InfoNu.nl > Recensies… > Muziek en film > Filmrecensie Dreamcatcher

Filmrecensie Dreamcatcher

Filmrecensie Dreamcatcher Dreamcatcher is een verfilming naar het boek van Stephen King. De meester van de horrorachtige boeken en inmiddels ook een reeks verfilmingen. Lawrence Kasdan regisseerde deze speelfilm uit 2003 met een aantal bekende filmsterren waaronder Morgan Freeman.

De speelfilm / het verhaal

Het begin

De speelfilm draait om de 4 goede jeugdvrienden die tijdens een uitje Duddits, Douglas Cavell, gespeeld door Donnie Wahlberg, tegenkomen. Ze redden hem uit de handen van een aantal opgeschoten jongens die stoer doen. Deze redding zal verstrekkende gevolgen hebben voor de toekomst, want Duddits is behalve minder begaafd, een apart kereltje.

Het nu…

Henry, gespeeld door Thomas Jane, Beaver, gespeeld door Jason Lee, Pete, gespeeld door Timothy Olyphant, en Jonesy, gespeeld door Damian Lewis, spelen de 4 vrienden die in hun jeugd Duddits hebben gered en sindsdien heel speciale gaven hebben. Ze kunnen gedachten lezen en weten dingen die een ander zo niet zou kunnen weten. Toch zijn ze niet gelukkig, waarbij de een aan zelfmoord denkt, de ander dusdanig afwezig is dat hij zonder na te denken oversteekt en bijna dood is en zo hebben ze allemaal wat. Ze besluiten echter weer eens naar het gebied te gaan waar ze ooit vakantie vierden en Duddits hebben gered. Ze gaan Duddits weer eens opzoeken … vele jaren later.

In de bossen

De besneeuwde hut ziet er pittoresk uit, maar is het niet. Ze beleven een aardige avond samen en de volgende dag gaan enkele mannen op pad. Jonesy blijft achter en ziet een man verward rondlopen in de bossen. Onderkoelt haalt hij de man binnen, hij is verdwaald en samen met Pete denkt hij er goed aan te doen hem op te laten warmen en hem in bed te leggen. Zijn borst is enorm opgezwollen en enkele uren later blijkt zijn buik die zwelling te hebben. De man stinkt enorm en als het fout gaat op de wc blijkt er toch iets levends uit de inmiddels dode man te komen. Jonesy en Pete moeten de strijd aangaan met het monster.

De andere mannen zijn intussen op pad en komen ook wat verdwaalde mensen tegen en blijken, zonder het van elkaar te weten, tegen hetzelfde op te moeten boksen. Intussen houden de militairen de omgeving in de gaten en mag niemand weg. Duidelijk dat er iets aan de hand is. En als de inmiddels zieke Duddits thuis opgehaald is en enkele van de vrienden dood zijn, loopt Duddits uiteindelijk tegen het monster aan. Maar kan de begaafde Duddits iets uitrichten tegen dit monster?

De recensie

Achter de schermen

De film werd geregisseerd door lawrence Kasdan die samen met Charles Okun ook voor de productie zorgde. De film werd in 2003 voor zo’n 68 miljoen dollar gemaakt en totaal werd er zo’n 75 miljoen dollar opgehaald wereldwijd. Warner Bros bracht de ruim 2 uur durende speelfilm, wat enig moment behoorlijk traag wordt, uit en de film werd opgenomen in de studio van Castle Rock en de buitenopname komen uit Canada.

De acteurs / het script

Stephen King’s boek werd door Lawrence Kasdan en William Goldman bewerkt tot een filmscript en hoewel het boek spannend is, is de film dit niet echt. Het komt allemaal over alsof het net niet echt is en dat maakt de film niet echt spannend. Morgan Freeman speelt een dwingende militair en heeft betere rollen gespeeld. De 4 mannen die de vrienden spelen doen hun best, maar het is ze bijna aan te zien dat het geen 4 echte vrienden zijn. Dit terwijl er iets is wat zich in hun jeugd heeft afgespeeld en wat juist heel bindend zou moeten zijn.

Het militaire optreden zoals dit in de film wordt weergegeven, komt ook niet echt realistisch over en met een monsterlijk iets wat buitenaards is, is een realistisch leger het minste wat je mag verwachten om het nog “echt” te laten lijken. Het mooie is de natuur, de sneeuw in het prachtige gebied is zichtbaar, maar had wel iets nadrukkelijker n de speelfilm gekund.

Als met al wellicht voor de echter horror die alles wil zien een aanrader, maar daar houdt het mee op. Jammer, want met de juiste entourage had het een echte spannende speelfilm kunnen worden. Te koop en de huur op DVD.

© 2011 - 2017 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.