Bruce Springsteen: songwriter van hits voor anderen

Bruce Springsteen: songwriter van hits voor anderen Bruce Springsteen brengt in 1973 zijn eerste twee albums uit die aanvankelijk weinig opzien baren. Nadat hij in 1975 het veelgeprezen ‘Born to run’ uitbrengt ontstaat onder liefhebbers en onder muzikanten belangstelling voor zijn oudere werk. Bij het grote publiek breekt Springsteen in 1984 definitief door met ‘Born in the U.S.A.’, maar de meeste mensen kennen dan al ongemerkt verschillende van zijn composities die door anderen beroemd zijn gemaakt, waaronder ‘Sandy’, ‘Blinded by the light’, ‘Because the night’ en ‘Fire’. In 1973 brengt de Amerikaanse zanger Bruce Springsteen zijn eerste twee albums uit: Greetings from Asbury Park, N.J. in januari en The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle in september. Zijn eerste twee singles, Blinded by the light en Spirit in the night zijn, evenals de albums, weinig succesvol.

Born to run, het eerste eigen succes

Met het derde album Born to run (1975) heeft Springsteen zijn eerste hit te pakken. De kritieken zijn lovend en de liedteksten worden vergeleken met die van Bob Dylan. Vanwege een conflict dat resulteert in een rechtszaak tussen Springsteen en zijn toenmalige manager kan Springsteen bijna een jaar lang geen nieuwe muziek opnemen. In de tussenliggende tijd blijft hij wel doorschrijven waardoor bij de opnames van het eerstvolgende album een overvloed aan nummers ontstaat. Daarvan wordt uiteindelijk een aanzienlijk aantal afgekeurd waarna andere artiesten zich over enkele van de nummers ontfermen.

Bruce Springsteen's hits als songwriter

Voordat Springsteen zelf écht commercieel doorbreekt heeft hij zijn naam al gevestigd als schrijver van een aantal bekende grote hits. Welke zijn die hits waarvan niet iedereen weet dat Springsteen de maker ervan is?

Sandy - The Hollies (1975)

De Britse groep The Hollies is één van de eersten die een nummer van Springsteen opnemen. Het nummer 4th Of July, Asbury Park (Sandy) van Springsteen’s tweede album The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle uit 1973 heet in de versie van The Hollies alleen Sandy. In Nederland is het voor de groep de laatste Top 10 hit. Het gebruik van dit nummer door de groep heeft tot gevolg dat meerdere artiesten belangstelling gaan krijgen voor het vroege materiaal van Springsteen.

Blinded by the light - Manfred Mann’s Earth Band (1976)

De Britse groep Manfred Mann’s Earth Band maakt, naast eigen werk, dikwijls gebruik van minimaal één compositie van Bob Dylan voor elk van hun albums. In 1975 ontdekt de groep de kwaliteiten van Bruce Springsteen op diens debuutalbum. Als Spirit in the night in de oorspronkelijke uitvoering op single wordt uitgebracht doet het weinig, dit in tegenstelling tot de versie van Manfred Mann’s Earth Band die in ons land in de Top 20 komt.

Op het volgende album van de groep verschijnt wederom een compositie van Springsteen: Blinded by the light. In Amerika flopt zijn uitvoering in het voorjaar van 1973 maar Manfred Mann’s Earth Band bereikt in februari 1977 de bovenste positie van de hitparade. In eigen land is dit de enige compositie van Springsteen die op de eerste plaats heeft gestaan.

For you - Greg Kihn (1977)

Op het in 1980 uitgebrachte album Chance doet Manfred Mann’s Earth Band met het nummer For you voor de derde maal een beroep op Springsteen. Hun uitvoering wordt ditmaal niet op single uitgebracht wat wel het geval is met Greg Kihn’s versie. Op het tweede album van deze Amerikaanse zanger staat dit uit 1973 daterende nummer van Springsteen dat in Nederland een notering in de tipparade krijgt. In 1979 neemt Greg Kihn andermaal een Springsteen-compositie, Rendezvous, op.

