Weekendpapa: een prentenpraatboek over echtscheiding

Weekendpapa: een prentenpraatboek over echtscheiding Als een kind meemaakt dat zijn of haar ouders gaan scheiden dan kan dit veel vragen en emoties oproepen. Het prentenboek Weekendpapa kan kinderen helpen om de veranderde thuissituatie onder woorden te brengen en het een plaats te geven. De zogenaamde praatvragen kunnen een aanzet zijn om een gesprek met een kind te starten. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of vijf.

Gegevens van het boek Weekendpapa

• Tekst: Nelleke Scherpbier
  • Illustraties: Anne Westerduin
  • Uitgeverij: Columbus
  • Gepubliceerd: 2006
  • Genre: kinderboek, prentenboek
  • Aantal pagina’s: 26
  • ISBN: 90 854 3035 6
  • Geschikt voor: leeftijd vanaf vijf jaar

Over de schrijver, Nelleke Scherpbier

Nelleke is geboren in 1981. Ze is dol op taal en vindt het heerlijk om met woorden te knutselen. Nelleke werkt als extern redacteur voor diverse uitgevers, haar specialiteit is kinderboeken. Verder schrijft ze prentenboeken met een thema voor kinderen en ze heeft haar medewerking verleend aan verschillende verhalenbundels. Nelleke heeft het schrijven niet van een vreemde, haar moeder is schrijver en illustrator Marianne Witvliet.

Over de illustrator, Anne Westerduin

Anne werd geboren in Oostende, ze is half Vlaams, half Nederlands. De liefde voor tekenen werd er eigenlijk met de paplepel ingegoten door haar vader. Hij maakte gebrandschilderde ramen voor bijvoorbeeld kerken. Anne heeft haar diploma Plastische kunsten behaald in Brugge. Eerst was ze vooral geïnteresseerd in de schilderkunst (olieverf, collages). Van een abstracte stijl ging ze naar een meer figuratieve stijl en uiteindelijk kwam ze terecht bij het maken van illustraties. Haar enthousiasme werd aangewakkerd door prentenboeken die ze voorlas aan haar kinderen. Anne heeft inmiddels al meer dan honderdvijfentwintig boeken geïllustreerd. Vaak werkt ze met olieverf op doek, dit is soms moeilijk om te combineren met het kleine formaat illustraties van boeken. Anne heeft verder een grote voorliefde voor pentekeningen.

Inleiding door Marja Bos-Meeuwsen (pedagoog)

De inleiding is geschreven voor papa's, mama's en opvoeders. Het boek is bedoeld om met jonge kinderen te kijken naar en te praten over een situatie waarin ouders niet meer bij elkaar wonen. Het boek Weekendpapa kan verwarde gevoelens bespreekbaar maken en het kan een troost zijn voor ouders die gescheiden leven en hun kinderen.

Als Jesse 's avonds op bed ligt, hoort hij dat zijn ouders ruzie met elkaar maken. Het gaat over geld en over de nieuwe schoenen van Jesse. Als Jesse naar beneden gaat omdat hij niet kan slapen, is zijn moeder heel aardig tegen hem. Op school vertelt Jesse tegen Daan dat zijn ouders ruzie maken. De ouders van Daan deden dat ook en zij zijn nu gescheiden.

's Avonds tijdens het eten vertelt Jesse allerlei dingen aan zijn vader en moeder, maar ze lijken niet te luisteren. Jesse krijgt een heel vervelend gevoel in zijn buik. Na het eten vertellen ze aan Jesse dat er wat gaat veranderen. De vader van Jesse gaat ergens anders wonen, in een flat. Jesse krijgt het heel koud tijdens het gesprek en hij wil weten waarom zijn ouders uit elkaar gaan. Het is omdat ze niet meer van elkaar houden. Jesse vindt het stom, hij wil gewoon bij allebei wonen.

Jesse denkt dat het door geld komt dat zijn ouders niet meer bij elkaar willen wonen en hij geeft het geld uit zijn spaarpot aan hen. Maar dat is het niet, het gaat niet om geld, het gaat erom dat zijn vader en moeder niet meer van elkaar houden en steeds ruzie maken. Op school denkt Jesse veel aan zijn vader en moeder en kan niet zo goed opletten. Hij vertelt aan zijn juf dat hij bang is dat zijn moeder ook weg zal gaan. De juf vindt het allemaal heel erg, maar ze weet zeker dat de moeder van Jesse niet weg zal gaan. Het is goed als Jesse daarover praat met zijn moeder.

