Naar een financieel onbezorgd leven - Annemarie van Gaal

Naar een financieel onbezorgd leven - Annemarie van Gaal Behoor je niet tot de happy few die rijk is? Toch kun je best een financieel onbezorgd leven hebben. Dat vindt Annemarie van Gaal, succesvol ondernemer op financieel gebied. In haar boek 'Succes - Adviezen voor een financieel onbezorgd leven' behandelt ze het hele scala aan aandachtspunten om geldzorgen succesvol aan te pakken. Het is een heel goed leesbaar boek voor beginners, maar ook nuttig voor mensen die hun budget en administratie behoorlijk op een rijtje hebben en dat ook zo willen houden. Annemarie van Gaal is het meest bekend van het tv-programma Dubbeltje op zijn kant' waarin ze samen met John Williams bij mensen in grote geldzorgen ten strijde trekt om hun financiën weer gezond te maken. Soms met harde woorden, Annemarie wel toevertrouwd. Wel effectief, want: zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden. Zelf heeft ze haar status van alleenstaande moeder door hard werken omgevormd tot een succesvol financieel advies- en mediabedrijf. Vanuit haar ervaringen schreef ze diverse boeken op financieel gebied, zowel voor particulieren als ondernemers. Een nuttig boek om privé je financiële situatie op orde te krijgen en te houden is 'Succes - Adviezen voor een financieel onbezorgd leven'.

"Dit boek maakt je bewust van je financiële huishouding, vraagt je om keuzes te maken en opent je ogen voor kansen. "

Wat behandelt het boek precies, en hoe kan je zelf aan de gang?

Mijn verhaal

Van Gaal begint haar relaas met een uitgebreid verhaal over zichzelf. Haar jeugd bij haar verstandige ouders in Limburg, haar wat recalcitrante/eigenwijze pubertijd, haar onverwachte jonge moederschap. Vanaf dat moment heeft ze een financieel probleem, en vervalt in chaos: in haar huis en in haar financiën. Zo jong als ze is gaat ze haar probleem niet uit de weg maar pakt het aan door een klein huisje te kopen in Zandvoort waar ze haar slaapkamer verhuurt aan toeristen en erotische verhalen schrijft om wat geld bij te spijkeren. En overtuigt ze haar werkgever VNU om haar uiteindelijk een kans te geven en uit te zenden naar Moskou. In het ruige Rusland -met bijbehorend klimaat: snikhete zomers, ijskoude winters- werkt ze keihard, eerst in loondienst, later in haar eigen uitgeverij. Ook haar ups en downs op liefdesgebied beschrijft ze open en eerlijk. En hoe deze van invloed zijn op haar geld. Dit eerste hoofdstuk geeft het gevoel dat je 'goed' zit bij de schrijfster, ze weet hoe het is om geldzorgen te hebben en laat je zien dat daar best wat aan te doen kan zijn. Het geeft zin en motivatie om de rest van het boek te lezen.

"Succes komt je niet aanwaaien, voor succes moet je vechten, de juiste keuzes maken en je kansen benutten. Een financieel onbezorgd leven is een mooi streven. En de voldoening als je dat bereikt, is onbetaalbaar. Dát maakt je rijk."

Drie, twee, een, START!

Na de motiverende 'been there, done that' inleiding zijn er drie zaken vooraf belangrijk:
  • Wees open naar je omgeving: met verzwijgen win je niets, en je omgeving kan je niet helpen
  • Van slachtoffer naar vechter: de slachtofferrol op je nemen lost niets op
  • Niet wijzen, geen schuldgevoel: geef niet je omgeving de schuld en blijf niet in het verleden hangen

Maak de balans op

In dit eerste hoofdstuk waarin je daadwerkelijk tot actie komt, neemt Annemarie je aan de hand om je huidige situatie te doorlopen. Je gezinssituatie, je inkomsten, je uitgaven. Zelfs een stukje uitleg over de BKR-codering ontbreekt niet. De diverse soorten uitgaven worden behandeld zodat je niets over het hoofd ziet. Een duidelijk voorbeeld van een kasboek completeert dit hoofdstuk, erg nuttig voor diegenen die nog nooit een kasboek bijgehouden hebben.

