Boekrecensie: Nee! Een boek over Nee en Ja zeggen

Boekrecensie: Nee! Een boek over Nee en Ja zeggen Dit boek wordt gepresenteerd als een licht en humoristisch prentenboek over weerbaarheid. Het is goed om kinderen te leren op de juiste momenten Nee en Ja te zeggen, zonder ze bang te maken voor mensen die kwaad in de zin hebben. Wanneer zeg je Nee en wanneer zeg je Ja en ook belangrijk: hoe zeg je het? De tekst is van Sanderijn van der Doef, de illustraties zijn gemaakt door Marian Latour.

• Titel: Nee! Een boek over Nee en Ja zeggen
  • Tekst: Sanderijn van der Doef
  • Illustraties: Marian Latour
  • Uitgeverij: Ploegsma
  • Jaar: 2009
  • Pagina’s: 40
  • ISBN: 978 90 216 6579 5
  • Genre: kinderboek, prentenboek
  • Prijs: 14,95 euro

De schrijver, Sanderijn van der Doef

Sanderijn is psychologe en seksuologe. Tot 1990 heeft ze in de onderwijsresearch gewerkt aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna was ze tot 2000 verbonden aan de Rutgers Stichting, tegenwoordig heet dit de Rutgers Nisso Groep. Sanderijn hield zich bezig met de seksuele ontwikkeling en de seksuele opvoeding van kinderen en adolescenten. Vanaf 2000 werkte ze bij het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) als senior-medewerker en trainer (binnen de afdeling Relaties en Seksualiteit). Sinds 2007 werkt Sanderijn bij de World Population Foundation (WPF) en sinds enkele jaren werkt ze ook als seksuologe in een eigen praktijk. Sanderijn heeft diverse voorlichtingsboeken geschreven, voor kinderen, voor adolescenten en voor ouders. Ben je ook op mij? werd in 1996 bekroond met de Kinderboekwinkelprijs. In 2007 kwam haar boek OUT! Alles over homoseksualiteit uit. Dit boek schreef ze samen met Bas Maliepaard. Sanderijn heeft voor het onderwijs diverse voorlichtingsmaterialen ontwikkeld, bijvoorbeeld een lesmap voor groep 1 tot en met 8 van het basisonderwijs over Relaties en Seksualiteit.

De illustrator, Marian Latour

Marian Latour wist al op jonge leeftijd dat ze tekenaar wilde worden. Ze volgde de vakken tekenen en Engels op de lerarenopleiding aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Daarna heeft ze korte tijd in Duitsland gewoond, hier exposeerde ze af en toe met schilderijen en etsen. Toen ze terugkwam in Nederland koos ze definitief voor het illustratievak. In 1990 begon ze officieel als zelfstandig illustrator. Tegenwoordig werkt Marian veel voor educatieve uitgeverijen en maakt ze illustraties voor het NIGZ, Trimbos-instituut en Veilig Verkeer Nederland. Marian werd vooral bekend door de illustraties in de voorlichtingsboeken van Sanderijn van der Doef (Ben jij ook op mij? en Ik vind jou lief).

De inhoud van dit boek

Nee en Ja zeggen lijkt misschien gemakkelijk maar dat is niet altijd zo. Soms weet je niet of je Ja of juist Nee moet zeggen. Als je altijd Ja zegt dan vinden mensen je waarschijnlijk erg lief maar Nee zeggen kan heel belangrijk zijn, bijvoorbeeld om te laten merken dat je iets niet wilt. Wie goed Nee kan zeggen, kan ook goed Ja zeggen.

Nee kun je op heel veel manier zeggen. Als je boos bent klinkt het kort en krachtig, of lang en hard. Vind je iets een beetje eng dan klinkt je Nee meestal zacht. Nee betekent stop!, wil ik niet, ik wil liever iets anders.

Ja, zeg je tegen dingen die leuk zijn, het lijkt veel gemakkelijker om Ja te zeggen. Je zegt Ja als je blij bent, als je verlegen bent, maar ook als je niet zoveel zin hebt om iets te doen maar het toch gaat doen (Jahaaaa).

