InfoNu.nl > Recensies… > Electronica > Prince of Persia: The Two Thrones (xbox)

Prince of Persia: The Two Thrones (Xbox)

• Releasedatum: 1 december 2005
  • Genre: Actie en Avontuur
  • Ontwikkelaar: Ubisoft
  • Leeftijd: 12+, intense actie, bloederig

Het verhaal van Prince of Persia:

In de Prince of Persia: Sands of Time trilogie is dit het derde spel uit de reeks. In het eerste deel (Sands of Time) zagen we hoe de prins, samen met zijn manschappen, de hoofdstad van het Indische rijk veroverde. In de hevige strijd verscheen aan de Indische kant een oppermachtige man, die de krachten van de "sands of time" openbaarde en over de stad liet woeden. Samen met de prinses Farah wist onze Prince of Persia het zand weer te vangen en de stad te ontdoen van het kwaad. In het tweede deel (Warrior Within) reist de prins af naar de "Island of Time", op zoek naar het monster dat hem eindeloos achterna bleef komen, vanwege zijn rol in het eerste deel van het verhaal. Hij vocht met deze Dahaka, maar ook met Kaileena, betiteld als "Emperess of Time". Na dit tweede deel werd Kaileena de liefde van onze prins. Aan het begin van dit derde deel varen ze samen terug naar de thuisplaats van de prins, Babylon. Maar daar komen ze erachter dat de stad wordt aangevallen. De boot van ons gelukkige koppel wordt belaagd en komt te zinken. Kaileena drijf af naar de kust, waar ze door de vijand wordt gevonden en wordt meegenomen. Het is aan de Prince of Persia om haar te redden.

Het begin van het spel:

Na dit introductiefilmpje, dat je met geen mogelijkheid over kunt slaan, bevind je je aan de kust van Babylon. Wanneer je de stad in loopt wordt duidelijk dat de hele stad bezet is met manschappen van de vijand. Al bij het eerste opstakel wordt precies uitgelegd hoe je je door het spel moet bewegen. Het hele spel zit namelijk vol met denkpuzzeltjes. Je moet je route door de stad vinden, waarbij je gebruik maakt van de diverse mogelijkheden van de prins. Door al deze mogelijkheden te combineren is het de bedoeling dat je je door de verschillende delen van de stad verplaatst en het kwaad de stad uit drijft. Bij elke nieuwe versperring dat je pad kruist, geeft het spel je duidelijke aanwijzingen. Ook beschik je over de mogelijkheid vanaf een uitkijkpunt over een deel van de stad uit te kijken, om overzicht te krijgen van alle obstakels die hier aanwezig zijn.

Bewegingsmogelijkheden (moves) van de Prins:

Zoals in de twee eerdere delen uit de reeks is de prins ook hier weer uiterst atletisch. Met zijn imponerende uiterlijk (bloot bovenlichaam, gespierd en lichte verwondingen uit de vorige strijd) beschikt hij over een aantal bekende mogelijkheden. Onze prins kan doodleuk een stukje tegen een uur oprennen, om daar vervolgens een dolk in de muur te prikken om te blijven hangen. Hij kan vanuit zijn hangende positie (of gewoon vanaf de grond) langs de muur rennen om zo over een afgrond te passeren. Ook kan hij aan touwen en kettingen hangen en langs smalle richels langs de muur voortbewegen. Door dit alles te combineren krijg je een heerlijk spektakel voorgeschoteld, waar ik persoonlijk erg van heb genoten.
Naast al deze bekende mogelijkheden uit eerdere spellen, beschikt de prins al vrij snel in het spel ook over de mogelijkheid (al is dit niet geheel uit eigen wil) om in zijn duistere zelve te veranderen. Deze duistere prins heeft zijn eigen arsenaal aan mogelijkheden. De levenskracht van deze prins zal continue blijven dalen, waardoor het essentieel is in beweging te blijven en krachten te herwinnen uit de "sands of time". Met de indrukwekkende ketting van deze prins kan hij vijanden gemakkelijk verslaan. Ook kan hij hiermee aan uitsteeksels in de muur blijven vasthaken om zich, gecombineerd met zijn gave om over de muur te lopen, over een diep gat te verplaatsen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de gevechtsmogelijkheden van de prins. In zijn normale vorm kun je met de prins weer de nodige buitengewone trucs uithalen om je tegenstanders te slim af te zijn. Door allerlei toetsencombinaties weet de prins je wederom te verassen met allerlei excentrieke moves. Zowel met een enkele dolk als met de combinatie dolk en zwaard/bijl heb je een uitgebreid arsenaal aan gevechtstactieken tot je beschikking. In deze laatste game uit de reeks is echter een nieuwe spelelement toegevoegd. Wanneer je ongemerkt een tegenstander van achteren benadert krijg je de mogelijkheid een sluipaanval toe te passen. Door goed te letten op het wapen van de prins, dat 1 á 2 keer per aanval een blauwe gloed krijgt, kun je je tegenstander in slechts enkele steken ombrengen. Erg handig om onopgemerkt en met weinig persoonlijke schade je doel te bereiken. In de duistere vorm kan de prins bijvoorbeeld vanuit een hangende positie aan een ketting zijn eigen ketting laten zakken een onbewuste tegenstander hieraan ophangen.

