Vergeten held van My Lai

In Nederland zal 16 maart voor de meesten van ons voorbij gaan als een dag zoals zovelen. Wellicht dat een enkeling kennis zal hebben over wat op deze datum in 1968 zich afspeelde. Na het lezen van het boek "The forgotten hero of My Lai", zal de lezer echter deze datum nooit meer vergeten. Hoewel er genoeg, vooral Engelstalige boeken en documentaires over gemaakt zijn, valt op dat een verhaal onderbelicht is gebleven. Een verhaal dat Trent Angers in 1999 wist te laten publiceren in dit memorabele boek.

Het drama van My Lai

Voor de mensen met enige kennis van geschiedenis en interesse in de oorlog van Viëtnam, zijn de gebeurtenissen in My Lai of internationaal beter bekend als Son My, geen nieuws. Amerikaanse soldaten van "Charlie Company" slachtten meer dan 500 ongewapende burgers af. Adembenemd is de lijst van slachtoffers achterin dit Engelstalige boek. De namen zal de lezer niet zoveel zeggen, maar de leeftijden wel. Van Quang Cu, 1 jaar, jongetje tot Tran Dau, 80 jaar, man. Het boek grijpt je gelijk door een interview dat journalist Mike Wallace in 1969 had met een van de soldaten die betrokken was bij de slachting.

Meadlo: "Well, I might have killed ten of fifteen of them."
Wallace: "Men, women and children?
Meadlo: "Men, women and children."
Wallace: "And babies?"
Meadlo: " And babies."
Wallace: "They weren't begging or saying, " No, no?"
Meadlo: " Right, they was begging and saying, " No, no," and the mothers were hugging their children and- but we kept on firing.
Wallace: "Why did you do it?"

Hugh Thompson

De schrijver heeft een verkapte biografie gemaakt van de hoofdpersoon Hugh Thompson die als helikopterpiloot samen met zijn bemanning Larry Colburn en Glenn Andreotta ingreep tijdens de massamoord in My Lai. Hun optreden die dag voorkwam verder bloedvergieten en heeft meerdere levens gered. Desondanks werden hun acties niet door iedereen in het leger, politiek en onder de bevolking gewaardeerd. Ze werden door sommigen zelfs als verraders beschouwd. De hypocrisie, krankzinnigheid en algehele kortzichtigheid die zich meester maakten van de gedachten van mensen in alle lagen van de bevolking in de Verenigde Staten is deprimerend en frustrerend. Nu kijkt men voor een groot deel anders aan tegen de gebeurtenissen in My Lai, maar desondanks is er slechts een persoon ooit veroordeeld voor de wandaden. Trent Anders neemt ons verder mee op reis met Hugh Thompson die samen met Larry Colburn naar My Lai ging in 1998 om de gebeurtenis, samen met de plaatselijke bevolking te herdenken.

Het is een aangrijpend boek, maar de bewondering die de schrijver heeft voor de Hugh Thompson is bijna in elke zin zichtbaar. Dat kan irriteren. Een verhaal dat ons herinnert aan de domheid en beperktheid van mensen, een waarschuwing voor iedereen die nog niet weet wat oorlog met een mens kan doen, maar het is ook een inspiratiebron, die ons leert dat mensen, zelfs onder de meest hoge druk denkbaar in staat zijn zelf te bepalen wat goed is, en kunnen kiezen waarvoor ze bereid zijn te willen sterven.

" The soldier, be he friend or foe, is charged with the protection of the weak and unarmed. It is the very essence and reason for his being." General Douglas MacArthur, 1946
© 2012 - 2024 Bartholomeo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.