Because the night - Patti Smith Group (1978)

Because the night is één van de nummers die op Springsteen's album Darkness on the edge of town had kunnen staan. Door de overvloed aan nieuwe nummers die hij inmiddels heeft geschreven valt het af. Springsteen is niet tevreden over het nummer en schuift het terzijde als ‘weer een liefdeslied’. Pas in 2010 zou zijn oorspronkelijke versie uitkomen op The promise, het album met onuitgebrachte nummers uit de Darkness-opnamesessies.

Als de Amerikaanse zangeres Patti Smith het nummer via Jimmy Iovine (op dat moment producer voor zowel Springsteen als Smith) krijgt overhandigd verandert zij, met toestemming van Springsteen, in grote lijnen de tekst. De titel blijft ongewijzigd en in de zomer van 1978 staat Patti Smith met Because the night in de Amerikaanse Top 20.

Fire - The Pointer Sisters (1979)

Op 28 mei 1977 bezoekt Springsteen in Philadelphia een concert van zijn idool Elvis Presley. In de weken na dit concert schrijft hij het nummer Fire waarvoor hij Elvis als uitvoerder in gedachten heeft. Door het overlijden van Presley korte tijd later is deze gedachte onuitvoerbaar. In 1978 neemt Springsteen het nummer zelf op tijdens de opnames van het album Darkness on the edge of town. Het nummer komt echter niet op het album terecht omdat het niet tussen de andere nummers en bij het thema van dit album zou passen.

De eerste uitvoering van Fire die wel wordt uitgebracht is van de Amerikaanse zanger Robert Gordon; Springsteen speelt piano op deze versie.

Aan het eind van 1978 brengen The Pointer Sisters hun versie uit van Fire. Springsteen is zeer verbaasd dat deze R&B girl group zijn nummer heeft opgenomen en over het grote succes dat zij daarmee hebben. De uitvoering van The Pointer Sisters komt in de lente van 1979 op nummer 1 in Nederland en nummer 2 in Amerika, posities die Springsteen zelf tot dat moment nog niet heeft bereikt.

This little girl - Gary U.S. Bonds (1981)

Gary U.S. Bonds is een aan het begin van de jaren zestig populaire Amerikaanse rock ’n roll-zanger. De grootste hit heeft hij in 1961 met Quarter to three. Nadat zijn carrière in het slop raakt maakt hij twintig jaar later een herstart met hulp van Bruce Springsteen. Op Bonds’ album Dedication uit 1981 staan drie composities van Bruce Springsteen, waaronder de Amerikaanse hit This little girl. Een jaar later verschijnt het album On the line waarop niet minder dan zeven nummers van de hand van Springsteen zijn. De bekendste hiervan zijn Out of work en Rendezvous.

Pink Cadillac - Natalie Cole (1988)

Pink Cadillac is voor Bruce Springsteen een non-album nummer; het staat op de B-kant van dé doorbraakhit Dancing in the dark. Als Bette Midler het nummer op wil nemen spreekt Springsteen zijn veto uit omdat hij het nummer niet geschikt vindt om te worden gezongen door een zangeres. Bette Midler heeft voor haar nieuwe album wel een nummer nodig en kiest na Springsteen’s afwijzing voor The Rolling Stones’ Beast of burden.

De bekendste versie echter van Pink Cadillac is van Natalie Cole, een uitvoering waarvan Springsteen zou zeggen ‘thought it was very cool that a woman could sing it and it would come out so great’. Zangeres Melissa Etheridge heeft het nummer ook lange tijd op de setlist bij optredens staan. Tijdens één van die optredens in 1996 zingt zij Pink Cadillac samen met ... Bruce Springsteen.

Overzicht van succesvolle uitvoeringen van nummers van Bruce Springsteen door anderen

JaartalTitelUitvoerendeHoogste positie AmerikaHoogste positie NederlandHoogste positie Groot-Brittannië
1975SandyThe Hollies858
1975Spirit in the nightManfred Mann's Earth Band4015
1977For youGreg Kihn tip
1977Blinded by the lightManfred Mann's Earth Band1 6
1978Because the nightPatti Smith Group13 5
1979FirePointer Sisters2134
1981This little girlGary U.S. Bonds11 43
1982Out of workGary U.S. Bonds21
1988Pink CadillacNatalie Cole5255
© 2015 - 2024 Molleke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.