Besturing:

Over de besturing van de prins ben ik zeer te spreken. Door de handige tips die je bij elk nieuw opstakel krijgt leer je al snel om te gaan met de diverse mogelijkheden. Het lijkt erg veel om allemaal te beheersen, maar gaandeweg ga je er wel degelijk lol in hebben. Ook de camera is prima mee te draaien door de tweede analoge stick van de xbox controller te bewegen. Het speelt erg fijn, en dat is gezien de grote diversiteit aan mogelijkheden een groot pluspunt.

Beeld en geluid:

Al in het eerste deel van de reeks wisten de makers van het spel een hoogstaande grafische kwaliteit neer te zetten. Toentertijd waren ze de rest van de ontwikkelaars ver vooruit. En nog steeds oogt deze beeldkwaliteit erg goed. Het beeld ziet er erg gedetailleerd uit en de personages bewegen goed en realistisch mee met de gebeurtenissen. Denk bijvoorbeeld aan de goed uitgewerkte gevechtsscènes of het zand dat opstuift wanneer je er met paard en wagen voorbij raast.
Ook het geluid is erg goed. Een eigenaardige stem die je door het spel heen toespreekt met behulpzame informatie is duidelijk te verstaan. Ook de prins zelf spreekt duidelijke taal. De geluiden die ontstaan bij het aanraken van je tegenstanders, het neerkomen op de grond na een diepe val, of het geluid dat de prins maakt wanneer hij het even moeilijk heeft, klinken allemaal stuk voor stuk zeer realistisch. De designers van dit spel hebben wederom een hoogstaand spel neergezet.

Tijdsduur, vermaak en moeilijkheidgraad:

Om het gehele verhaal goed en wel door te lopen, kun je rekenen op ongeveer 12 uur onafgebroken speeltijd. En geen enkel moment zal het spel gaan vervelen. Ook al moet je telkens weer je kunsten vertonen om van de ene naar de andere kant van de afgrond te komen, toch komen er door het spel heen weer nieuwe elementen tevoorschijn die het spel weer nieuw leven inblazen. Het spel houdt je constant bezig, en dat is een groot pluspunt. Je zult het spel zelfs een tweede of derde keer kunnen spelen zonder dat het spel je de strot uit komt. Een knappe prestatie.

Om met het spel te beginnen zul je kiezen voor een spel op Easy niveau (gemakkelijk). Zo leer je omgaan met de besturing zonder je al te veel druk te hoeven maken met je tegenstanders. En dit is dan ook het geval bij Easy, want zelfs als je net begint met het spel lijkt het allemaal wel haalbaar. Daarnaast kun je kiezen voor Medium of Hard (gemiddeld en moeilijk) om het spel wat pittiger te maken, bijvoorbeeld wanneer je het spel hebt afgerond op de makkelijkste stand. Zo zul je nog meer op de proef worden gesteld. Het zullen echter alleen de gevechten zijn die moeilijk worden, want de obstakels blijven hetzelfde.

Alles samengenomen:

De uitstekende beeldkwaliteit, de realistische achtergrondgeluiden, en de vele mogelijkheden van het spel, de dubbele persoonlijkheid van de prins, het onophoudende vermaak tijdens het spel: Als je dit allemaal samenvoegt kom je tot een duidelijke conclusie. Dit spel is gewoon geweldig. Het is een ware sensatie om de prins te besturen. Zelf heb ik geen slechte dingen over dit spel op te merken. Als je echt een goed spel in huis wilt halen voor inmiddels een zeer lage prijs, dan kan ik je Prince of Persia: The Two Thrones (maar ook de beide andere games uit de serie) aanraden. Geschikt voor beginnende en gevorderde gamers.

Eindcijfer: 9,5
© 2008 - 2017 Dominique, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.