoet voor meer grafisch intensieve spellen zoals de Assassin's Creed series, Deus Ex of Fallout 3.

Vergeleken met andere turn-based strategy games zoals Warmachine:Tactics en Jagged Alliance Online is de grafische kwaliteit ongeveer gelijk of iets beter. Vijanden zien er echter binnen een bepaalde soort wezens allemaal hetzelfde uit, dus er is hier duidelijk keuze gemaakt voor abstractie over een fraaier plaatje. Wel zijn de graphics erg duister en sinister, wat de sfeer van het spel ten goede komt.

Besturing

Besturing is voornamelijk met de muis, in combinatie met wat keyboard-shortcuts. In menu's of in de basis is de besturing heel soepel, maar een duidelijk minpunt met de besturing tijdens missies is dat het niet altijd duidelijk is waar je op klikt als een niveau meerdere hoogtes heeft. Zo kan het gebeuren dat je denkt in de hoek van een kamer in dekking te gaan staan, maar als je klikt probeert je soldaat via een ladder het dak op te klimmen. Dit kan erg frustrerend zijn.

Verder is er erg duidelijk wat je soldaten kunnen doen in de vorm van een aantal icoontjes, en kun je duidelijk zien of een doelwit zichtbaar is, in dekking zit, en dergelijke. Tactisch gezien is de besturing dus prima in orde.

Inleving

De beleving van het spel is erg spannend, omdat er om elke hoek een groep wezens zichtbaar kan worden die snel in dekking kruipen om op je te gaan schieten. Ook zijn er missies beschikbaar, zeker de zogenoemde "terror missions" waar je letterlijk tegen de klok vecht om mensen te redden van moorddadige buitenaardse wezens.

Als je nieuw onderzoekt doet, of voor het eerste een stuk technologie bouwt, dan wordt er een cutscene gespeeld waarbij er meer over verteld wordt. Centraal in de strijd is de vraag of het gebruik van al die nieuwe wapens en paranormale gaven de mensheid later niet in meer gevaar brengen, omdat het misschien kennis is die we niet zouden moeten hebben.

De uitbreiding "Enemy Within" gaat hier verder op in door de toevoeging van genetische modificatie en cybernetische soldaten. Door gen therapie en vervanging van ledematen met robotische elementen worden soldaten zeker sterker, maar de vraag blijft of het ethisch verantwoord is. In deze uitbreiding wordt ook de organisatie "Exalt" toegevoegd, die meent dat de buitenaardse wezens moeten worden verwelkomd, en zij werken X-com actief tegen.

Spelmodi

Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden, waarbij elke hogere graad meer en sterkere wezens opvoert, je hoeveelheid geld inperkt en de buitenaardse wezens slimmer worden. Daarnaast kan het spel ook in een zogenaamde "Iron Man" modus worden gespeeld, waarbij je het spel niet kan opslaan en laden - elke actie en gebeurtenis is permanent en kan niet worden overgedaan.

Ook is het mogelijk via multiplayer tactische missies tegen elkaar te spelen, waarbij een speler de X-com troepen speelt en een ander de buitenaardse wezens. Er wordt een team samengesteld en een speelveld uitgekozen, waarna de speler die het langste overleeft wint.

Daarnaast kan bij het starten van een nieuw spel na het de eerste keer uitspelen gekozen worden voor een aantal handicaps om het moeilijker te maken. Voorbeelden hiervan zijn dat soldaten niet gelijk zijn, maar willekeurige statistieken hebben, of dat het spel langer duurt zodat het belangrijker wordt je bronnen goed in te zetten.

Er is dus genoeg te doen zelfs na de eerste keer door het spel heen spelen. Dat gezegd zijn de tactische missies na de eerste keer het spel uitspelen wel minder uitdagend omdat er niet heel veel verschillende kaarten beschikbaar zijn en alle buitenaardse wezens hun voorspelbare tactieken gebruiken. Hier wordt het dan echt aangeraden om enkele van de optionele handicaps aan te zetten.

Scores

Grafisch: ΟOO
Het spel ziet er goed uit, maar is niet vernieuwend en zal je grafische kaart niet zwaar aan het werk zetten.
Besturing: OOO
De besturing is over het algemeen goed, maar met meerdere hoogte niveau's verwarrend.
Inleving: OOOOO
De spanning is te snijden tijdens tactische missies, en de hoofdpersonages in de filmpjes zijn geloofwaardig.
Karaktergroei: OOOO
Het systeem is duidelijk en vermogens van soldaten worden goed uitgelegd. Verder heb je geen eigen personage dus is karaktergroei verder bijna niet mogelijk.
Spelmodi: OOO
Na de eerste keer uitspelen zijn er nog allerlei aanpassingen te maken om het spel uitdagend te houden en er is een multiplayer optie. Toch wordt het tactische spel wel wat repetitief.

Uiteindelijk oordeel

X-Com: Enemy Unknown (met de uitbreiding Enemy Within) is een waardige opvolger van het oude UFO: Enemy Unknown. Het spel is sfeervol, het verhaal is goed en het speelt lekker weg. Wel kan het spel snel vervelen, en het heeft niet de enorme druk op de cijfers en de boekhouding van de basis die het origineel had. Voor de mensen die het liefste alles micro-managen zou ik Ufonauts aanbevelen, wat de spirituele opvolger is van het origineel in boekhoudkundig opzicht. Voor ieder ander zou ik X-Com van harte aanbevelen,
© 2014 - 2017 Laughingcrow, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.