InfoNu.nl > Recensies… > Pc en internet > Bouw je eigen vervoersnetwerk met het spel Openttd

Bouw je eigen vervoersnetwerk met het spel Openttd

In 1994 werd het simulatiespel Transport Tycoon op de markt gebracht. In Transport tycoon kon de speler zijn eigen transport imperium bouwen met treinen, schepen, vliegtuigen, bussen en vrachtwagens. Je kon alles vervoeren van passagiers, post, graan, kolen tot aan ijzererts. Er is daarna nooit een spel uitgebracht die Transport Tycoon kon evenaren qua gameplay. In 2004 is er een open source port van het spel uitgebracht die aanvankelijk dezelfde functionaliteit had als het oorspronkelijke spel. Na ruim tien jaar ontwikkeling zijn er veel spelmogelijkheden bijgekomen die het spel voor de liefhebber van simulatiegames zeker interessant maakt.

Bouw je eigen transport imperium met Openttd

Wie Openttd installeert zal eerst vreemd opkijken van de oubollige graphics van het spel. Het ziet er namelijk nog bijna net zo uit als toen in 1994 de eerste versie van Transport tycoon op de markt werd gebracht. Maar als je verder kijkt, dan zul je zien dat dit spel door de jaren heen enorm gegroeid is qua mogelijkheden. Door het werk van vele hobbyontwikkelaars die zowel vele nieuwe features alsook vele nieuwe gebouwen en voertuigen hebben ontwikkeld voor het spel.

De hele geschiedenis van transport komt voorbij

Kon je in het originele spel pas in 1930 beginnen. Je kunt de startdatum nu rustig honderd jaar terug draaien en beginnen bij de eerste stoomlocomotief genaamd de Stephenson rocket uit 1825.
Ook bestaan er naast de vrachtwagens en bussen nu ook paard en wagens voor jouw 19de eeuwse transportbedrijf. Door de jaren heen worden er nieuwe locomotieven en voertuigen ontwikkeld zoals de eerste elektrische treinen en kom je vele beroemde stoomlocomotieven tegen. Rond 1900 kun je vracht gaan vervoeren met de eerste T Fords en komen de eerste eenvoudige autobussen beschikbaar. In de luchtvaart krijg je te maken met zeppelins maar ook met vliegtuigen zoals de Fokker FV 2. Ga je steeds verder in de tijd, dan razen de ICE treinen door het landschap en kun je met de Airbus A380 grote hoeveelheden passagiers via de lucht vervoeren. Ook zijn er enkele futuristische voertuigen in het spel beschikbaar.

Als voorbeeld staan hieronder een aantal GRF paketten genoemd die je vanuit het spel kunt downloaden en installeren:
  • AV 8 vliegtuigen - http://users.tt-forums.net/pikka/wiki/index.php?title=Aviators_Aircraft_Set
  • 2cc Treinen uit de hele wereld - http://wiki.openttd.org/2cc_TrainSet
  • UK railway - http://users.tt-forums.net/pikka/wiki/index.php?title=UK_Railway_Set#Features_and_Vehicles
  • Amerikaanse treinen - http://users.tt-forums.net/pikka/wiki/index.php/North_American_Renewal_Set
  • Nederlandse treinen - http://www.tt-wiki.net/wiki/Dutch_Trainset_2/Vehicles
  • FISH extra schepen - http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=67&t=45435
  • paard en wagen - http://ipv4.tt-forums.net/viewtopic.php?p=1048815#p1048815

Passagiers en post hebben nu een bestemming

In het originele spel genereerde ieder station dat in buurt lag van enkele gebouwen passagiers. Deze reizigers stapten in het eerst beschikbare voertuig. En ook al lag lag er in de buurt van het volgende station maar één huis dan stapten ze allemaal weer uit. Inmiddels is er de mogelijkheid aan het spel toegevoegd waardoor iedere passagier een vertrekstation en eindbestemming heeft gekregen. Dit is naar mijn mening de grootste verbetering van het spel tot nu toe. Hierdoor wordt het een uitdaging om je netwerk zo efficiënt mogelijk op te bouwen, waarbij lokale buslijnen en spoorlijnen passagiers leveren voor de grote verbindingen tussen de grote steden. Je kunt nu een transferium bouwen waar de passagiers overstappen op andere vervoermiddelen en zo hun reis vervolgen.

De map is nu gigantisch groot geworden

Was in het originele spel de grote van de map slechts 256x256 hokjes. Nu kun je op een map spelen van maximaal 2048x2048 groot. Een formaat dat je, als je alleen speelt, bijna niet vol kunt bouwen als je gelijktijdig ook een efficiënt netwerk wilt opbouwen dat je vervolgens ook nog kunt overzien. Voor wie van luchtvaart houdt of graag gebruik maakt van de multiplayer functionaliteit is dit formaat ideaal. Als je alleen speelt is het aan te raden een formaat van rond de 1024X1024 te kiezen maar dit is volledig aan jou. En laten we eerlijk zijn het kan ook prachtig zijn om een map te spelen waarin je een mega groot dun bevolkt land speelt met zeer grote afstanden.