Wat is voor jou belangrijk?

Wat is eigenlijk je doel, over vijf jaar? Waarom dat belangrijk is, en hoe je dat voor jezelf op een rijtje zet komt in dit hoofdstuk aan de orde. Als je concreet weet wat je wilt is het vervolgens makkelijker om een plan te maken om daar te komen. Het kan zijn dat je vervolgens aanloopt tegen keuzes die je daarvoor moet maken, of dingen die je moet laten, uitgaven die daar niet in passen.

De kunst van het besparen

Je bespaart al zoveel, zeg je misschien. Je kan niet meer besparen dan je nu doet. Maar dit hoofdstuk legt uit wat je nog meer zou kunnen schrappen. Hoeveel kost bijvoorbeeld een auto, en waar kun je op besparen? Is een oude auto nou goedkoper, of is het toch beter een nieuwere auto te rijden? Hoe zeg je een abonnement op? Ook huisdieren komen aan de orde. Want ook een kat of hond kan je flink geld kosten, zeker als je naar een dierenarts moet. Als je je dat bedenkt neem je misschien toch maar minder of geen huisdieren. Het zijn allemaal keuzes die je soms nog op tijd kunt maken.

Regel je bankzaken

Een mens moet tegenwoordig gewoon veel weten. Dat geldt zeker voor je bankzaken. Hoe werkt die oh zo handige creditcard en waarom is deze misschien toch niet zo handig? En wat is online bankieren, rood staan, sparen en beleggen. Ben je een suf schaap, of een scherpe bok? Dat ligt er maar aan, want houd je in de gaten hoeveel je rente daalt van je spaarrekeningen en stap je op tijd over op een rekening die meer rente geeft? Je moet er naar blijven omkijken anders ben je een dief van je eigen portemonnee. En wist je ook dat je een klacht over je bank bij diverse instanties kwijt kunt?

Profiteer van de Belastingdienst

De Belastingdienst is de organisatie die je de bekende en soms gevreesde blauwe enveloppen stuurt. Met inhoud waar sommige mensen niets van snappen. Maar wist je dat je zelf soms ook verplicht bent om aangifte te doen, ook al vraagt de Belastingdienst daar niet om? Dit hoofdstuk legt uit hoe het zit met Inkomstenbelasting, kortingen, aftrekposten en toeslagen en nog veel andere termen. En in begrijpelijke taal. Je moet het gewoon zelf ook weten, ook al laat je je aangifte door iemand anders invullen. Je bent er immers zelf verantwoordelijk voor.

De mensen om je heen

Je omgeving is van meer invloed op jou en op jouw beslissingen dan je soms denkt. Mensen hebben een mening of je werkt naast je gezin, en of je geld leent van familie of vrienden. Lenen en schenken van je omgeving is iets om goed over na te denken, want het kan zijn dat je geleend geld niet kunt terugbetalen volgens afspraak, of dat je ruzie krijgt na een schenking. Ook de invloed van je omgeving op je geldzaken illustreert Annemarie met een persoonlijk verhaal. Ze beschrijft hoe haar omgeving onbegrip had over haar situatie en hoe zij daar mee omging. Haar advies: wapen je tegen roddels!

