Boekrecensie: Sam en Snibbel willen even niet druk zijn

Boekrecensie: Sam en Snibbel willen even niet druk zijn Kinderen krijgen heel wat prikkels tot zich gedurende de dag. Om ontspannen te kunnen slapen is het belangrijk om de indrukken van de dagelijkse dingen los te laten. Sam en Snibbel willen even niet druk zijn is een voorleesverhaaltje met een ontspanningstruc om de dagelijkse drukte van een kind te doorbreken. Het verhaal is geschikt voor kinderen tussen de vijf en de elf jaar, maar ook oudere kinderen en volwassenen kunnen de ontspanningsoefening gebruiken.

• Titel: Sam en Snibbel willen even niet druk zijn
  • Tekst: Cynthia Ringeling
  • Illustraties: Rieteke van Bokhorst
  • Uitgeverij: de Firma Uil
  • Jaar: 2011
  • Pagina’s: 31
  • ISBN: 978 90 817474 0 0
  • Genre: kinderboek, prentenboek
  • Prijs: rond de 15 euro

Over de schrijver, Cynthia Ringeling

Cynthia is fysiotherapeute en het is haar eerste kinderboek. Het idee voor een volgend boek is er al. De oefeningen in Sam en Snibbel willen even niet druk zijn, zijn eigenlijk geschikt voor iedereen. Ook pubers hebben vaak veel drukte in het hoofd, waarschijnlijk is het tweede boek gericht op deze doelgroep. Cynthia noemt Sam en Snibbel willen even niet druk zijn een psychosomatisch fysiotherapeutisch boek. Op YouTube kun je een kort interview vinden met Cynthia.

Titelverklaring van Sam en Snibbel willen even niet druk zijn

Het verhaal gaat over Sam die wel eens druk is, zoals bijna ieder kind wel eens is. Zijn knuffel Snibbel helpt hem met een trucje om de indrukken van de dagelijkse dingen los te laten.

Sam voelt zich niet fijn, hij voelt zich druk in zijn lijf en in zijn hoofd. Op school lukt het niet om rustig te blijven zitten, maar ook thuis rent hij telkens heen en weer. Hij denkt van alles tegelijk, wat hij moet gaan doen, of hij zijn vriendje wel of niet wil bellen. Hij voelt zich druk, maar hij voelt ook verveling. ’s Avonds als hij niet kan slapen, ploft oude knuffel Snibbel op het bed van Sam. Snibbel is er altijd als Sam hem nodig heeft. Snibbel legt aan Sam uit dat druk zijn erbij hoort, kinderen zien veel, horen veel, beleven van alles en moeten van alles. Dat is leuk, maar soms blijft al die drukte in je hoofd zitten zoals bij Sam.

Sam weet een goeie truc om ervoor te zorgen dat Sam zich niet meer druk zal voelen. Dat hij rustig kan zijn in de klas, maar ook als hij ’s avonds in bed ligt. Snibbel vertelt dat de truc niet moeilijk is maar dat Sam het alleen elke dag even moet doen. Net als tandenpoetsen. Sam moet zijn ogen dicht doen en zijn hoofd is als een bak vol knikkers. Het volle hoofd moet leeggemaakt worden door alle gedachten over van alles en nog wat als knikkers uit het hoofd te gooien. En als er weer een knikker in wil, dan moet Sam deze opnieuw weggooien. Daarna laat Snibbel een tekening zien van Sam, ook staan er nummers op de tekening. Sam moet op zijn bed gaan liggen en Snibbel gaat langzaam praten. Hij stelt allemaal vragen aan Sam. Of hij voelt hoe hij in bed ligt, of hij zijn hakken voelt liggen op bed, zijn benen, zijn rug, zijn armen en zijn hoofd. Na deze vragen moet Sam zich helemaal slap maken van top tot teen. Sam moet de verschillende delen van zijn lichaam een voor een hard maken en dan weer zacht maken. Zijn rechterbeen, zijn linkerbeen, zijn buik, zijn linkerarm, zijn rechterarm en tot slot zijn gezicht. Daarna mag Sam zijn lichaam gewoon lekker laten liggen en mag Sam al die knikkers met gedachten uit zijn hoofd gooien en zogenaamd in een pot doen. Zijn hoofd krijgt daardoor rust, een pauze.

