Franse film: La rafle met Jean Reno en Gad Elmaleh

Franse film: La rafle met Jean Reno en Gad Elmaleh La rafle van Roselyne Bosch met Jean Reno en Gad Elmaleh is een historisch oorlogsdrama over een van de zwartste bladzijden uit de Franse geschiedenis. Op 16 juni 1942 werden er in Parijs meer dan 14.000 Joden opgepakt en samengebracht in het Vélodrome d'Hiver. Na enkele dagen te hebben vastgezeten op deze plaats, werden mannen, vrouwen en kinderen overgebracht naar het transitkamp Beaune La Rolande. Na een verblijf in dit kamp werden mannen, vrouwen en kinderen gescheiden en naar verschillende concentratiekampen gebracht. Slechts weinigen overleefden. La Rafle is gebaseerd op het leven van een van hen, Joseph Weismann.

La rafle: het verhaal

La rafle begint heel vredig. Er wordt een portret geschetst van een aantal Joodse families die in Montmartre in Parijs wonen. Er worden ook beelden getoond van een verpleegstersschool waar de meisjes hun einddiploma behalen. Langzaam maar zeker wordt de sfeer steeds grimmiger. De oorlog woedt en sommige mensen gaan de Joden haten. In het gezin van Schmuel Weismann is het vooral de oudste dochter die aan de alarmbel trekt. Zij zou graag alles achterlaten en naar Amerika vertrekken voor alles uit de hand loopt, maar hier hebben haar ouders geen oren naar. Papa Weismann is oudstrijder en gelooft dat alles goed gaat komen. Op hoog niveau wordt er stevig gediscuteerd. Er moeten 24.000 Joden worden gevonden om op transport te zetten. Alle Joden van Parijs worden op een lijst gezet. Op de nacht van 16 op 17 juli 1942 is het dan zo ver. Overal tegelijk vallen Franse politieagenten binnen om de Joden op te pakken. Ook in de wijk waar Jo Weismann, de zoon van Schmuel, woont. Bijna iedereen wordt meegenomen. Iedereen mag enkele kledingstukken, wat huisgerief en wat eten meenemen. Slechts enkelen kunnen ontkomen aan de razzia. Alle opgepakte Joden worden samengebracht in het Velodrome d'Hiver, ook wel Vel d'Hiv genoemd, in het vijftiende arrondissement van Parijs. Hier moeten de Joden enkele dagen in erbarmelijke omstandigheden (over)leven. Een van de afgestudeerde verpleegsters, Annette, moet voor de zieken en de gewonden komen zorgen samen met dokter David Sheinbaum. Ze doen hun best maar hebben niet genoeg middelen en zijn onderbemand. Na enkele dagen moet iedereen op transport en worden de Joden naar het transitkamp Beaune-la-Rolande overgebracht. Ook Jo en zijn familie en hun buren, de familie Zygler, met Simon en de kleine Nono. Verpleegster Annette Monod gaat ook mee, evenals dokter David. Annette houdt zich hoofdzakelijk met de kinderen bezig. Na een hele poos in het transitkamp Beaune la Rolande worden mannen, vrouwen en kinderen gescheiden. Iedereen wordt op aparte transporten gezet. Wat zal er met hen gebeuren? Wie zal deze gruwel overleven?

De razzia van de Vel d'Hiv

Zwarte bladzijde in de Franse geschiedenis

De gebeurtenis beschreven in de film, de razzia van de Vel d'Hiv, is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Frankrijk. Lange tijd werd deze gebeurtenis doodgezwegen uit schaamte. Immers, zonder de hulp van Franse politieagenten, de Franse bureaucratie en een deel van de Franse burgers zou deze grootschalige razzia niet hebben kunnen plaatsvinden. Het is slechts in 1995 dat de toenmalige Franse president, Jacques Chirac, officieel de verantwoordelijkheid van Frankrijk in deze razzia erkende.

De razzia in films

La Rafle uit 2010 is de eerste film met de razzia als hoofdthema. De gebeurtenis werd eerder al terloops aangehaald in "Monsieur Klein", een film uit 1976 met Alain Delon. In 2010 kwam ook de Franse film "Elle s'appelait Sarah" uit (Haar naam was Sarah, Sarah's Key) naar een boek van Tatiana de Rosnay en met Kristin Scott Thomas in de hoofdrol.