Durf te kiezen

Je geldzaken op orde houden is ook keuzes maken. In feite maak je elke dag keuzes, op allerlei vlakken. Kies je voor een baan naast je gezin of kies je ervoor om thuis te blijven, ook al stapelen de rekeningen zich op? Wat is dan de juiste keuze: op korte termijn er volledig zijn voor je kinderen op elk moment van de dag, of zorgen dat er voldoende geld is, ook om je kinderen later een studie te kunnen bieden? Het zijn geen gemakkelijke keuzes, dat niet. En mag je een deal breken, of een belofte? Of kies je voor jezelf, en je recht om je mening te veranderen als daar een goede reden voor is. Immers is niet alles vooraf te bedenken. Van Gaal beschrijft haar eigen keuze om jong zwanger te worden. Waarschijnlijk gebruikt ze hier heel bewust het woord 'keuze'. Ze zegt: "Belangrijk is dat je altijd de consequenties van je keuzes aanvaardt". Ook de keuze voor een auto of roken worden besproken. Beide keuzes lardeert ze met een concreet voorbeeld van gezinnen waar deze keuzes aan de orde waren, in plaats van kortweg te zeggen 'de auto moet weg' en 'je moet stoppen met roken'. Ze laat je door de anekdotes in feite je eigen conclusie trekken. Toch beschrijft ze ook de situatie 'als de keuze niet bij jou ligt'.

Omgaan met tegenslag

Een van de nuttigste hoofdstukken! Geldproblemen heb je niet zomaar. Je hebt het laten gebeuren ofwel je had tegenslag: je baan kwijt, onverwachte uitgaven, dat soort dingen. Realiseer je je op tijd dat je qua geld de foute kant opgaat, dan kunnen kleine offers al voldoende zijn om de situatie bij te spijkeren. Later in de misère zijn grotere offers nodig. Helaas zijn offers vaak moeilijk vol te houden, ondanks de karige bankrekening... Houd je altijd voor ogen waarom je het wilt volhouden. Hang bijvoorbeeld een afbeelding of tekst op een zichtbare plek neer die visualiseert wat je doel is, zodat je je die op tijd herinnert voordat je weer toegeeft aan foute keuzes.

Falen, op welk gebied dan ook, is een wijze les. Geen leuke les, dat niet. Maar een teken dat je de verkeerde kant opgaat en je een andere tactiek moet bedenken. Maak concreet wat de situatie is, in plaats van als slachtoffer te blijven sippen. Annemarie geeft een mooi voorbeeld van iemand die een partner heeft met een geldverslindende hobby. Opmerkingen 'je hobby kost wel erg veel geld, kan dat wat minder?' zetten misschien geen zoden aan de dijk. Ga dan aan de keukentafel de situatie concreet opschrijven: wat zijn de uitgaven en hoe drukken die -teveel- op het huishoudbudget. Dan is de situatie helder en hoef je minder de boeman te spelen. De situatie drukt het dan duidelijk uit: de uitgaven aan de hobby moeten echt wat minder. Niet eindeloos klagen over je baan waarin je telkens die verwachte promotie niet krijgt, maar rondkijken of een andere baan met betere vooruitzichten mogelijk is. Piekeren en 's nachts woelen in bed heeft weinig zin. Concentreer je op wat je wel kunt doen.

Van Gaal beschrijft heel mooi hoe je je problemen indeelt in twee soorten:
  • problemen die je kunt oplossen: dit zijn uitdagingen en vragen om actie
  • problemen die je niet zelf kunt oplossen: dit zijn feiten en kun je enkel accepteren

Tijdens haar periode in Rusland 'regende het problemen'. Ze scheidde deze in deze twee soorten, dat scheelde haar veel stress.

Tot slot geeft ze drie tips:
  • Zoek afleiding van je problemen, dat geeft lucht, en energie om de problemen daarna weer aan te pakken -dat kan ook goedkoop,bijvoorbeeld met een Museumjaarkaart
  • Verwen jezelf, dat verdien je, ondanks -of juist vanwege- de problemen, en geeft lucht en energie
  • Vertrouw op jezelf, kijk naar vroegere problemen en hoe je ook daar bent uitgekomen, houd bijvoorbeeld een dagboekje bij zodat je terug kan lezen welke problemen je eerder had en hoe je die te boven bent gekomen

