De Duivelsbijbel: het verhaal

De Codex Gigas is het grootste historische handschrift ter wereld. De legende gaat dat een monnik alle kennis van de wereld in één boek wilde omvatten. Door zijn ziel aan de duivel te verkopen, lukte het de monnik om de Codex Gigas in één nacht te schrijven. De bijnaam Duivelsbijbel is dan ook niet ongepast. De Duitse schrijver Richard Dübell schreef een boek over de strijd om de Duivelsbijbel, althans, hoe dat zou kunnen zijn gegaan!

De gegevens

• Titel: De Duivelsbijbel
  • Oorspronkelijke titel: Die Teufelsbibel
  • Auteur: Richard Dübell
  • Uitvoering: paperback
  • Aantal pagina’s: 544
  • Genre: historische thriller

Het boek begint in 1572 met de achtjarige Andrej en zijn ouders. Zijn vader is alchemist en is samen met zijn gezin naar een vervallen klooster gereisd om daar te zoeken naar het machtigste boek ter wereld: de Duivelsbijbel. Helaas is iemand hem voor geweest en dit feit moet hij met de dood bekopen. Bij het klooster is zijn zoon Andrej namelijk getuige van de brute moord op tien mensen, waaronder zijn ouders. Voor zijn ogen worden ze door een waanzinnige monnik met een bijl vermoord. Andrej weet te ontsnappen aan de dood en vlucht.

Tien jaar later heeft Andrej zijn onderkomen gevonden bij een alchemist die in dienst is van keizer Rudolf II in Praag. Als deze alchemist wordt gezocht voor oplichterij, wordt Andrej gevangen genomen. Hij hoopt zichzelf vrij te pleiten door het verhaal van de Duivelsbijbel te vertellen. De keizer is geboeid en laat Andrej in leven als zijn verhalenverteller. De legende gaat dat de Duivelsbijbel de bezitter alle kennis en macht van de wereld geeft en dus is de keizer niet de enige geïnteresseerde.

Rond de 16de eeuw ontstond een geloofsstrijd tussen katholieken en de toen nog jonge groep protestanten. Deze laatste groep begon zich tegen het katholieke geloof af te keren en starten (stiekem) hun eigen geloofsgemeenschappen. De katholieken zagen dit als een uiteenvallen van het christendom en probeerden met man en macht de situatie in te dammen. Er volgden ketterverbrandingen, hagenpreken werden verboden en het enige geloof was het katholieke geloof.
Een groep kardinalen ziet deze ondergang van het christendom ook. Zij zien in de Duivelsbijbel een oplossing voor alle ‘problemen’ en daarom willen ook zij deze Codex Gigas in handen krijgen. Zij sturen pater Xavier op pad. Deze monnik weet door list en bedrog op het spoor van de Duivelsbijbel te komen en hij reist af naar Praag.

Voor Xavier in Praag aankomt, gaat hij op bezoek bij een oude vriend van hem, meneer Wiegant. Hij heeft een vermoeden dat zijn dochter iets te maken heeft met de Duivelsbijbel. Agnes Wiegant blijkt zijn dochter toch niet te zijn en samen met haar beste vriend en tevens haar grootste liefde gaat ook zij op zoek naar de waarheid!

Recensie

Richard Dübell vertelt in zijn boek de Duivelsbijbel een verhaal over een machtig boek, door de duivel zelf geschreven. Hij, nog andere mensen, weten of dit verhaal waar is en dus zal het een legende blijven tot de waarheid naar boven komt. Desalniettemin schrijft Dübell een geweldige historische thriller over de strijd om de Duivelsbijbel. De vele verhaallijnen maken het boek zowel spannend, als soms verwarrend. De personages zijn voor het overgrote deel verzonnen, maar vele zijn ook historische figuren. Niet alle personen hebben in dezelfde tijd geleefd, toch worden deze figuren door het boek heen allemaal gebruikt. Hieraan kun je merken dat het boek fictie is, echter is dit niet zeer storend.

Dübell heeft een vlotte schrijfstijl en weet het verhaal goed over te brengen. Vooral het begin kan een struikelblok zijn voor mensen die niks hebben met veel verhaallijnen. Het is echter slim om door te lezen. Naarmate het verhaal vordert, bouwt Dübell de spanning op en krijgen de verhaallijnen meer samenhang. Je gaat meevoelen met de personages en je kunt je goed inleven in hun situaties. De auteur weet de spanning vast te houden en deze te laten ontpoppen in een zinderend einde. Het einde is zowel open, als gesloten en laat aan je eigen fantasie over of je het verhaal gelooft of niet.

Het boek is absoluut aan te raden voor mensen die van historie, spanning en veel verhaallijnen houden! Voor mensen die bang zijn dat de duivel te veel ter sprake komt, wees gerust, het gaat wel om de duivelsbijbel, maar het leven van de hoofdpersonen is belangrijker!

Het vervolg op de Duivelsbijbel is: de Wachters van de Duivelsbijbel.
© 2010 - 2024 Maria_louise91, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.