InfoNu.nl > Recensies… > Electronica > Recensie: Sony Xperia S

Recensie: Sony Xperia S

Ik heb hem nu een week in bezit, de Sony Xperia S. Dit is de eerste smartphone die Sony zonder Ericsson op de markt brengt. Wat zijn de mogelijkheden van deze telefoon, hoe is hij in gebruik en waarna zou je kiezen voor de Sony Xperia S?

Uiterlijk van de telefoon

Mooi of niet mooi is een subjectief gegeven. Wel is er sprake van een strak design. De klepjes waarachter de aansluitingen voor de voeding en HDMI- aansluiting zitten zien er nogal fragiel uit. Openen is simpel maar de klepjes weer netjes op zijn plaats duwen, kost wat gefriemel. De achterkant van de telefoon kan geopend worden om de micro-SD te plaatsen. Je zou verwachten dat dit betekend dat de accu ook verwisseld kan worden, dat is helaas niet het geval. Nog een minpuntje is het ontbreken van de HDMI-kabel in het pakket. Voor de prijs had ik toch verwacht dat Sony deze had meegeleverd.

Geheugen en besturingssysteem

De telefoon heeft een uitgebreid geheugen meegekregen. We spreken hier over 1 GB werkgeheugen en 32 GB intern geheugen. Wanneer je de telefoon wil gebruiken is het handig om direct een update te draaien. Dit neemt ongeveer 15 tot 20 minuten in beslag. Hierna heb je direct Andriod 4.0 Ice Cream Sandwich op je telefoon en ontvang je gelijk extra gratis apps. De gratis apps die je niet gebruikt kan je ook weer verwijderen, wat niet bij alle telefoons het geval is en ikzelf wel erg prettig vind. Verder viel op dat na de update de accuduur fors verbeterde.

Foto en film

Dit is de reden dat ik gekozen heb voor dit toestel. De Sony Xperia S is uitgerust met 12 megapixel camera en filmt in HD- kwaliteit. Wanneer je de telefoon aanzet vanuit standby stand met een druk op de fysieke cameraknop (deze zit rechtsonder op het toestel) kan je direct fotograferen of filmen. De kwaliteit van de foto's is goed, ook bij het vergroten van de foto's. De kleurverzadiging is soms wat overdreven, maar wanneer je dit storend vindt kan je dit in ieder simpel fotobewerkingsprogramma wat terugdraaien. Binnen twee seconden heb je een goede foto gemaakt. Bij minder licht heeft de camera wat meer tijd nodig. In de eerste instantie is er veel ruis te zien op de foto's. Wanneer je de camera op normaal zet en niet meer op automatisch kan je dit simpel oplossen via het menu. Ook voor het filmen kan je via het menu je witbalans, lichtmeting en scenes instellen. De mogelijkheden van de camera vallen mij dus niet tegen. Wel moet je je even in de menuutjes verdiepen voordat je hier optimaal gebruik van kan maken.

Spelletjes op de Sony Xperia S

Standaard zitten er geen spelletjesapps op de telefoon. Vreemd, vooral omdat de Sony een Playstation gecertificeerde smartphone is.

Wat valt er nog meer te vertellen over de Sony Xperia S?

De telefoon is uitgerust met Bleutooth en is hij te gebruiken als mobiele hotspot.
De telefoon beschikt verder over NFC (Near Field Communications), waardoor data-uitwisseling kan plaatsvinden wanneer de telefoon een andere telefoon fysiek raakt. Bij de telefoon worden twee Smart Tags geleverd. Deze bevatten een chip die communiceert met je smartphone. Zo kan je verschillende instellingen aan je telefoon toevoegen en je telefoon in de auto gelijk als navigator gebruiken en in de handsfree stand zetten. Leuk idee, maar de vraag is of je dit ook daadwerkelijk gebruikt. Het geluid wat uit de telefoon komt met de oortjes in is goed, maar ook het geluid wat uit de speaker komt is redelijk tot goed te noemen.

Al met al een goede smartphone en wanneer je graag een foto of filmpje schiet is hij ideaal. Wel is het zaak je even in de telefoon te verdiepen zodat je ook optimaal gebruik kan maken van de mogelijkheden van de kamer. De automatische stand is bij slechte lichtomstandigheden niet ideaal.
© 2012 - 2017 Katinka900, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.