Onderhandelen kun je leren

Je wilt promotie op je werk, je vindt de garagerekening te hoog, in veel gevallen moet je onderhandelen. Niet iedereen vindt dat leuk of is daar goed in. In tegendeel, de meeste mensen vinden het vreselijk en laten het vaak voor wat het is: 'dat lukt me toch nooit'. Dit hoofdstuk beschrijft hoe je ook dit probleem kunt aanpakken. Door alvast een voorstel te maken, vriendelijk te blijven, het overzicht te houden en nog veel meer, kun je beter onderhandelen en je er bovendien beter bij blijven voelen. Dit hoofdstuk beschrijft enorm veel aspecten die het onderhandelen veraangenamen en de drempel verlagen om het gewoon te doen. Ook solliciteren is onderhandelen, namelijk over jezelf. Met dit hoofdstuk in je achterhoofd denk je voortaan sneller 'hoe ga ik deze onderhandeling aanpakken' in plaats van 'ga ik wel onderhandelen'. Je staat steviger in je schoenen door alle tips.

Bepaal je eigen toekomst

Bijna aan het eind van het boek gekomen ziet de situatie en je toekomst er wellicht al wat zonniger uit. In ieder geval heb je meer overzicht over je financiële zaken gekregen en weet je veel beter waar het aan schort en wat je daaraan zou kunnen doen. Dat geeft veel rust. Soms moet je je inzichten nog verdedigen bij je partner, die nog een ander idee heeft over de geldbesteding. Dit hoofdstuk geeft veel tips daarover, zoals samen de financiële huishouding beheren, overleggen over grote uitgaven en een begroting opstellen. Maar: geld maakt niet gelukkig. Geluk zit in jezelf. Net zoals financiële vrijheid zit geluk ook in je hoofd, legt Annemarie uit. Zoek je geluk ook in andere dingen dan enkel geld.

Jouw kasboek

Dan: maak je kasboek. Wat zet je daarin, welke rubrieken pas je toe? Wat zijn je variabele en je vaste lasten? Het boek bevat een kant-en-klaar schuldenoverzicht en een kasboek. Er zijn dus geen redenen om niet je zaken daadwerkelijk op een rijtje te zetten. Advies is om elke drie maanden een nieuw schuldenoverzicht te maken. Als het goed is zie je het totaalbedrag van je schulden kleiner worden, en dat motiveert weer om het vol te houden. Je leningen, ook je eventuele hypotheek, noteer je in het schuldenoverzicht. Ook de rente die je betaalt over al je leningen noteer je daar. Je ziet dan direct welke lening je het meeste geld aan rente kost en welke je als eerste zou moeten aflossen.

Naschrift

Met een persoonlijke boodschap sluit Annemarie van Gaal dit boek af. Ze hoort graag hoe het je vergaat, of het boek je geholpen heeft en waar je nu staat. Haar mailadres laat ze achter. Een mooi persoonlijk slot!

Mijn mening over het boek

Ik ben zelf al jarenlang bezig met mijn financiële situatie op orde te brengen en te houden. Ik heb geleerd dat je nooit klaar bent, het blijft een doorlopend proces. Nieuwe inzichten in geldbesteding en waar je gelukkig van wordt, nieuwe situaties zoals een huis kopen en werkloos raken en hoe je daarmee omgaat. Alles verandert en je blijft je aanpassen en nieuwe problemen aanpakken. Ik vind het een super praktisch boek, maar ook een hele mooie combinatie van praktische tips met persoonlijke ervaringen en manieren waarop je tegen problemen aan kunt kijken. Het is een heel volledig boek. Voor iemand die nodig aan de gang moet met het op orde brengen van administratie en geldzorgen is het een prachtige leidraad en steun bij het in actie komen. Voor mensen die alles heel aardig op de rit hebben kan het een mooie bevestiging zijn van 'het juiste doen', en dat geeft rust. Ik denk dat het boek voor iedereen wel wat nuttigs bevat. Bovendien is het boek fijn om te lezen omdat het doorspekt is met Van Gaals eigen belevenissen en de situaties die ze bij andere mensen tegenkwam. Ik kan het zeker aanbevelen.

© 2013 - 2024 Drie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.