Spanning in de thriller ‘Panic Room’

Spanning in de thriller ‘Panic Room’ Dat Jodie Foster mooie films maakt is nooit een geheim geweest, maar soms is een thriller net iets beter dan de gemiddelde thriller. Panic Room met Jodie Foster in de hoofdrol voldoet daaraan.

Het verhaal gaat over Meg Altman, gespeeld door Jodie Foster, die met haar 12 jarige dochter Sarah die suikerziekte heeft, gespeeld door Kristen Stewart, na haar scheiding met Steven Altman, gespeeld door Patrick Bachchau, een grote woning in Manhatten betrekt. In de woning is een zogenaamde ‘panic room’ een ruimte waarin je je volledig beveiligd door stalen muren en voorzien van allerlei apparatuur (camera’s, computer, telefoon, eten en drinken) terug kunt trekken als er iets dreigt te gebeuren. Meg wil zo snel mogelijk in de woning en de bedden worden diezelfde dag nog geregeld, zodat ze er met haar dochter in ieder geval kan overnachten.

Dan blijkt er veel geld in de panic room aanwezig te zijn en de man van de beveiliging, die deze kamer geïnstalleerd heeft, wil dit geld ‘op komen halen’. Hij verwacht dat er nog geen bewoners aanwezig zijn. Ze willen toch doorzetten als ze in de gaten krijgen dat er inmiddels mensen in de woning zijn. Dan maar als ze slapen.

Meg wordt toch wakker, hoort de inbrekers en handelt direct. Ze sleurt haar dochter mee en samen duiken ze in de panic room. Ze doen van alles om de omgeving te informeren dat er inbrekers zijn die nu achter hen aan gaan, maar zonder succes. Totdat een telefoon werkt en ze haar ex echtgenoot en vader van Sarah bereiken. Daarnaast heeft Meg de spullen voor haar dochters suikerziekte nodig.

Intussen krijgen de inbrekers bonje, want het geld wat aanwezig is, is vele malen meer dan er oorspronkelijk aan elkaar verteld is. Een van de inbrekers wordt doodgeschoten door de ander en als de ex echtgenoot op komt draven wordt deze meteen gegijzeld.

Meg is zelf bezig om de spullen voor haar dochters suikerziekte te bemachtigen, want het meisje gaat snel achteruit. Door een afleidingsmanoeuvre is ze in staat de ruimte even te verlaten en de spullen te pakken. Alleen nu zitten de 2 overgebleven inbrekers met haar dochter en is Meg degene die alleen staat. Een van de 2 meer menselijke inbrekers geeft Sarah haar medicijnen.

De ex echtgenoot heeft voordat hij naar binnen is gegaan nog wel de politie gebeld en deze arriveren nu. Echter, nu haar dochter bij de inbrekers is moet ze liegen tegen de politiemensen en deze vertrekken weer. De inbrekers gaan intussen verder met het vrij maken van het geld in de panic room en als ze met Sarah als gegijzelde, het huis willen verlaten, krijgen Meg en haar ex man het voor elkaar om een van de gijzelaars aan te vallen. Er ontstaat een gevecht en ze krijgen het dan toch voor elkaar de inbrekers te pakken. In het gevecht vindt een van de inbrekers de dood. De politie is toch teruggekeerd, omdat een van de mannen het gedrag van Meg vreemd vond en rekenen de laatste inbreker in.

De film eindigt met het opnieuw zoeken door Meg naar een geschikte woning.

De recensie

Deze film uit 2002, geregisseerd door David Fincher, ook wel bekend van Se7en en The Curious Case of Benjamin Button, werd goed ontvangen. Zowel door het publiek als de critici die deze film meer dan gemiddeld spannend vonden. De producers Cean Chaffin, Judi Hofflund, David Koepp (tevens schrijver) en Gavin Polone, waren samen verantwoordelijk voor een budget van 48 miljoen dollar. Dit terwijl het oorspronkelijk op de rol stond om als B-film betiteld te worden. De film bracht uiteindelijk bijna 200 miljoen dollar op.

Het verhaal zit goed in elkaar en de acties in de thriller zijn subtiel. Zowel Jodie Foster, als haar dochter Kristen Stewart en de inbrekers Forest Whitaker, Dwight Yoakam en Jared Leto zetten hun rollen goed neer. Stuk voor stuk nadrukkelijk aanwezig in hun rol. Jodie Foster heeft van nature de kwaliteit om met haar non verbale uitdrukking al angst op te roepen. Dit past ze in deze film opnieuw perfect toe. Ze werd als beste actrice bij Saturn Award genomineerd voor deze rol, maar viel haar helaas niet ten deel.

Overigens was Nicole Kidman oorspronkelijk gevraagd voor de rol van Meg, maar door een knieblessure kon ze de rol niet spelen. Ze speelde – alleen met haar stem – wel een klein rolletje als de nieuwe vriendin van Meg’s ex man.

De film is te huur en de koop op DVD en wie van thrillers houdt, moet de film zeker bekijken.
© 2009 - 2024 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.