De cast

• Gad Elmaleh: Schmuel Weismann
  • Hugo Leverdez: Jo Weismann
  • Joseph Weismann: de oude Joseph Weismann
  • Raphaëlle Agogué: Sura Weismann
  • Rebecca Marder: Rachel Weismann
  • Jean Reno: dokter David Sheinbaum
  • Mélanie Laurent : verpleegster Annette Monod
  • Oliver Cywie : Simon Zygler
  • Mathieu en Romain Di Concerto: Nono Zygler
  • Sylvie Testud: Bella Zygler

Technische gegevens over de film

• regisseur: Roselyne Bosch
  • Datum: 2010
  • Genre: drama, oorlog
  • Taal: Frans - Duits - Yiddisch
  • Land: Frankrijk - Duitsland - Hongarije
  • Duur: 115 minuten
  • Geluid: Dolby / Dolby Digital
  • Kleur: Kleur en zwart /wit
  • Muziek: Christian Henson
  • Producer: Alain Goldman

Weetjes over de film

Joseph Weismann

De film "La Rafle" is gebaseerd op het verhaal van Joseph Weismann, een van de weinige overlevenden van de Velodrome d'Hiver. Joseph Weismann werd geboren op 19 juni 1931 in Parijs. Hij maakte de razzia zelf mee en was een van de weinige overlevenden van de deportatie naar Beaune-La-Rolande. Hij ontsnapte uit dit kamp samen met zijn vriend Joseph Kogan die later uitweek naar de Verenigde Staten. Joseph Weismann werkte na de oorlog als meubelverkoper in Le Mans, in het departement La Sarthe. Hij tracht alles te vergeten en een plaats te geven. In 1996 kan Simone Veil, zelf overlevende van de Shoah, hem overtuigen om zijn verhaal te vertellen aan het grote publiek. Sindsdien geeft Joseph Weismann lezingen in scholen en voor groepen en werkte hij mee aan de film La Rafle met Roselyne Bosch. In 2004 ontvangt Joseph Weismann de Légion d'Honneur. In 2014 krijgt hij de "Médaille des évadés" (medaille voor de ontsnapten) en de "Palmes Académiques". In 2011 komt een boek van zijn hand uit: "Après la Rafle" bij de Editions Michel Lafon.

Filmlocaties

• De film werd gedraaid op verschillende locaties in Frankrijk en Hongarije. Zo werd er gefilmd in Montmartre (Parijs), in het Centre Hippique du Touring Club France, in het Bois de Boulogne, in het zestiende arrondissement van Parijs, in de Mafilm Studios in Budapest en in de Fot Studios in Budapest. De scène waarin ouders en kinderen van elkaar gescheiden worden, werd in Budapest gedraaid. Een heel emotioneel moment voor alle acteurs.
  • Op 15 mei 2009 werd gestart met het filmen op Montmartre in Parijs. Begin juni 2009 vertrok de cast en de filmploeg naar Hongarije. In Budapest werd een kwart van de Vélodrome nagebouwd. Door numerisatie werd de illusie van een heel velodroom gewekt. Op 13 augustus 2009 zat het filmen er op.
  • De locatie uit de Hongaarse studio's werd in 1983 al eens gebruikt voor de Franse film "Au nom de tous les miens", eveneens een film over de oorlog.

Roselyne Bosch

Carrière als reporter

Roselyne Bosch is geboren in 1961 in Avignon van een Catalaanse vader en een Italiaanse moeder. Ze is ook gekend onder de naam Rose Bosch. Als jong meisje werkt ze voor de krant Le Point. Als reporter maakt ze reportages over de vluchtelingenkampen van de Khmer aan de Thaise grens, over kindersmokkelaars in Sri Lanka en in het Noord-Oosten van Brazilië, over de overstromingen in Bangladesh en over de terroristische aanslagen in het Baskenland.

Filmproducent

Samen met haar partner Alain Goldman schrijft ze het script voor "1492, Conquest of Paradise" een film over de vier reizen van Christoffel Columbus, gespeeld door Gérard Depardieu. Samen met haar partner sticht ze ook de productiemaatschappij Légende Films. Nadien maken ze samen met haar partner en naar het verhaal van Joseph Weismann de film La Rafle. Ook haar partner Alain Goldman en zijn familie ontsnapten aan de razzia. Het is dus een thema dat hen nauw aan het hart ligt. In 2010 trouwen Roselyne Bosch en Alain Goldman. Ze krijgen samen een tweeling. In 2010 ontvangt Roselyne Bosch de titel" Chevalier des Arts et des Lettres".

