Crazy Sexy, een positief boek over (over)leven met kanker

Crazy sexy is een uiterst positief boek over het leven met en of na kanker. Het is voor mensen die nog in de behandelingen zitten, zij die dat traject al hebben gehad of die door de wetenschap ongeneeslijk ziek zijn verklaard. Het maakt kanker niet mooier dan het is, maar geeft wel een positieve impuls. Het boek steekt vooral in op een plezierig waardevol leven: met kanker, na kanker of tijdens de kanker. En waar dat kan.

Crazy sexy Cancer Survivor

De schrijver van Crazy sexy (oorspronkelijk Survivor) is Kris Carr. Zij kreeg in 2003 op Valentijnsdag te horen dat ze aan kanker leed. Een zeldzame vorm ook nog wel. De toen nog jonge actrice en fotografe in spe woonde in New York. Ze kreeg te horen dat haar kanker was uitgezaaid in longen en lever en dat er geen enkele remedie noch behandeling voor was. Wel bleek dat het een langzaam groeiende sarcoma was. Die is kanker die het zachte weefsel, zenuwen, spieren, gewrichten en botten aantasten. En waaraan maar weinig mensen lijden.

Focussen op positieve dingen tijdens de kanker

Ze wilde zich eerst bezuipen zoals iedere kankerpatiënt dat waarschijnlijk wil als je de diagnose krijgt. Maar ze besloot dat ze zich op iets anders moest focussen en zich wenden tot wat ze altijd gebruikte in moeilijke tijden namelijk haar creativiteit Ze begon haar verhaal te documenteren. Niet alleen op papier, maar ook met de camera. Dit verhaal noemde ze Craxy Sexy Cancer. De reden die ze daarvoor geeft is de volgende:’Als ik met dit kreng moest leven, wilde ik niet verwelken, me verstoppen of me een afdankertje voelen. Ik moest lachen, gieren en brullen. Die titel gaf me de vrijheid om me normaal te voelen en weer te kunnen grinniken, terwijl het creatieve project me iets productiefs en tastbaars gaf om mijn toekomst aan te verankeren.’Het resultaat werd een film en twee boeken. Het eerste heette Crazy Sexy Cancer Tips, het tweede Crazy Sexy, passievol (over)leven met kanker.

Zoeken naar de kracht in jezelf

Het boek doet vooral een beroep op de kracht in jezelf. Maar het geeft ook hoop. Zo zegt ze in haar boek ergens: Het leven zelf is al één grote terminale ziekte. Kankerpatiënten zijn zich daarvan gewoon meer bewust.’

Onderwerpen

In het boek wordt een groot aantal onderwerpen aangesneden. Ze begint met te zeggen dat de lezer iedere keer opnieuw moet zeggen dat hij of zij “het’ kan. Daarnaast komen zaken aan de orde als:
  • Omgaan met angst
  • Ademhalen en visualiseren
  • De beste artsen en andere experts om je heen verzamelen en tips voor omgang met medici, wilsverklaringen, verwachtingen en prioriteiten stellen
  • Het filteren van alle goede informatie die je op internet krijgt maar ook van vrienden
  • Hulporganisaties die je bij kunnen staan
  • Het inroepen van hulp omdat je kanker niet even alleen doet
  • Het oprichten van een kankerclubje
  • Vertel je wel of niet dat je kanker hebt?
  • Omgaan met domme opmerkingen over je kanker of over hoe je eruit ziet (je bent toch veel te jong voor kanker of je ziet er helemaal niet ziek uit, of ja kanker komt altijd weer terug he?)
  • Je bent je ziekte niet
  • Het leren aangeven van grenzen
  • Het nut van bewegen en prettige lichaamsbehandelingen, gezonde voeding en bijvoorbeeld yoga
  • Het belang van liefde

Dingen waar je blij van wordt bij of na kanker

Ook gaat ze heel erg in op het belang van het zoeken naar zaken waar je blij van wordt. Doe alles wat je altijd hebt willen doen, maar zoek vooral naar manieren die je vreugde geven. Of het nu is door het lezen van een goed boek, een koffieafspraak met een vriend, een wandeling door de natuur of een grote reis.

Lijstjes

In het boek staan na elk hoofdstuk lijstjes die je kunt invullen om zo te kijken naar hoe je er zelf voorstaat en wat je wilt. Zo is het werk ook een naslagwerk en een soort bewustzijn.

Voedsel en streven naar een dieet met een hoge pH

In het boek beschrijft Carr dat ze veganist is en grotendeels alleen maar raw food eet. Ze adviseert verder om zoveel mogelijk verse en biologische groenten en fruit te eten. Ook gaat ze in op het belang van een dieet met een hoge Ph, een zogenaamde basische dieet. Haar dieet is streng en zal niet voor de doorsnee kankerpatiënt te doen zijn of mensen zullen dat niet willen. Ook mogen koffie, frisdrank en energydrinks niet in haar dieet. Verder pleit ze ervoor om vis, vlees en gevogelte te laten staan.

Uiterlijk tijdens en na kanker

Ook een heel hoofdstuk over je uiterlijk tijdens en na kanker. Van het kaal worden tot de broze huid, van alle littekens van operaties tot bestralingsbrandmerken. Ook geeft ze tips om een nieuwe jij uit te vinden en aanbevelingen voor heerlijke baden, goede make-up en schoonheidsslaapjes.

Daten met kanker

Opvallend is het hoofdstuk over daten terwijl je kanker hebt. Want niet iedereen met de ziekte heeft een vaste partner en dat betekent dus dat je als single ook die zaken niet moet vergeten. Mag je dan met je zieke lijf een one night stand hebben of kan dat niet meer? Zij geeft aan dat dit zeker moet als je daar zin in hebt. Maar ze geeft ook tips voor als de kleren dan uit moeten. Hoe gaat dat, wanneer zeg je dat je de ziekte en behandelingen hebt of hebt gehad?

Oordeel

Crazy Sexy is een uiterst positief boek als je kanker hebt of hebt gehad. Het geeft je eyeopeners waar je eerder waarschijnlijk niet aan hebt gedacht. Soms is het ook wel een zweverig boek. Voor mensen die niets met spiritualiteit hebben bijvoorbeeld, zijn sommige hoofdstukken iets te veel van het goede. Maar die hoofdstukken kun je gewoon overslaan en naar het volgende gaan. Wat het boek je sowieso leert is om niet dogmatisch te zijn, dus ook Carrs aanbevelingen kun je naar eigen inzicht en goeddunken naleven of niet. Ik heb het tijdens mijn ziekte gelezen en had er veel aan.

Quotes

'Laten we het beestje bij de naam noemen: als je kanker hebt, barst de hel los. Je leven is voor altijd anders en er is altijd een soort maagdelijkheid die de kanker je heeft ontnomen. Maar toch zijn er zo veel mensen die het hebben meegemaakt en die zweren dat kanker het beste is geweest wat ze ooit is overkomen. Waarom? Als je het toelaat zal kanker je naar je nulpunt brengen en je leren leven zoals je nog nooit geleefd hebt.'
© 2015 - 2024 Singalees, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.