Jesse gaat twee nachten per week naar zijn vader. Daar heeft hij een eigen kamer en mooi speelgoed. Maar hij mist de legotoren die hij in het andere huis aan het bouwen was. Hij mag van zijn vader naar zijn moeder bellen en ze wensen elkaar welterusten en geven een kus door de telefoon. De vader van Jesse legt uit dat al woont hij niet meer samen met de moeder van Jesse, ze toch zijn papa en mama blijven. Ze houden dan wel niet meer van elkaar, maar wel van Jesse. Jesse houdt ook van allebei.

Op de voorkant van het boek zie je een jongetje (Jesse), hij springt op een bed. Op het bed ligt een rood dekbed met witte beren. Het jongetje lacht en een man (de vader van Jesse) kijkt naar hem. Ook hij kijkt vrolijk. Op de achterkant van het boek staat een fragment uit het boek en beknopte informatie over de inhoud van het boek. Het boek start met een inleiding door een pedagoog, de informatie is bestemd voor ouders en andere opvoeders. Op ongeveer de helft van de pagina's in het boek vind je tekst. De schrijver heeft korte zinnen gebruikt, geen hele moeilijke woorden voor kinderen vanaf een jaar of vijf/zes. In het boek vind je voornamelijk paginagrote illustraties. De illustrator heeft gebruik gemaakt van olieverf. De kleuren rood, blauw en groen worden vaak gebruikt. Op de tekeningen zie je naast Jesse ook andere personen zoals zijn ouders, een klasgenootje, zijn juf. De illustrator heeft veel aandacht geschonken aan de gezichtsuitdrukkingen. Je ziet bijvoorbeeld Jesper die met een blij gezicht aan het praten is aan tafel. Zijn moeder kijkt de andere kant uit en zijn vader vertoont geen emotie op het gezicht en prikt een aardappel aan zijn vork. De laatste tekening laat Jesse zien met zijn vader. Ze liggen samen te slapen, het oogt als een vredig tafereeltje.

De tien praatvragen die in het boek voorkomen

1. Hebben jouw papa en mama wel eens ruzie? Wat denk je dan?
  2. Denk jij op school ook vaak aan papa en mama?
  3. Heb jij ook weleens zo'n verdrietig gevoel in je buik? Wanneer?
  4. Als je ouders gaan scheiden, voelt het alsof je een beetje twee stukjes wordt. Een stukje van papa en een stukje van mama. Heb jij dat ook?
  5. Denk jij ook weleens dat het jouw schuld is?
  6. Heb jij ook op school verteld dat je papa en mama gaan scheiden? Aan wie heb je het nog meer verteld?
  7. Ben jij ook weleens bang dat je alleen gelaten wordt? Waar ben je nog meer bang voor?
  8. Woon jij ook in twee huizen? Hoe vind je dat?
  9. Wil jij ook weleens bij papa zijn als je bij mama bent? Of andersom?
  10. Vind jij papa en mama ook allebei lief?

Een fragment uit het boek

Papa en mama brengen Jesse samen naar bed. Mama doet het licht uit.
Naast Jesse ligt Beer. 'Beer,' zegt Jesse, 'ik vind het stom dat papa weggaat.
Hij kan toch gewoon in de logeerkamer wonen? Hij hoeft toch niet gelijk
zo ver weg te gaan wonen, in een flat?' Beer zegt niets. Jesse aait hem zachtjes.
'Jij vindt het ook niks, hè Beer? Stil maar, ik help je wel. Mama heeft gezegd
dat we elke week twee nachtjes bij papa mogen logeren.

Mijn mening over Weekendpapa

Een echtscheiding zorgt voor zoveel emoties bij een kind en natuurlijk ook bij de ouders. Het is heel belangrijk dat het kind zijn vragen kan stellen, maar het is niet altijd gemakkelijk om alles uit te leggen. Dit boek kan daarmee helpen. Op de tekeningen kun je zien wat Jesse allemaal meemaakt en hoe hij zich voelt. In het verhaal lees je welke vragen er allemaal opkomen bij Jesse als zijn ouders gaan scheiden. Jesse is bijvoorbeeld bang dat nu zijn vader ergens anders gaat wonen, zijn moeder ook zal vertrekken. Gelukkig heeft Jesse een juf die hem geruststelt en hem aanraadt om met zijn ouders over dit soort angsten te praten. Ondanks dat de ouders van Jesse niet meer samen willen zijn, blijven ze elkaar steunen en Jesse voelt zich bij beiden veilig. In het verhaal komt ook naar voren dat het moeilijk kan zijn om in twee huizen te wonen. Ben je bij je vader dan mis je je moeder en andersom. Ook mist Jesse bepaald speelgoed, hij kan niet door met de legotoren die hij aan het bouwen is in het huis wat hij met zijn moeder deelt, als hij logeert bij zijn vader. Gevoelens worden in het boek besproken maar ook praktische zaken. Ik vind het een zeer goed boek waarin illustraties en tekst elkaar perfect aanvullen.
© 2014 - 2024 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.