InfoNu.nl > Recensies… > Muziek en film > Tyrant, een serie over het Midden-Oosten: recensie

Tyrant, een serie over het Midden-Oosten: recensie

Tyrant, een serie over het Midden-Oosten: recensie Tyrant is een Amerikaanse drama tv-serie bedacht door regisseur en schrijver Gideon Raff en ontwikkeld door Howard Gordon en Craig Wright. De serie draait geheel om het Midden-Oosten en speelt zich af in het fictieve land Abbudin, waar de familie Al-Fayeed regeert. Het eerste seizoen van de serie ging in première op het Amerikaanse kabelnetwerk FX op 24 juni 2014.

Specificaties

• Genre: familie drama, politieke thriller.
  • Duur: 45 minuten per aflevering.
  • Jaar première: 2014.
  • Taal: Engels.
  • Ondertiteling: onder andere in het Nederlands.
  • Kleur: Kleur.
  • Leeftijd: 12+.
  • Bedenker: Gideon Raff.
  • Scenario: Gideon Raff, Howard Gordon en Craig Wright.
  • Muziek: Mychael Danna, Jeff Danna.
  • Regisseur: Ang Lee, David Yates.

Tyrant: het plot

Bassam "Barry" Al-Fayeed, de jongste van de twee zonen van Khaled Al-Fayeed, een beruchte tiran in het Midden-Oosten, is 20 jaar geleden geëmigreerd, ver weg van zijn heftige familieverleden. Zestien jaar later werkt hij als kinderarts in de Verenigde Staten en heeft hij een Amerikaanse vrouw, zoon en dochter. Als Barry echter met tegenzin gedwongen wordt om terug te keren voor de bruiloft van zijn neef naar zijn land van herkomst, het fictieve Abuddin waar zijn vader al jaren de macht heeft als dictator, is er geen weg meer terug. Helemaal als zijn vader overlijdt in het midden van de groeiende volksrevolutie tegen de regerende familie zal hij hard moeten optreden. Hij ziet dat het land op verkeerde wijze bestuurd wordt, er heerst veel armoede en geweld en hij kan dat niet langer aanzien.

Barry moet nu proberen om zijn invloed aan te wenden en zijn wrede en labiele oudere broer Jamal, de nieuwe president van Abuddin, te begeleiden naar een politieke oplossing die een bloedig conflict door demonstranten zal afwenden. Barry´s doel: vrede! Ondertussen moet zijn nuchtere Amerikaanse gezin wennen aan de nieuwe situatie waarin rijkdom en macht een enorme rol spelen. Barry zal zijn echtgenote, zoon en dochter dan ook moeten beschermen.

• Adam Rayner als Bassam "Barry" Al-Fayeed (Khalil in afzondering): de tweede zoon van Khaled Al-Fayeed.
  • Jennifer Finnigan als Molly Al-Fayeed: Barry's Amerikaanse vrouw, met wie hij twee kinderen heeft.
  • Anne Winters als Emma Al-Fayeed: Barry en Molly's dochter.
  • Noah Silver als Samuel "Sammy" Al-Fayeed: Barry en Molly's homoseksuele zoon.
  • Ashraf Barhom als Jamal Al-Fayeed: de oudere broer van Barry.
  • Moran Atias als Leila Al-Fayeed: echtgenote van Jamal.
  • Alice Krige als Amira Al-Fayeed: de moeder van Barry en Jamal en de echtgenote van de overleden Khaled Al-Fayeed.
  • Alexander Karim als Ihab Rashid: Sheik Rashid's zoon, hij strijdt tegen de regering.
  • Cameron Gharaee als Ahmed Al-Fayeed: zoon van Jamal en zijn vrouw Leila.
  • Sibylla Deen als Nusrat Al-Fayeed: Ahmeds bruid en moeder van zijn kind.
  • Fares Fares als Fauzi Nadal: journalist en Barry's jeugdvriend.

