Boekrecensie: Deborah Harkness: Allerzielen

Boekrecensie: Deborah Harkness: Allerzielen Een verhaal over een wereld waarin heksen, demonen en vampiers onder de mensen leven, zonder dat men daar weet van heeft. De verschillende schepsels willen alle drie één ding en dat is een betoverd manuscript, genaamd Ashmole 782, in handen krijgen. Het boek volgt een heks en een vampier, die verliefd op elkaar worden. Een liefde die niet mag zijn volgens een eeuwenoud verbond.

• Titel: Allerzielen
  • Auteur: Deborah Harkness
  • Uitgeverij: De Boekerij
  • Jaar: 2011
  • Oorspronkelijke titel: A Discovery of Witches (London, 2011)
  • Pagina’s: 651
  • Genre: Roman

Beschrijving

Diana Bishop is historica en doet onderzoek in de Bodleian-bibliotheek in Oxford. Terwijl ze het manuscript Ashmole 782 onderzoekt voelt ze dat het boek magie uitstraalt. In plaats van gebruik te maken van haar krachten om de magie te onderzoeken, laat ze het manuscript terugbrengen naar het depot. Diana stamt uit een machtige heksenfamilie, maar ze wil niets van magie en hekserij weten sinds de dood van haar ouders. Bij een volgend bezoek aan de bibliotheek merkt ze dat er opeens een heleboel heksen maar ook demonen en vampiers aanwezig zijn. De schepsels zijn aangetrokken door het betoverde manuscript en willen weten hoe Diana het in handen heeft gekregen. In de bibliotheek maakt Diana kennis met geneticus en vampier Matthew Clairmont. Hij neemt haar in bescherming tegen de andere schepsels. Ook hij blijkt interesse in het manuscript te hebben. Diana vraagt het manuscript opnieuw aan, maar Ashmole 782 wil niet uit het depot komen. Wanneer Diana wordt bedreigd verlaat ze samen met Matthew Oxford en gaan ze naar het huis van zijn moeder in Frankrijk. In Frankrijk proberen ze de zaken op orde te krijgen. Wat staat erin het manuscript en waarom zijn de verschillende schepsels er zo in geïnteresseerd? Waarom kon Diana het manuscript niet uit het depot krijgen? Maar bovenal wat gaan Diana en Matthew doen met de liefde die tussen hun is ontstaan? Een liefde die verboden is. Volgens een eeuwenoud verbond mogen schepsels namelijk niet met elkaar mengen in de angst dat ze door mensen worden ontdekt.

Personages

De hoofdpersonen in het boek zijn een historica en heks, Diana Bishop, en geneticus en vampier, Matthew Clairmont. Samen proberen ze de geheimen van het manuscript, Ashmole 782, te ontrafelen.
De bijrollen zijn weggelegd voor enkele vampiers, heksen en demonen. Mensen spelen eigenlijk geen rol in het boek.

Geschiedenis

De historie die in het boek voor komt heeft vooral te maken met wijn, voorwerpen, personen en belangrijke gebeurtenissen. Aan gezien Matthew rond de 1500 jaar oud is en verschillende studies heeft afgerond, heeft hij zich gedurende zijn bestaan veel contact gehad in de hogere kringen. Zowel vorsten, edelen als geleerden. Tevens heeft hij als ridder en soldaat in meerdere veldslagen gestreden. De historische voorwerpen zijn door Matthew verzameld en zijn zeer divers. Denk aan boeken, meubilair, juwelen en wetenschappelijke instrumenten.

Congregatie

De Congregatie bestaat uit 9 leden: drie heksen, drie vampiers en drie demonen. Eeuwen geleden heeft de congregatie een verbond gesloten. In dat verbond staat dat de verschillende wezens niet met elkaar om mogen gaan. Ze vinden dat omgang met elkaar het risico vergroot om door mensen ontdekt te worden. Wanneer wezens zich niet aan het verbond houden worden ze zwaar gestraft.

Het manuscript

Ashmole 782 is een belangrijk, maar betoverd manuscript voor heksen, vampiers en demonen. Het manuscript is al jaren verdwenen. Niemand weet precies wat er instaat. Sommigen denken dat het te maken heeft met het verleden en de toekomst o de voortplanting van de heksen, vampiers en demonen. Anderen denken dat het grimoire is. Welke geheimen erin staan laat de auteur nog niet weten.

Mening

Een heerlijk boek om te lezen als je van boeken over heksen en vampiers houdt, maar ook van historie, mysterie, romantiek en spanning. Het boek is een echte pageturner en smaakt naar meer. De vergelijking met de Twilight-serie, die sommigen maken, komt bij mij echt niet binnen. Allerzielen is een boek met meer niveau en volwassenheid. De auteur blijkt duidelijk kennis te hebben van de geschiedenis en heeft dit op een prettige manier in het boek verwerkt, waardoor het voor een groot publiek goed te lezen is. De auteur maakt gebruik van het Frans. Soms wordt dit vertaald, maar soms ook niet. De Franse zinnen vormen echter geen belemmering om het verhaal te begrijpen. Jammer dat er een aantal taalfouten in het boek voorkomen. Gelukkig maakt dat het verhaal niet minder leuk. Het boek heeft een open einde, maar gelukkig gaat het verhaal van Diana en Matthew verder in het vervolg: De schaduw van de nacht.

© 2012 - 2024 Miniem84, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.