Kritieken naar aanleiding van de film La Rafle

Roselyne Bosch beweerde dat alle gebeurtenissen in de film ook daadwerkelijk gebeurd waren en dat alles waarheidsgetrouw was. Hierdoor kreeg ze heel wat kritiek, want heel wat details kloppen niet. Zo de karikaturale beelden van Hitler en het dagelijkse leven in het Parijs van 1942. Verder ook de talrijke clichés over de Joodse families en de danspartij in het kamp. Verder nog het feit dat de vader van Jo een verkoper en schilder van toeristische beeldjes zou geweest zijn terwijl hij in werkelijkheid een kleermaker was. Ook haar uitspraken waarin ze ongevoelige kijkers die niet zouden wenen bij het zien van La Rafle vergeleek met Hitler en diens praktijken werden haar niet in dank afgenomen.

Acteurs

Jean Reno

Dokter David wordt gespeeld door Jean Reno. Jean Reno werd geboren op 30 juli 1948 in Casablanca (Marokko) als don Juan Moreno y Herrera-Jimenez. Zijn ouders waren afkomstig uit Andalusië in Spanje maar vluchtten naar Marokko voor het Franco-regime. Jean Reno werd ontdekt door Luc Besson die hem hoofdrollen aanbood in Le Dernier Combat, in Le Grand Bleu, in Nikita en in Leon. Daarna speelde Jean Reno mee in Les Visiteurs van Jean-Marie Poiré. Omdat Jean Reno goed Engels sprak, maakte hij het ook in Amerika. Hij speelde naast Tom Cruise in Mission Impossible, naast Matthew Broderick in Godzilla (dat hij verkoos boven The Matrix), naast Robert de Niro in Ronin, naast Steve Martin in The Pink Panther en naast Tom Hanks in de Da Vinci Code. Door Le Grand Bleu verwierf hij ook bekendheid in Japan. In 2000 kreeg hij de European Film Award.

Gad Elmaleh

Vader Schmuel Weismann wordt gespeeld door Gad Elmaleh. Toen hij het scenario las, moest hij er om huilen. Zelf is Gad Elmaleh half Joods, half Marokkaan. Tijdens de Tweede Wereldoorlog beschermde Marokko de Joden. Dit was de redding voor hem en zijn familie. Meestal speelt Gad Elmaleh in comedies maar voor deze film maakte hij graag een uitzondering. Het was ook al lang een droom van hem om samen met Jean Reno te spelen. Beiden zijn geboren in Casablanca en iets onbeschrijfelijk verbindt hen. Gad Elmaleh speelde reeds in een film over de holocaust in "Train de vie" uit 1998.

Haar naam was Sarah

Over het Vélodrome d'Hiver werd ook geschreven door Tatiana de Rosnay. In haar "Elle s'appelait Sarah", in het Nederlands vertaald als "Haar naam was Sarah" , belandt de kleine Sarah ook op deze verschrikkelijke plaats. Het was door het enorme succes van het boek, dat in meer dan 30 talen werd uitgegeven en waar nadien ook een film van werd gemaakt, dat deze zwarte bladzijde uit de Franse geschiedenis onder de aandacht van het grote publiek kwam. Weinigen wisten wat er in 1942 in Parijs was gebeurd. Frankrijk was er niet erg fier over en trachtte de gebeurtenis in de doofpot te steken. In het boekje "Je vous écris du Vel d'Hiv", met een voorwoord van Tatiana de Rosnay, staan heel wat brieven en krabbeltjes van mensen uit het Vel d'Hiv. Deze krabbeltjes werden aan mensen die in en uit het Vel d'Hiv konden (brandweermannen, dokters, verpleegsters) meegegeven om de familie buiten gerust te stellen of om hen voedsel en kleren te vragen.

Beaune-La-Rolande

Beaune-La-Rolande was een transitkamp gelegen in het Franse departement Loiret. In datzelfde departement lagen ook het transitkamp van Pithiviers en dat van Jargeau. Beaune-La-Rolande ligt op zo'n 98 kilometer ten zuiden van Parijs. Het werd gebouwd in 1939 en gesloten op 4 augustus 1943. Het bestond uit 14 barakken en was omringd door prikkeldraad en uitkijktorens. De gevangenen die in Beaune-La-Rolande terechtkwamen werden later afgevoerd naar Drancy of naar Auschwitz.

Ontroerende film over een niet te vergeten gebeurtenis

Een prachtige, ontroerende film die iedereen moet gezien hebben om deze gebeurtenis van 16 juli 1942 in Parijs te begrijpen. Heel goede acteerprestaties van alle acteurs. De kinderen, allemaal gecast door Roselyne Bosch zelf, spelen erg overtuigend. Vooral de kleine Nono is super schattig en hartveroverend. De locaties zijn subliem nagebouwd. Storend element: de stem van de commentator. Eerst was het net of er stond een app op voor blinden en slechtzienden. Daarna werd duidelijk dat dit deel uitmaakte van de film zelf en gaandeweg raak je er wel aan gewend.
© 2016 - 2024 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.