Locatie filmen

Het fictieve Arabische land "Abuddin" is bewust samengesteld uit gemengde elementen van een paar verschillende landen, om niet een bepaald land of een situatie te simuleren. Dat is slim gedaan want het zorgt daardoor niet voor beschuldigingen en discussies. Abuddin geldt eerder als een voorbeeld. De producenten van de serie hebben ook gezegd dat er geen bijzondere sekten of groeperingen zullen worden aangeduid. Tyrant is voornamelijk gefilmd in Israël en dan met name in Kfar Saba, Petach Tikva, en Tel Aviv. Als gevolg van het aanhoudende geweld tussen Hamas en Israël, verhuisde FX zijn productie van Israël naar Turkije en Marokko. Veel afleveringen van seizoen drie werden ook gefilmd in Hongarije. Al deze landen zijn perfect gekozen en zorgen voor de juiste sfeer.

Scenario: structuur en spanning

Tyrant is echt een geweldige serie, het is enorm vernieuwend, eindelijk eens een politieke thriller, een drama over het Midden-Oosten. Er worden twee kanten van het denkbeeldige land Abuddin getoond; een idealistische kant, waarin de familie Al-Fayeed gelukkig is en geniet van alle rijkdom in het schitterende paleis, maar ook komt de keerzijde perfect tot uiting, want er heerst wreedheid, agressie, geweld in het land. Wat dat betreft is dit ook een duister scenario. Het verhaal bezit een mooie opbouw en er worden hier heel wat flashbacks getoond. Het verleden en daarmee de trauma´s van Barry komen daardoor krachtig tot uiting. Wat ook knap is, is dat het realistisch overkomt. Wat met name voor spanning zorgt is dat dit verhaal langzaam naar een climax toe loopt en er vinden heel wat onverwachte acties plaats. Je blijft aan het beeld gekluisterd als kijker. Knap werk!

Camerawerk

De wijze van filmen is ook uniek; vooral de mooie locaties die echt bij dit verhaal horen zijn perfect gekozen. Zo komt de kijker in de juiste sferen terecht, alles wordt subtiel naar voren gebracht. Er zijn absoluut wat mooie shots te zien, soms is het wel sprookjesachtig en wordt er stiekem een Hollywoodproductie van gemaakt maar het is echt heel spectaculair. Tyrant is uiterst geloofwaardig.

Acteerspel

Het acteerspel is goed maar het kan beter. Zo vertolkt de Amerikaanse actrice Jennifer Finnigan de rol van Molly Al-Fayeed, Barry's Amerikaanse vrouw. De actrice komt niet zo sterk over, het lijkt soms alsof ze letterlijk haar teksten opleest en ze speelt te dramatisch. De Israëlische-Arabische acteur Ashraf Barhom als Jamal Al-Fayeed, de oudere broer van Barry, begint wat zwak in het eerste seizoen. De acteur acteerde nogal overdreven, het was theatraal en had zelfs iets komisch, maar naarmate de serie vorderde is hij overtuigender gaan spelen. Hij is zeer geloofwaardig en hij zorgt dat de kijker gevoelens van haat en liefde voor personage Jamal krijgt. De rest van de cast speelt goed met vooral twee uitblinkers; de Israëlische actrice Moran Atias, die de rol van Leila Al-Fayeed, de vrouw van Jamal, op zich neemt. Zij speelt een uitzonderlijk, gecompliceerd karakter en doet dit absoluut kundig. Daarbij neemt de Amerikaanse acteur Adam Rayner de hoofdrol op zich en speelt de rol van Bassam "Barry" Al-Fayeed overtuigend. Zijn pijn, trauma´s en verdriet toont hij zeer kundig, en ook dat hij geheel anders in elkaar steekt dan bijvoorbeeld zijn broer Jamal.

Opvallend feitje: de cast is een mix van Amerikaanse, Israëlische en Arabische acteurs en actrices. Dat maakt Tyrant alleen al de moeite waard om naar te kijken.
© 2016 - 2017 Noah120, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.