Nee zeg je tegen dingen die niet leuk zijn, maar soms moet het dan toch. Soms zijn dingen niet leuk maar zijn wel goed voor je of gezond. Door Nee te zeggen kun je soms wel dingen veranderen. De groente kan misschien op een andere manier klaargemaakt worden zodat je het wel lust. Heb je geen zin in tandenpoetsen dan kan een liedje dat je moeder zingt tijdens het poetsen het wat leuker maken. Als je Nee zegt kunnen mensen gaan kijken of er iets veranderd kan worden, daarom is het Nee leren zeggen heel belangrijk.

Dieren kunnen ook Ja en Nee zeggen, ze gebruiken natuurlijk geen woorden maar dierentaal. Een hond kan duidelijk laten merken dat hij graag wil buitenspelen, een kat kan laten zien dat ze graag een kattensnoepje wil. Als ze iets niet willen laten ze het ook duidelijk zien. Een poes krijgt een dikke staart, als een hond niet naar buiten wil zal hij weerstand bieden. Gelukkig kunnen wij praten, zeggen dat je iets wel of niet wilt.

Als iemand Nee zegt dan betekent dit dat iemand iets niet wil. Plagen is niet altijd leuk, stop als iemand Nee zegt. Ook al wil je soms doorgaan, het is beter om te stoppen als iemand Nee zegt.

Er zijn momenten dat je heel duidelijk Nee moet zeggen. Bijvoorbeeld als iemand je dwingt om iets te doen wat je niet wilt. Je moet het altijd zeggen, anders weet de ander het niet en verandert er niets. Met Nee zeggen kun je bijvoorbeeld ook andere kinderen helpen als deze gepest worden. Dan weten mensen dat ze moeten stoppen of dat er dingen moeten veranderen. Nee zeggen is heel belangrijk als iemand jouw billen wil aanraken of als iemand je vraagt om zijn billen aan te raken. Het is belangrijk dat je weet wat je moet zeggen als er bijvoorbeeld iemand vraagt of je een snoepje wilt, of als iemand vraagt om de weg te wijzen. Zeg dat je geen snoepjes aan mag nemen van vreemden, zeg dat je jouw moeder gaat halen om de weg te wijzen.

Er zijn leuke geheimen en niet-leuke geheimen. Leuke geheimen zoals een cadeautje voor Moederdag wil je niet doorvertellen omdat ze leuk zijn. Niet-leuke geheimen moet je altijd vertellen. Ook al zegt iemand dat er iets naars met je zal gebeuren als je het doorvertelt. Vertel het aan je ouders of aan je juf, zodat zij je kunnen helpen.

Op de voorkaft een jongen die roept. Boven zijn hoofd staat de titel: Nee! De illustratie loopt door op de achterkaft, hier staat een meisje afgebeeld, boven haar hoofd: Ja. Op de achterkant staat in het kort wat je kunt verwachten van dit boek. Op de schutbladen vind je in heel veel lettertypen de woorden Nee en Ja. In dit boek vind je paginagrote kleurentekeningen. Bij iedere illustratie vind je tekst, zo'n vier tot twinting zinnen per pagina. Het zijn korte zinnen en de tekst is goed te volgen voor kinderen vanaf een jaar of vijf/zes.

Twee fragmenten

Fragment 1

Je vriendje vraagt: Zullen we lekker op de muren krijten? Ja, wat een leuk spelletje! Maar de vorige keer werd mama heel boos. Misschien toch maar niet… nee.

Fragment 2

Wat zou je doen als mama er nog niet is na schooltijd en een vreemde mevrouw of meneer komt naar je toe om je naar huis te brengen? Je kunt naar de juf lopen om te vragen wie die mevrouw of meneer is. Je kunt ook zeggen: Ik blijf op mama wachten. Wat zou jij zeggen?

Voor welke leeftijd

Een voorleesboek voor kinderen vanaf vijf tot en met acht jaar.

Wat een goed kinderboek over dit onderwerp. Het is luchtig geschreven maar ik denk dat de inhoud van dit boek toch veel indruk zal maken op een kind. Een kind zal weerbaarder zijn als je dit boek hebt doorgenomen. Lees het overdag voor en niet voor het slapengaan. Aan het einde van het boek wordt het kind verzocht om te laten horen hoe goed het al Nee kan zeggen en daarna hoe goed het Ja kan zeggen.
© 2011 - 2024 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.