Spoorlijnen zijn realistischer geworden

In het originele spel was een spoorlijn gewoon een spoorlijn. En van bovenleidingen hadden we nog nooit gehoord. Een elektrische locomotief reed gewoon zonder bovenleidingen over het spoor dat er al lag. Nu moet je het traject waar een elektrische trein komt te rijden eerst elektrificeren. En ook zijn er sinds kort verschillende sporen met elk hun eigen maximum snelheid. Waardoor je in de loop van het spel je spoorlijn zal moeten upgraden. Tenzij je natuurlijk wilt dat je hogesnelheidstrein niet harder kan rijden dan bijvoorbeeld 80 of 140 kilometer per uur.

Ook de seinen zijn enorm verbeterd ten opzichte van het originele spel. Er is nu keuze uit verschillende soorten seinen. Het is bijvoorbeeld mogelijk geworden treinen gelijktijdig het station in en uit te laten rijden zolang ze elkaar maar niet kruisen.

Het is duidelijk te zien dat de meeste ontwikkelaars van Openttd een voorkeur voor treinen hebben aangezien de meeste features ontwikkeld zijn met het oog op de treinen. Ook hebben de meeste GRF sets betrekking op treinen.

Luchthavens hebben nog steeds een vaste layout

Wat een beetje jammer was van Transport tycoon was het feit dat luchthavens een vaste layout hadden. Dit is helaas nog steeds het geval. Alhoewel er veel meer keuze is in verschillende formaten van luchthavens. Toch blijft het wel jammer dat je nog steeds niet je eigen luchthaven samen kunt stellen. Wel kun je twee luchthavens naast elkaar leggen en ze met een luchthaven treintje of bus verbinden (helaas worden de start en landingsbanen niet gedeeld). Of je maakt een aparte luchthaven voor passagiers en vracht.

Ook blijven de achterlijke korte landingsbanen een lachwekkend effect geven. Een Boeing 747 die opstijgt vanaf een landingsbaan die net zolang is als het perron van de trein die passagiers naar de luchthaven brengt blijft een komisch gezicht. De verhoudingen zijn totaal zoek maar op de een of andere manier is dat niet eens extreem hinderlijk met de jaren 90 graphics van dit spel.

Beperkingen blijven altijd bestaan

Natuurlijk zijn er nog steeds beperkingen in dit spel zoals de graphics waar je echt doorheen moet kijken wil je dit spel gaan spelen. Ook is het nog steeds niet mogelijk ondergronds te bouwen. Dit komt door de opbouw van de engine van het spel. Er zijn plannen om dit alsnog te verwezenlijken maar hiervoor moet bijna de volledige engine van het spel herschreven worden dus het is erg onwaarschijnlijk dat dit ooit zal worden toegevoegd.

Ook de schepen kunnen net als in het originele spel nog steeds geen lange afstanden afleggen zonder hulp van boeien. Voor ieder aantal hokjes is een boei nodig om het schip de weg te wijzen.

Conclusie

Voor de liefhebber van het genre is dit een heel leuk spel om te spelen en kun je er heel wat uurtjes in stoppen. De uitdagingen en mogelijkheden die er door de jaren heen aan zijn toegevoegd maken dat het spel aantrekkelijk wordt om eens te spelen.
Wel kan het uitzoeken van de juiste GRF pakketten enorm veel tijd vergen en dat is natuurlijk jammer. Ook zijn de instellingsmogelijkheden enorm.

Het spel is volledig ontwikkeld en wordt verder door ontwikkeld door hobbyisten die er vele vrije uurtjes in steken. Daardoor kunnen ontwikkelingen soms lang op zich laten wachten. Maar de kwaliteitseisen die door het ontwikkelteam worden gesteld zijn enorm hoog. Hierdoor is de stabiliteit van het spel zeer goed te noemen, en hebben de ontwikkelaars echt eer van hun werk.

Het mooiste is dat dit spel volledig gratis is en vrij te downloaden. Als je bekend bent met de programmeer taal C kun je er zelf ook nog mogelijkheden aan helpen toevoegen. Ook is het mogelijk je eigen voertuigen te ontwikkelen maar ook hiervoor zul je toch wel over de nodige technische skills moeten beschikken.
© 2014 - 2017 Infopraat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
RollerCoaster Tycoon; informatie en cheatsRollerCoaster Tycoon; informatie en cheatsWie van pretparken en met name van achtbanen houdt, kan zijn hart ophalen bij het verslavende computerspelletje 'Rollerc…
De nieuwe Homo universalisDe nieuwe Homo universalisDoor serious games en computers zullen in de toekomst kinderen relatief veel vaardigheden snel kunnen aanleren. Hierdoor…
In welke situaties worden computersimulaties gebruikt?Computersimulaties hebben erg veel verschillende toepassingen. Ze worden onder meer in de wetenschap (voor de geneeskund…
Serious Games: meer dan vermaakSerious Games: meer dan vermaakSerious games zijn (online) computerspellen die meer zijn dan alleen spellen en vermaak. Met een serious game wil men me…
Alles over de Rollercoaster Tycoon spellenAlles over de Rollercoaster Tycoon spellenIedereen kent wel de spellen van Rollercoaster Tycoon. Bouw je eigen pretpark en zorg dat je winst maakt. Er zijn inmidd…

Reageer op het artikel "Bouw je eigen vervoersnetwerk met het spel Openttd"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Infopraat
Gepubliceerd: 14-05-2014
Rubriek: Recensies…
Subrubriek: Pc en internet
Recensies…
Deze rubriek bevat artikelen welke naast objectieve informatie ook subjectieve informatie in vorm van een recensie bevat.
Schrijf mee!