Jongensboek: Mees Kees van Mirjam Oldenhave

De boeken over Mees Kees van Mirjam Oldenhave zijn heerlijke boeken voor kinderen, maar ook voor ouders om voor te lezen. Ze zijn namelijk heel grappig en heel snel geschreven. Er gebeurt altijd wat. Ondertussen gaat het ook over vriendschap en het verliezen een ouder. Met drie mannelijke hoofdrolspelers, zijn deze boeken heel geschikt voor jongens.

Mees Kees

• Gegevens van de serie Mees Kees
  • Auteur: Mirjam Oldenhave
  • Illustrator: Rick de Haas
  • Uitgeverij: Ploegsma
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar

Over Mirjam Oldenhave

Mirjam Oldenhave (1960) volgde een opleiding tot dramatherapeut, waarna ze tien jaar toneel- en muziekles gaf aan zeer moeilijk opvoedbare kinderen. Oldenhave heeft behalve Mees Kees nog heel veel andere boeken geschreven, zoals 'Donna Lisa' en' Belly B. Ze kreeg een Vlag en Wimpel van de Griffeljury voor 'Donna Lisa', voor 'Mees Kees – De sponsorloop' en voor 'Mees Kees gaat verhuizen. Van 'Klem!' en 'Belly B.' werden schoolmusicals gemaakt. Op uitnodiging van het CPNB schreef Oldenhave het kinderboekenweekgeschenk van 2010, 'Mees Kees in de gloria'.
Naast het schrijven speelt Mirjam accordeon in een bandje, waarmee ze ook optreedt.

Over Rick de Haas

Rick de Haas (1960) is het meest bekend is van de tekeningen bij Mees Kees. Soms maakt hij ook tekeningen bij verhalen die hijzelf geschreven heeft. Bijvoorbeeld de prentenboeken over Elmo, een jongen die met zijn hond in een vuurtoren woont. Er zijn inmiddels vier prentenboeken over Elmo verschenen. De Haas illustreert ook de boeken van Martine Letterie.

Het verhaal van Mees Kees

De klas waar Tobias in zit, is niet de makkelijkste. Eigenlijk is het een pittig klasje. Als de juf met zwangerschapsverlof gaat, is het dan ook niet eenvoudig om een vervanger te vinden die het langer dan een paar dagen volhoudt. Uiteindelijk zet Dreus, het hoofd van de school, een stagiair voor de klas, Kees genaamd. De klas noemt hem al snel Mees Kees. Deze jonge student weet wél hoe hij de bijzonder leerlingen van groep aan moet pakken. Op zijn unieke en vaak ontroerende manier, weet hij de kinderen van alles te leren.

Overleden vaders

Als Mees Kees erachter komt dat Tobias' vader is overleden en de moeder van Tobias van verdriet nauwelijks uit bed komt, neemt hij Tobias onder zijn hoede. Zo neemt hij elke dag een extra omeletje mee voor hem, gebakken door de moeder van Mees Kees. Hij woont in het begin van de serie namelijk nog thuis bij zijn moeder, de vader van Mees Kees leeft ook niet meer. De moeder van Mees Kees trekt zich het lot van Tobias ook aan. Als Tobias griep krijgt en zijn moeder niet voor hem kan zorgen, mag hij een paar dagen bij de moeder van Mees Kees logeren.

Rolverdeling in de klas

De kinderen in de klas van Tobias hebben elk hun eigen rol. Bijvoorbeeld Sammy, een jongen met dyslexie, Jackie, een meisje dat nooit stil kan zitten en daarom op een skippybal zit in plaats van op een gewone stoel, Rashida, een heel verlegen meisje en Tom, een studiebol. Hij is slimmer dan Mees Kees én slimmer dan Dreus. Mees Kees weet op alles wat er speelt in de klas een vaak bijzondere oplossing te vinden. De band tussen hem en Tobias is heel mooi, soms ontroerend als Tobias probeert over zijn vader te praten. Dat lukt hem meestal niet, maar Mees Kees blijft altijd begripvol en geduldig.

Afzonderlijk te lezen

Elk deel van de Mees Kees-serie vormt een afgerond verhaal. Zo gaat de klas op kamp, treden ze op met een rekenrap tijdens de eindmusical en helpen ze Mees Kees verhuizen en. De delen zijn afzonderlijk te lezen.

Verfilmd

Er zijn inmiddels ook enkele films verschenen over Mees Kees. De eerste film, getiteld 'Mees Kees', ging in 2012 in première en trok ruim 600.000 bezoekers

Welke delen zijn er:

• Mees Kees - Een pittig klasje (2006)
  • Mees Kees - Op de kast (2007)
  • Mees Kees - De rekenrap (2008)
  • Mees Kees - Op kamp (2009)
  • Mees Kees - De sponsorloop (2010)
  • Mees Kees - In de gloria (2010, kinderboekenweekgeschenk)
  • Mees Kees gaat verhuizen (2011)
  • Mees Kees Filmeditie (2012, bevat de eerste twee boeken uit de reguliere reeks)
  • Het grote Mees Kees doeboek (2013)
  • Mees Kees - Bloedjelink (2013)

Mijn mening over Mees Kees

De boeken over Mees Kees zijn erg leuk om te lezen en heel grappig. De illustraties zijn vaak ook grappig en passen goed bij de verhalen. Door de verscheidenheid van de kinderen valt er altijd genoeg te beleven en te lachen. Als volwassene kan het soms wat overdreven en stereotype overkomen, maar dat overheerst nooit. Doordat de belangrijkste personages jongens zijn, die ook nog eens behoorlijk ondernemend zijn, spreken deze boeken jongens erg aan.
© 2014 - 2024 Fiep, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.