In het begin vindt Sam het moeilijk om de truc te doen, hij voelt zich druk in zijn hoofd en heeft eigenlijk helemaal geen zin om te gaan liggen. Maar druk zijn vindt hij niet leuk dus doet hij wat Snibbel hem heeft verteld. Hard en zacht maken kan altijd, ook als Sam zich druk voelt in de klas. In Sam zijn hoofd is nu ruimte om naar nieuwe dingen te luisteren en te kijken en om nieuwe dingen te doen.

Op de voorkant een afbeelding van een jongetje en een dier dat doet denken aan een konijn. Allebei hebben ze een S op hun buik staan, bij het konijn lijkt het alsof de S onderdeel is van het teken Yin en Yang. Beiden kijken vrolijk. De woorden Sam en Snibbel zijn royaal afgebeeld, de rest van de titel (willen even niet druk zijn) staat iets kleiner afgebeeld. Op de achterkant van het boek korte informatie over de inhoud. Op de schutbladen vind je ook weer het jongetje en het konijn. Op een van de eerste pagina’s kan een kind zijn naam invullen. Dit boek is van… en onderaan staat: Ik gebruik het als ik druk ben. Linker- en rechterpagina horen telkens bij elkaar, de ene keer een tekening links, de andere keer rechts. Het zijn tekeningen met frisse kleuren op een spierwitte achtergrond. Sam heeft het hele boek door dezelfde trui aan, blauw met daarop een grote letter S. Op de tekeningen kun je goed zien wanneer Sam zich druk voelt, in ballonnetjes zie je waar hij allemaal aan denkt. Ook kun je zien hoe hij de knikkers uit zijn hoofd gooit en hoe ze in een denkbeeldige pot terechtkomen. Bij iedere tekening hoort tekst, korte zinnen, geen moeilijke woorden voor kinderen vanaf een jaar of zes.

Twee fragmenten

‘Ja, gek eigenlijk,’ zegt Sam. ‘Mamma zegt wel eens dat ik niet goed kan luisteren. Maar ik hoor haar soms gewoon niet. En als ze boos wordt, snap ik niet waarom. En de juf zegt steeds dat ik stil moet gaan zitten in de klas, maar ik vind stil liggen in bed soms al moeilijk. Ik vind dat zo vervelend, Snibbel!’

Sam ziet de tekening die hij van Snibbel gekregen heeft en legt hem op zijn nachtkastje. Hij begint met de truc. Hij doet precies wat Snibbel hem net vertelde. Dus 1, 2, 3, 4, 5 en 6…. En ja… hij voelt echt iets! ‘Hé, ik voel mijn hakken echt liggen, gek zeg! Ik voel nu echt mijn benen liggen. En ik kan ze zacht, hard en weer zacht maken, grappig!’ ‘Ik voel me helemaal zachter en rustiger. Lekker zo. In mijn hoofd is het nu niet druk. Fijn dat ik nu niks meer hoef te doen, ik kan lekker blijven liggen,’ denkt Sam.

Voor welke leeftijd?

Het is een verhaal voor kinderen vanaf vijf tot ongeveer elf jaar.

Je kunt een kind deze ontspanningsoefening zonder verhaal laten doen, maar juist de combinatie met het verhaaltje over Sam en zijn knuffel Snibbel is zo goed. De tekeningen maken het compleet, je kunt bijvoorbeeld op een tekening zien hoe Sam een vuist maakt van zijn hand en daarna zijn arm weer zacht en slap maakt. Tijdens het verhaal kom je een tekening tegen met alle punten die het kind door moet nemen, ook kom je na het verhaal deze tekening tegen. Je kunt de tekening zelf maken en bij het bed van een kind neerleggen of eventueel de laatste bladzijde uit het boek halen. Ik vind het boekje een aanrader!
© 2012 - 2024 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.